Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att välja - eller komplettera offerter!?  (läst 1845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
Dags att välja - eller komplettera offerter!?
« skrivet: 15 mars 2005, 11:16:47 »
Bor i Stockholm och har 2-plans trähus byggt 1947, ca:86m² + 86m², tilläggsisolerat, blandat 2- & 3-glas fönster.
Idag vattenburen elvärme med CTC electronic + ELVVB 300 L. 40m² vattenburen golvvärme + 1 radiator i bottenplan, orginal sektionsraditorer på övervåning.
På bottenplanet 2 st duschrum, 4 resp 8m², med enbart elgolv och elhandukstork men i korridoren utanför sitter en dubbelpanelradiator med en konvektionsplåt 60x90cm. Självdragsventilation med spaltventiler, Paxfläktar i duschrummen.

Stort vv-behov, se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2337.0.html

Uppskattad total årsförbrukning 28-31.000kwh.

Full "kräm" 12,85kw på elpannan med fullt öppna termostater ger 62 grader framledning och c:a 30 innetemp vid -10 ute. Höll visserligen igen på golvvärmen - har parkettgolv på större delen - såg ju på Aktuellt vad som kan hända med för varmt under parketten.

Har varit mycket bortrest i jobbet sista tiden så jag har inte hunnit testa och mäta temp. Sambon har i alla fall antecknat följande:
utetemp  framledn
  0           32
-18         48
-22         51
Och detta med termostaterna ställda så vi får c:a 21 grader i hela huset.

Har bett om totalentrepenad med följande inkluderat: komplett borrning, 6 m foderrör, 4m grävning, alla ledningar, demontering elpanna panna, VVS- & elinstallation, inkoppling av bef vvb i systemet.
Dessutom byte av radiator på bottenplan till en fläktkonvektor, för att minska förbrukn på elgolven i duschrummen.
Alla har räknat med 23-25.000kwh exkl hushållsel och 21 graders innetemp. Jag har dessutom varit tydlig med att jag inte vill någon onödig tillsatsel.

                                        Borra  Aktiv   Pris    Konvektor  Innegivare
Thermia Diplomat 8              170    140    139.500     4.900 
Thermia Diplomat 6 TWS      ?        136    132.000     6.500    ingÃ¥r
Thermia Villa 75                  ?        136    124.000     6.500    ingÃ¥r
IVT Greenline HT+ C7          140    110    138.100    ingÃ¥r     ingÃ¥r
IVT Greenline HT+ C7          140    110    130.000     7.100
Carrier 30NQC7 Heat 60       140    125    131.000    ingÃ¥r
Nibe 1215-5                                137    136.000    ingÃ¥r

Avseende borrdjupen så är det bara inst av Nibe som garanterar att aktiva djupet ingår, inst av Thermia D6 och Villa har trots påstötning bara angivit aktivt djup i kalkylen. Övriga har angivit "Totalt ingående borrdjup för att minst nå kalkylerat aktivt djup"

Inst av Thermia D8 föreslår som alt till bef vvb i serie som spets av vv istället att vvb används som ack och vpn injusteras för att ytterligare prioritera vv-produktion vid stort uttag. Bra idé???

Vad är mitt nästa steg, tycker ni kloka på detta forum?
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dags att välja - eller komplettera offerter!?
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2005, 14:03:18 »
Avgiven effekt vid kyla är mycket viktigt för att behovet av tillskott inte ska bli stort, så NIBE 5 kw får du INTE välja! Maximal avgiven effekt är mycket viktig, tar man en mindre pump då blir det mera tillskottsel!!! den är dyr.

Citera
Inst av Thermia D8 föreslår som alt till bef vvb i serie som spets av vv istället att vvb används som ack och vpn injusteras för att ytterligare prioritera vv-produktion vid stort uttag. Bra idé???
visst det går ändra normalt går vp i 20 minuter på vv, sen går den över på värmedrift..

Men en Diplomat 8 ger högsta uteffekten det ger minst behov av dyr tillskottsel!!
Välj en 8 TWS om du använder mycket vv.
MEN jag vill du bekostar minst 20 extra meter på borran, det kostar ca 5.000:- det är nålpengar i sammanhanget. Dessutom en garanti för att slippa jätteprblem med en för vek borra.
Det är så mycket förutom djupet som påverkar en borras kapacitet!

Vi hade en tråd kring fördjupning av borran med ca 70 meter!!!!!! det var intjänat på 10-15 år!!!!!!!!!!!!!! så en borra kan aldrig bli fördjup, om man är långsiktig!

Läs om det här i tråden

Citera
Jag talade med leverantören idag och lyckades få en ny kalkyl med samma förutsättningar som tidigare, men dimentionerad för 0oC inkommande Brine istället för -5. Vips så rasade borrdjupet från 111m till 192m och energitäckningsgraden ökade från 97.3 till 99.1%. För överskådlighetens skull har jag tillbringat kvällen med att i envetenhetens tecken   hacka ihop en jämförelsetabell i HTML...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2591.0.html

trots extrem ökning ändå lönsamt på riktigt lång sikt!
Kul om det blir en rapport om inte annat vid svinkyla till vintern  ;)

Lycka till!




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Dags att välja - eller komplettera offerter!?
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2005, 15:05:07 »
Bertil
Kan jag sammanfatta dina kommentarer enl följande?
- Thermia D8 TWS
- bef vvb som ack
- 20 extra meter hål

Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dags att välja - eller komplettera offerter!?
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2005, 16:09:47 »
ja! DÃ¥ fÃ¥r  du en lugn drift med lÃ¥nga stopp liite tillskottstimmar (största pumpen av dom dedovisade).

20 meter extra är bra, lönsamt pÃ¥ sikt.  ÄndÃ¥ djupare kan va svÃ¥rt... 170+20= 190 mycket djupare brukar dom inte komma!

OssÃ¥ prutar du Ã¥t dig en rumsgivare  ;)


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!