Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorrör i inreglad källarvägg  (läst 4297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Radiatorrör i inreglad källarvägg
« skrivet: 15 juli 2016, 16:19:57 »
Tänkte koll om det är någon kunnig som ser ett hinder/problem med följande tänk:

Tänkte regla in två källarväggar (betong idag, inga tecken på hög fuktighet). Kommer lämna en luftspalt på 2,5cm mellan betongväggen och innervägg (70 regel och isolering) samt luftglipa nedtill och upptill så luft kan cirkulera i väggen.

Men min fundering gäller rören till radiatorerna som jag då tänkt sätta fast mot betongväggen (dvs i luftspalten). Är det något hinder/problem med att placera de varma rören där? Tänker att de då även kommer hjälpa till med luftcirkulation (varm luft stiger).

Tack på förhand
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2016, 19:46:12 »
sätta fast?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2016, 20:18:10 »
sätta fast?

Är nog inte helt med på vad du menar, "sätta fast" som i att hålla rören på plats gör jag med vanliga rörhållare i plast med cc60.
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2016, 20:32:14 »
Det finns flera anledningar att inte montera prisolrör(värmerör) direkt mot betongen vare sig det gäller golv eller väggar.
Först att tänka på är kondens och värme förlust. Om du nu är tvungen att montera rör direkt mot väggen så skulle jag isolera dom med riktigt rör isolering (typ Armaflex).
Inget trä i direkt kontakt med betong, använd tjock tjärpapp eller EPDM-gummilister.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2016, 20:35:33 »
Jag har "byggt in" flera källare, men ej isolerat väggarna.

Stålreglar, gipsskivor, ventiler i gipsväggarna....har fungerat för mig.

Jiris råd är bra.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2016, 21:06:23 »
Det finns flera anledningar att inte montera prisolrör(värmerör) direkt mot betongen vare sig det gäller golv eller väggar.
Först att tänka på är kondens och värme förlust. Om du nu är tvungen att montera rör direkt mot väggen så skulle jag isolera dom med riktigt rör isolering (typ Armaflex).
Inget trä i direkt kontakt med betong, använd tjock tjärpapp eller EPDM-gummilister.
Jiri

Tack för bra tips!
För att klargöra så inga missförstånd uppstår så monteras inte rör direkt mot betongen utan hamnar 1,5cm ifrån, dvs precis som när man annars monterar rör i källaren (förutsatt att de inte takmonteras). Se även bild nedan.

I vilka fall kan kondens uppstå? Är det väggen som ska kunna bli så pass kall att det kan uppstå kondens på den?
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2016, 21:09:40 »
Jag har "byggt in" flera källare, men ej isolerat väggarna.

Stålreglar, gipsskivor, ventiler i gipsväggarna....har fungerat för mig.

Jiris råd är bra.

Rummet är ett biorum så isolering används som akustikbehandling i en bredbandsabsorbent så tomma väggar fungerar tyvärr inte.
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2016, 21:20:03 »
Kommer isoleringen att sitta utan stöd/skydd inne i väggen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2016, 21:24:18 »
Rocas råd-vad yrkesfolk håller sig till. Isolering ställer till det lite grand och med luftspalt mot betong? Vad uppnår man med det,kondensering på betongen. Rumsluft in mot kalt betongvägg. Undrar om spalt vent. räcker till. Hur har du tänkt dig att fixa den? För det mesta har man undertryck i huset. Lite tips att kolla betong fuktighet. Tejpa fast en bit plastfolie ca 40x40cm direkt på betongen och vänta nåt dygn så ser du om det blir fuktigt. På nåt sätt brukar man montera rör. Det är värme och kyla som ställer till det med kondens. Det du kan få på köpet är mögel eller unken luft(källar doft). Själv har jag ingen luftspalt med isolerat vägg(70mm), flytande golv med 70mm cellplast. Det man eftersträvar är att undvika fuktvandring på fel sätt.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2016, 22:57:04 »
Av bilden att döma så handlar det om murat gasbetongvägg(Ytong)med utmärkt isoleringsförmåga och ångspärr så nån kondens i den bemärkelse jag tänker på lär du knappast uppleva. Troligen fel i mitt första antagande? Det handlar mera om fuktvandring. För min del lite överkurs med luftspalt.
Det rördragning utan separat isolering kan ställa till är att man drar fram fukten genom snabb uttorkning av väggen.
Jiri

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #10 skrivet: 15 juli 2016, 23:35:14 »
rocas: Den kommer att ha något mothåll för att inte ramla in mot betongväggen. Tex murarsnöre, montageband eller liknande.

Jiri: Jag hade hunnit skriva ett långt svar men nu fick jag korrigera det iom ditt senaste inlägg, men det var bara bra! :)
Korrekt att väggarna är murade med lättbetong (25cm + 1+1puts). Nämnvärt är att tidigare satt det träregel och isolering direkt mot väggarna, vid rivning fanns inga tecken på fuktvandring i form av mögel eller liknande på materialen. Det är bra men däremot ingen garanti för att så kommer förbli för evigt. Vill dock försöka bygga så pass "säkert" som det är möjligt inom rimliga gränser.

Intressant det du nämner om uttorkning av väggen. Så kanske det kan bli, frågan blir då istället om rören kan tänkas värma så pass mycket att detta kan uppstå.. Kan bli lurigt att räkna på. :)
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #11 skrivet: 16 juli 2016, 07:59:15 »
Har du använt fasadskivor av minerallull någon gång?

De liknar akustikskivor som man kan hänga i undertak.

Stålreglar/utegips/30 mm fasadskivor/vanlig gips.......är en alternativ lösning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ivanhoe1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #12 skrivet: 16 juli 2016, 08:44:47 »
Har du använt fasadskivor av minerallull någon gång?

De liknar akustikskivor som man kan hänga i undertak.

Stålreglar/utegips/30 mm fasadskivor/vanlig gips.......är en alternativ lösning.

Tack för tips men väggar ska byggas som spaltpanel resonator för att behandla uppmätta problemfrekvenser.
Sundsvall: 1 + 1 inredd källare (121 + 121kvm) Konverterat till vattenburet och bergvärme -15. Nibe f1255, 230m (aktivt), frikyla 9kw. Braskamin Contura -80-tal (elda för kråkorna kamin!)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Radiatorrör i inreglad källarvägg
« Svar #13 skrivet: 16 juli 2016, 10:37:41 »
om du vill ha mineralullen öppen...med snöre som stöd....så är stenull styvare än glasull.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!