Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Log i RCU10  (läst 1614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
Log i RCU10
« skrivet: 19 december 2006, 20:17:22 »
Tja!

Undrar om det finns nån därute som har installerat en RCU10 för övervakning av sin(a) Nibepump och har fått ordning på logningen?

När jag öppnar loggfilen i notepad så är det bara en långtextrad med driftstatus m.m. och blir jäkligt svåravläst. :(

Kollar i D&S och där står det att filen är av typ .csv och är en vanligt förekommande filtyp för loggning och ska stödjas av excel.

Lat som jag är orkar jag inte installera office bara för att titta på en logfil, så jag laddade hem excel viewer från microsoft.com. Problem uppstår sedan när jag ska öppna .csv filen i detta program då står det att det inte stödjer filer av denna typ. Så jag undrar liksom om det funkar med "hela" excel installerat..

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Log i RCU10
« Svar #1 skrivet: 19 december 2006, 21:51:02 »
Jo med excel fungerar det, man måste bara välja att öppna filen med semikolon-avgränsare. Sedan kan man om man har lite tålamod få till både tabeller och diagram. Det är bra om man kan excel hyfsat. Jag fick ta med loggarna till jobbet och få mig en liten snabbkurs i excel(särskilt diagram hanteringen).

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Log i RCU10
« Svar #2 skrivet: 19 december 2006, 21:53:14 »
Tack som 17!

Nu undrar jag bara vad som menas med semikolonavgränsare.. ;

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Log i RCU10
« Svar #3 skrivet: 19 december 2006, 22:21:33 »
När man öppnar en datafil i excel så kan man välja mellan lite olika sätt som datat är skilt från varandra. I rcu:n är ligger datat efter sig skilt med ett semikolon.(allafall i mina loggar.) "Textimportguiden" startar i excel när du försöker öppna log.cvs och den "hjälper" dig att öppna filen.

Vet inte om det blev något klarare?
/tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Log i RCU10
« Svar #4 skrivet: 19 december 2006, 22:22:46 »
Jodå! Tackar tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!