Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta T pÃ¥ ca 4 grader vid utomhustemp pÃ¥ -1,5 grader?  (läst 6091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Min kompressor havererade kvällen den 8 november. Motorskyddet löste ut hela tiden. Kontaktade installtionsfirman som var förbi på måndagens morgon och kontrollerade vad som hänt. Kortslutning i kompressorn. Det blev att beställa ny kompressor (gick på garantin).

Igår installerades den och nu är Optiman åter i drift. Dock undrar jag varför T9-T8 (dvs delta T över VP:n) endast är ca 3 - 5 grader när utomhustemp är ca -3 till -1 grader. Dock är det extremt fuktigt ute just nu och imorse när jag kollade ned i optiman var förångaren helt vit av is. Efter avfrostning gick däremot inte delta T upp nämvärt.

Cirkpumpen för VP har stått och står nu i läge 1, dvs låg cirkulation.

Kommentarer? Är det så här? Skall det vara så här? Denna VP skall ju lämna värme ända ned till -20 grader?
« Senast ändrad: 20 november 2007, 14:05:47 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
God eftermiddag,

Vet du vad du hade för deltaT innan haveriet? Rent spontant tycker jag det låter lite lågt med ett deltaT på 4 vid nollan.

För att jag ska få ett acceptabelt deltaT i min anläggning så räcker det inte med att sätta cirkulationspumpen på lägsta läget utan jag måste strypa flödet ytterligare. Det gör jag med två avstängningskranar mellan pannan och utedelen. Du kanske måste göra något liknande?

Hälsningar

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2007, 14:43:39 »
Den gamla kompressorn hade ett delta T på ca 8 grader vid +5 utomhus. När det sjönk ner mot nollan utomhus sjönk delta T till ca 6 grader. Nu är det runt nollan ute och då är delta T 6 grader, dvs samma som innan haveriet.

Jag är mycket fundersam över att det är så lågt. Om det sjunker med samma takt kommer den knappast kunna leverera värme vid -20 grader.

Strypning, behövs verkligen det? Är inte prylarna konstruerade för detta?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Hej igen *vinkar*

Visst kan det behövas strypas extra. Varje hus är unikt när det gäller radiatorsystemets tryckfall. I de flesta fall kan man uppnå det deltaT man önskar genom att ändra inställningarna på cirkulationspumpen men har man ett onormalt litet eller onormalt stort tryckfall räcker inte det utan andra åtgärder behövs till exempel strypning.

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2007, 09:12:45 »
Får helt klart hålla koll på detta.

Nu är det +2,8 ute och delta T är nu uppe i lite över 6 grader.

Skall givetvis kolla med leverantören som installerat detta och då undrar jag vad man rimligen bör förvänta sig? Hur långt ned i temp skall en Optima 600 kunna leverera värme?

Delta T beror givetvis på flödet genom utedelen, men eftersom cirkpumpen är inställd på lägsta mot utdelen tillsammans med att reklamen säger att den skall leverera värme ända ned till -20 (vet ej dock inte under vilka premisser), vad kan man då rimligen förvänta sig?

Var har ni andra med Optima 600 för Delta T vid olika minusgrader? Den nya med scrollkompressor och den äldre modellen?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2007, 09:48:39 »
Hittade några värden från förra året i mina antecknigar (T2 resp T8-T9).
-9,7°; 3,2°
-9,5°; 3,4°
-8,8°; 3,3°
-3,8°; 3,9°
-2,0°; 4,5°
0,0°; 5,3°
+2,7°; 6,2°
+7,4°; 6,9°
+9,9°; 8,8°

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2007, 11:17:22 »
aah, Tack Sture! dina siffror lugnar mig lite. Ett tag var jag väldigt fundersam.

Skall noga kolla detta. Funderar över att köpa loggprogram avsedd för Optima med Rego800 för att få mer järnkoll över tiden. Nu står man ju och studerar displayen, frugan tycker man är knäpp när man smiter in och kollar på pannan med jämna mellanrum :D
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Hej igen *vinkar*

Du får förklara för frun att nytillskottet i familjen behöver minst lika mycket kärlek som resten.

Skulle det gå till överdrift kommer frun att bli värmepumpsänka men så långt ska det väl inte behöva gå eller *roflmao*

Hälsningar

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2007, 08:51:01 »
Sure, *garv* :)
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2007, 08:54:01 »
Hittade några värden från förra året i mina antecknigar (T2 resp T8-T9).
-9,7°; 3,2°
-9,5°; 3,4°
-8,8°; 3,3°
-3,8°; 3,9°
-2,0°; 4,5°
0,0°; 5,3°
+2,7°; 6,2°
+7,4°; 6,9°
+9,9°; 8,8°

Sture

Hmm, Om jag inte har läst fel bör väl delta T vara mellan 5-7 grader oavsett utetemp. Detta eftersom köldmediat kondenserar vid +5,7 grader om jag minns rätt. Stod någonstans här på forumet. Stämmer det?

Om det stämmer vad innebär det om delta T är mindre? Skall man justera flödet så att det motsvarar ett delta på 5-7 grader? Och i så fall vid vilken utetemp?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #10 skrivet: 22 november 2007, 16:29:33 »
Hittade några värden från förra året i mina antecknigar (T2 resp T8-T9).
-9,7°; 3,2°
-9,5°; 3,4°
-8,8°; 3,3°
-3,8°; 3,9°
-2,0°; 4,5°
0,0°; 5,3°
+2,7°; 6,2°
+7,4°; 6,9°
+9,9°; 8,8°

Sture

Hmm, Om jag inte har läst fel bör väl delta T vara mellan 5-7 grader oavsett utetemp. Detta eftersom köldmediat kondenserar vid +5,7 grader om jag minns rätt. Stod någonstans här på forumet. Stämmer det?

Om det stämmer vad innebär det om delta T är mindre? Skall man justera flödet så att det motsvarar ett delta på 5-7 grader? Och i så fall vid vilken utetemp? Är det inte svårt att få den tempen vid minusgrader?

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Jepp, har man en VP med R407C som är ett sammansatt köldmedia så ska man ha minst 5 ºC tempdiff över VP:n, oftast lägger man sig på lite högre tempdiff för att vara på säkra sidan (underkylning). Detta för att köldmediet kondenserar över ett temperaturspann på ca 5 ºC och kondenserar då inte fullständigt om tempdiff är för lågt. Just med luft/vatten värmepumpar så får man kompromissa. Uteffekten sjunker med utetemperaturen och då följer diff med. Under vinterhalvåret kör jag med cirkulationspumparna i läge 1 och undersommarhalvåret i läge 2. Om du redan har cirkulationspumpen i läge 1 kan du prova att öka cirkulationspumpen ut till radiatorerna. Detta borde öka delta men jag är inte säker.

Mikael
« Senast ändrad: 23 november 2007, 09:55:44 av mikaelanderlund »

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2007, 11:09:54 »
Tack för svar!

Installatören skall komma och byta elpatron i vår 290 A/W. (sänka från 13,5KW till max 9KW) och då skulle han kolla lite på detta. Cirkpumpen för utedelen går redan i läge 1 och för värmeslingan i läge 2. Kan dessvärre inte öka flödet på värmeslingan mer.

Installatören nämnde något om att man kan justera flödet på utedelen, det fanns tydligen en ventil som gick att justera flödet med. Får spana in det. Annars får man kanske mecka dit en eller två strypventiler som nämts i denna tråd?

Och så en fundering. Omvänt förhållande då? Om man har för högt delta? På sommaran kommer man kanske upp i 10-12 grader vid produktion av varmvatten. Skall man öka pumpen till utedelen då för att få ned delta T?
« Senast ändrad: 23 november 2007, 13:08:58 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Ja då får man öka farten på cikulationspumpen men tänk då på att ev öka farten på cirkulationspumpen ut till radiatorerna så du inte "kortsluter". Värmevattnet börjar strömma åt fel håll i bypassen.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Delta T på ca 4 grader vid utomhustemp på -1,5 grader?
« Svar #14 skrivet: 26 november 2007, 07:52:10 »
Min oro  är kanske obefogad. Imorse var det -3 ute och dÃ¥ var delta T 5 grader och idag är det torrt i luften. Kanske har det varit mycket fukt i luften som skapat is vid de tillfällen jag tidigare kikat?

Har igår beställt mjukvara hos otillåten_länk för att kunna logga Optiman. Hoppas därmed kunna få en bättre översikt.
« Senast ändrad: 26 november 2007, 08:06:03 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!