Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av Euronom?  (läst 2096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karl

  • Gäst
Karl
Erfarenheter av Euronom?
« skrivet: 22 mars 2004, 14:17:29 »
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av Euronoms värmepumpar exotic/exo air. Deras sätt att docka en bef. panna tycker jag verkar intressant. Och så kan man få en tank förberred för solvärme.

www.euronom.se

Utloggad HÃ¥kan B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av Euronom?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2006, 17:01:49 »
Undvik Euronom. De kan oljepannor...på sin höjd. Värmepumparna är en fransk modell med deras klistermärke på. Dålig verkningsgrad på de större pumparna. De låter som tröskverk och deras Exotank rostar som få. Tekniken är stenålders om man jämför med Nibe m.fl.

Jag har en Exotic 11+exotank och kommer att slänga ut hela rasket så snart ekonomin tillåter.

Utloggad hugin30

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är billigaste dräng!
SV: Erfarenheter av Euronom?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2006, 17:26:06 »
Har bara erfarenhet av exoair men tycker att den är tyst. Den har inte krånglat för mig,har svårt att tro att den utedelen kommer att rosta i första taget.Tror inte att Euronom tillverkar exotank själva,tanken är misstänkt lik borö.
Eronom  Exoair 10.5 + Exotank VPS500Air

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Erfarenheter av Euronom?
« Svar #3 skrivet: 20 april 2006, 22:25:33 »
Hej Karl,

Ska du satsa pÃ¥ VP, satsa pÃ¥ endast pÃ¥ VP. Glöm det här med att koppla in alternativa värmekällor till Exotanken och den fasta kondensering är ju inte direkt det effektivaste.. 

Har själv en gammal Exotic 7 stÃ¥ende i källaren som nu är utbytt mot Nibe 1115 8,5kW (den är din för ett par tusenlappar  --/).  Värme + vv kostnaden halverad  :D (Jan-apr) mot tidigare (iofs krävdes en del TS tidigare dÃ¥ Exotic 7 endast lämnar 5,5kW  fiR:). Kan bara instämma med tidigare insändare att jmf med andra vp lÃ¥ter Exotic som rena rama skördetröskan.

Ett litet tips till dig Håkan om du nu skulle uppgradera till en riktig VP. Behåll Exotanken, 500l + genomströmningsberedaren fungerar bra som varmvattenberedare (ingen legionellahöjning krävs) + längre gångtider vid vv-laddning. Kan även vara bra att ha för shuntning till ev framtida separat golvvärmeslinga.
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!