Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörssystem/ MÃ¥nga starter  (läst 13211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enrörssystem/ Många starter
« skrivet: 16 januari 2012, 12:28:22 »
Hej har installerat en nibe 1245 10 kw i ett 160 kv hus med en 11 m tvåvägs kulvert till garaget med en fläktkonvektor som värme källa.
Mitt problem verkar vara att hela radiator systemet är trögt, när kylan kom 22 minus var bÃ¥de huset och garaget visserligen varmt men, retur tempen pÃ¥ varma sidan hadde en kelvin pÃ¥ 20 grader. Det verkar som mitt hus har ett enrörssystem med totalt 16 element och en del golvärme slingor i kaklade utrymmen. Har provat andvnända vedpannan som volym förstorare samt även aktiverat sekundär cirk pump danfos läge 3. Vb cirk pump pÃ¥ 100 procent. Trots det stor skillnad pÃ¥ stigare och retur. Kan man göra nÃ¥got Ã¥t detta för det är väl detta som gör att jag fÃ¥r för mÃ¥nga start och stopp  upp till 38 stopp i dygnet. Tacksam för förslag.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2012, 12:57:07 »
Du har ett delta på 20 grader menar du (skillnaden mellan framledning och retur till radiatorerna)?

Hur är rören kopplade från värmepumpen till radiatorerna och fläktkonvektorn? Är det flera slingor med radiatorer? Finns det strypningar på de olika slingorna? Eftersom huset är varmt utgår jag från att alla radiatorer (och golv) också är varma? (men väldigt varma upptill och väldigt kalla nedtill då när du har en diff på 20)?

Du eldade ved innan såg jag, var det samma stora delta då?

Vad säger din installatör, har du frågat dem?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2012, 13:19:48 »
Rören är kopplade så att det går genom pannshunten med en förgrening till kulverten, jag tror att det är två slingor i huset och möjlighet att strypa vid varje radiator. När pumpen tillverkar värme och gradminuterna räknat ned är skillnaden 20 grader mellan stigaren och returen. Har läst att optimalt skall vara 7-8 grader ?. KB in 0,8 ut -2,3 Jag tycker det kommer väldigt svalt vatten i retur från kulverten kan den vara strypt för hårt obs det är varmt och gott i garaget.

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2012, 13:22:20 »
Hej glömde säga att diffen på radiatorerna är ca 4 grader

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2012, 13:25:19 »
Har du diff på 4 grader på radiatorerna men 20 grader över vp måste du ha stor diff på nån radiator eller golvvärme blir till att leta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2012, 13:45:49 »
Rören är kopplade så att det går genom pannshunten med en förgrening till kulverten, jag tror att det är två slingor i huset och möjlighet att strypa vid varje radiator. ... Jag tycker det kommer väldigt svalt vatten i retur från kulverten kan den vara strypt för hårt obs det är varmt och gott i garaget.
Hur stort garage har du? Hur lite isolerat? Kan det vara så att din fläktkonvektor där tar ganska stor effekt för att göra garaget varmt. Då blir returen låg. Då blandas den med returen från radiatorerna, men om flödet är mycket större till garaget så blir den totala returen låg. Om du inte redan har det; mät tempen på de olika rören som går ihop/förgrenas.

Eller att din kulvert har stora värmeförluster som du inte märkte med vedpannan?

Har förresten du kollat hur länge värmepumpen går, när det är kallt ute, t ex den där dagen när det var -22? Och om den använder eltillskott? Och i såna fall hur mycket. Dvs kolla att pumpens effekt räcker till att värmae hus och garage som det var tänkt (enligt projekteringen/planeringen innan bytet), så att den inte går för fullt med elparon (utan att du märker det) för att värma garaget.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2012, 14:17:26 »
Garaget ca 65 kiv både hus och garage väldigt bra isolerade med fasad tegel och gjuten sula på båda. Stigaren till garaget blir inte lika varm som framledningen till huset utan ganska sval dock håller jag lätt 14-15 grader utan att kräma på vredet vid kollektorn. Vp går ca 15 till 20 min vid 22 minus ingen el spets håller 21 till 22 grader inomhus. Jag är nöjd med installationen och värmen, det som bekymrar mig är dom täta starterna vare sig det är varmt eller kallt ute. Jag glömde säga att jag konverterade om garaget med kulvert och konvektorelement vid vp installationen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2012, 15:00:46 »
20 min gångtid vid -22 grader är konstigt stiger returtempen nästan direkt som vp startar kan det vara för stort flöde genom nån radiator men har du 4 grader delta på raddarna ska det vara ok. Hur många timmar per dygn går vp vid -22 är den mycket överdimensionerad ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2012, 15:58:19 »
Jag vet inte i skrivande stund hur mÃ¥nga timmar, men den gÃ¥r en 15 20 min sen har den nÃ¥tt en framlednings temp pÃ¥ ca 53, gradminutrarna  räknat ned och pumprn stannar. Returen är dÃ¥ endast 33 grader, är det därför den startar upp sÃ¥ fort igen. Har ändrat gradminuter till 130 och start stopp kompressor till 15,tillsats -550, diff mellan tillsats steg 100.
Inkopplad 8 november
2354 starter
drifttid 712 t
varmv  66 t
Huset i ett plan med 160 kv med fristående dubbelgarage 100 kv var av uppvärmt 65 kv

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2012, 16:28:33 »
Vad hade du för delta på vedpannetiden? Var det samma då? Eller har något hänt med systemet sedan dess? Vad har/hade du för cirkulationspump då?

Blev det skillnad (lägre delta) när du aktiverade din externa Danfoss cirkulationspump som du nämnde i starten på tråden? Om det inte blev skillnad kanske denna pumpen inte går, utan står stilla och inte gör någon nytta?

Jag tror som sagt på att du ska mäta temp på alla rör till och från värmepumpen, och kolla var de grenas och temperaturerna där för att se var den kalla returen kommer ifrån. Vad är delta över de olika 1-rörs-radiatorslingarna, vad är delta över kulverten?

Allmänt sett verkar flödet i klimatsystemet vara för lågt. Det hinner inte avge värmen från pumpen nog snabbt och då stiger framledningen snabbt och GM blir 0? Finns det några strypningar du kan lätta på? (förutom på 1-rörs radiatorkopplen som du nog inte ska pilla med i första taget så du sabbar balanseringen).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2012, 17:03:47 »
Hej Erik under vedpanne tiden hade jag inte så bra koll på deltat. Jag eldade på mot en 500l ac tanck och styrde pannshunten med Ta 230 och utegivare. Huset är byggt 1990 och jag köpte det för 8 år sen. Allt har fungerat perfekt och man lyxade till det med 23-24 grader. Största bekymret var att bära in ved. Jag tror det är två enrörsslingor för två rdiatorer i slutet av huset blev bara ljumna när minusgraderna kröp på. Fick då rekomenderat att strypa på några radiatorer i början sett från vp, samt att starta cirkpumpen som sitter efter pannshunten för att trycka på lite extra. Jag har efter det provat både minsta fart och högsta fart men märker ingen skilldnad. Det sitter en termostatventil vid golvet i tvättstugan som verkar vara ämnad till slingorna i golven. När jag tänker efter så har det varit lite trögt i den bortersta toaletten, däe finnes även en vatten buren handdukstork som bara blev varm när pannan shuntade ut mycket vid kall ute temp. Jag blir så less på dessa starter ångrar nästan att man började rodda i allt för i övrigt är jag väldigt nöjd. Ps har 800 m slang i separata diken två slingor a 400 m i perfekta förhållanden. (blött och lerigt ett hellve att skyddstäcka slangen men bra effekt)

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2012, 17:23:12 »
Min teori är att värmeförlusten när vattnet passerat alla radiatorer vid enrörssystem gör att deltat blir 20 grader vid vp, kan man göra något åt det eller är det så här med enrörssystem. Att strypa in systemet för att minska deltat vid vp känns inte rätt men kanske är enda lösningen. För visst startar ju pumpen på returtempen eller är jag helt ute och cycklar ??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2012, 17:51:56 »
Det är framledningen som styr när pumpen ska stanna samt stoppa men när kompressor står blir ju framledning lika som retur vp styr efter gradminuter 1 grad över börvärde framledning = +1 gradmin eller 3 grader under börvärde framledning i 2 minuter = -6 gradmin. Är du säker på att du justerat hastigheten på cp rätt det finns olika värden att justera läge värme är när kompressorn går läge ekonomi när kompressorn står. Har du provat att logga via usb minnet lägg gärna upp en log på forumet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kalixlöjrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2012, 20:49:49 »
Ska logga under natten, provade stålla cirkpumprn på kontinuerlig drift.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Enrörssystem/ Många starter
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2012, 20:58:06 »
Kontinuerlig drift ska inte göra nån skillnad förutom att den inte stänger av sig till sommaren när inte huset behöver värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!