Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kör ni med eller utan tillsatsvärme ( Nibe Fighter 1210 - Bergvärme)  (läst 4311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Hej,

Fråga 1

Är nybliven husägare och värmesystemet är en Nibe Fighter 1210. Har läst instruktionsboken och läst lite pÃ¥ nätet. Det finns en hel del inställningar. Men det jag undrar över är kör ni utan El-tillsatsen sÃ¥ länge som möjligt eller kör ni med Elen redan nu ?  Förra ägaren visade hur de kört och körde bÃ¥de el och pump. Det är väl ingen fara för pumpen att bara köra bergvärmen utan el ? 

Fråga 2

Kör ni med elementen pÃ¥ max och justerar värmen pÃ¥ pannan ?  Vi har golvvärme pÃ¥ hela undervÃ¥ningen och element pÃ¥ övervÃ¥ningen ( 70+70kvd) sÃ¥ jag är inte helt säker hur det ska ställas in.

Tack pÃ¥ förhand //  Carlsson


1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Jag kör utan elpatron så länge det går. Men reser jag bort på vintern så kopplar jag in den för att ha en säkerhetsbarriär till om nått skulle gå fel i VP:n. Det är ingen fara att köra utan elpatron.

2. Jepp, alla termostater fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
På Thermia så går inte legionellakörningen om man kör utan elpatron, är det samma på Nibe?
Om man nu vill att legionellakörningarna skall göras...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På Thermia så går inte legionellakörningen om man kör utan elpatron, är det samma på Nibe?
Om man nu vill att legionellakörningarna skall göras...

Nej, legionellahöjningarna är oberoende av om elpatron är tillåten för rumsvärme på nibe.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Vi kör höst/vinter -läge på vintern med vår Nibe 1230, har aldrig behövt elpatron.

Men på äldre installationer med grunda hål, och låg temp på köldbärare kan det finnas en risk med detta, dvs att borran fryser ihop.
Fast har man tempgivare som man kan kolla av tempen med så är det ju lugnt.

Grannen har en gammal IVT focus4kW, 60m borra, han kör utan elpatron, det går så länge det går menar han... ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!