Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerter  (läst 4365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Offerter
« skrivet: 16 juni 2007, 15:15:04 »
Jag har fått offerter nu från fyra av fem säljare, hoppas den sista kommer på måndag. Fast är dom inte så intresserade i säljskedet kan man ju börja fundera över deras intresse när man behöver service. Valet står nu mellan Daikin, IVT och Thermia luft-vatten men lutar nog åt Daikin. Modern teknik och relativt lågt pris pga kampanj. Har begärt pris på Nibe också men inte fått något, CTC-säljaren skrev att den skulle vara någon tusenlapp dyrare än CTC:n.

Jag tycker den ytterligare besparingen man får med en bergvärmeanläggning inte kan försvaras ekonomiskt. I Thermias fall krävs det mer än 15 års drift innan den ytterligare investeringskostnaden är intjänad enligt deras egna kalkyler. Ska väl tillägga att jag bor i den tropiska delen av landet dvs Skåne så det är sällan vi får någon riktig vinter.


                           Effekt +7/35C   Borrdjup m   Pris   Panna o tank   Total
Thermia Atria 10                  11,3                  -          107000          5000          112000
Thermia Diplomat TWS 8            8,1               157       138000          5000          143000
Clima Echo Plus 8                8 (+7/+45)         -            97000       5000          102000
Daikin Altherma                   8,4                  -            99900   inkl            99900
CTC Eco Air 109                8,6 (+8)                  -          114000    inkl          114000
Varmitek 8TBR                9 (0/35)               145       165000            inkl          165000
IVT Optima 900                  8,4                  -          108900            inkl          108900
               
Thermia Atria 10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offerter
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2007, 16:27:32 »
Huvaligen vilka priser, jag sÃ¥g att du bor i Helsingborg men man kunde ju tro att du bor i Stockholm.  :o

Huset förbrukar 4,5 kbm olja/år, skrev du i ett tidigare inlägg, vilket är ca 36 MWh/år, jag tycker nog att du ska ha en 10 kW VP. Daikin har dessutom inverter vilket gör att det absolut inte är någon fara att överdimensionera denna lite, den större modellen på 9,6 kW skulle kanske vara nått?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offerter
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2007, 17:10:03 »
Jag blev själv chockad när jag började ringa runt. Det verkar råda rena guldruschen inom värmepumpsbranchen, priserna har stigit från 80-95000 till 100-115000 på ett år. I slutet var det priset som avgjorde, jag tycker att när man passerar sexsiffrigt så börjar det kännas dyrt, det kan ju vara skoj att ha pengar över till ett par burkar färg också. Frågan är hur lång tid man behöver köra en av de andra pumparna för att spara in mellanskillnaden i inköpspris. Tror det är åtskilliga år. Clima vågade jag inte satsa på, verkar vara ett litet märke. Hade inte Daikin haft sin kampanj utan legat kvar på 110000 så hade det nog varit betydligt svårare att välja.

Angående Daikin så tror jag vi pratar om samma utedel, ERYQ007A. Enligt katalogen ger den 8,4 kW vid +7/35C men har en angiven maxeffekt på 9,6 kW (kan det vara vid utetemp 28C?). Vi har bekanta som installerat en Daikin och de är nöjda, hoppas vi också kan bli det.
Thermia Atria 10

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offerter
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2007, 18:32:17 »
Finns det inte delar av jobbet du skulle kunna göra själv?
T.ex. ta ut panna och tank... en tigersåg och ett glatt humör och det brukar gå på någon timma att såga ned tanken.

Priserna är väl kanske lite saftiga, men skall man köpa alla delar av installationen har det en förmåga att dra iväg prismässigt.
Daikin skall väl vara god kvalitet vad jag har hört, det faktum att de är billigast gör inte saken sämre, inverterstyrningen anser jag vara ett plus även om det innebär fler finesser som kanske kan innebära krångel framöver... vem vet.
Håller med CarlN om att modellen större inte skulle vara någon nackdel, tror nog att du tjänar igen skillnaden i pris på en större besparing på några år - be om en kalkyl även på den större och se vad den visar på, tjänar du in den på 10 år med dagens elpriser tycker jag du skall välja den större.

För "er" som bor i skÃ¥ne är det nog ofta vettigare att välja luft/vatten-värmepump, den enda varningen jag vill ge när det gäller luft/vatten i jämförelse med jord eller bergvärme är livslängden, jag har egentligen inga bevis för att den skulle vara kortare för en luft/vatten än för en jord eller bergvärmepump men rent logiskt tycker jag att en maskin som stÃ¥r ute och utsätts för väder och vind skulle kunna ha en nÃ¥got kortare livslängd, sÃ¥ i jämförelse med en jord eller bergvärmepump skulle jag nog anta att livslängden pÃ¥ en luft/vatten kommer att bli minst ett par Ã¥r kortare, kanske mer.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offerter
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2007, 20:40:00 »
Angående Daikin så tror jag vi pratar om samma utedel, ERYQ007A. Enligt katalogen ger den 8,4 kW vid +7/35C men har en angiven maxeffekt på 9,6 kW (kan det vara vid utetemp 28C?). Vi har bekanta som installerat en Daikin och de är nöjda, hoppas vi också kan bli det.

Aha, lurigt det där hur de anger effekten på en LVVP, standard är ju vid 7/35 men Daikin väljer att ange ett maxvärde på uteffekten och nominella (vid 7/35) inom parantes.

Det som då talar emot en Daikin är att den större modellen är väl i klenaste laget för ditt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offerter
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2007, 00:55:29 »
Priset är för den största utedelen med 300 l varmvattenberedare, så jämfört med de andra alternativen är Daikin helt OK.

Att livslängden blir kortare för en luft-vatten tror även jag men det är svårt att räkna in det när man inte vet hur stor skillnaden är. Det är väl ytterst få av de modeller av lv-pumpar som säljs idag som varit på marknaden så länge att de första exemplaren börjar nå slutet på sin livslängd. Det är väl inte bara väder och vind utan även de stora temperaturvariationerna som förkortar livslängden. Förhoppningsvis räcker det med att byta utedel eller kanske bara någon komponent när den dagen kommer.

Effektmässigt är jag lite osäker på om den är tillräcklig eller ej. De andra pumparn med undantag för Atria 10:an ligger i samma effektområde. Damen som bott i huset säger 4-4,5 m3 olja per år i förbrukning. Pannan är från 1965 så vilken verkningsgrad är rimlig att räkna med? En jag pratade med menade på att en tumregel var att oljepannor från 80-talet hade en verkningsgrad kring 80 % och från 70-talet 70 %, 60-talet 60 %.
Thermia Atria 10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offerter
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2007, 07:43:25 »
Jag funderar också över hur varmt hon hade/du vill ha i källaren, 125 m2 borde inte kosta så mycke olja om inte källaren är fullt uppvärmd.

Och räknar man med 60% verkningsgrad så räcker kanske en 8 kW VP men det känns alltid tråkigt efteråt om man installerat för lite effekt. Har man fått en för stor VP så kan man i värsta fall stoppa in en volymförstorare i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Offerter
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2007, 10:00:24 »

Pannan är från 1965 så vilken verkningsgrad är rimlig att räkna med?

Räkna med 400 - 500 L/år för att hålla pannan varm om brännaren var försedd med spjäll som stänger när den stod still. Hur mycket av förlusterna som kommer huset tillgodo beror på lokala förhållanden. För brännaren 90 % förbränningsverkningsgrad eller lite mer för en modern brännare som har fått regelbunden service. Någon nedre gräns finns knappast. Över 36 MWh blir det inte. Kan vara ner mot 30 om brännaren var gammal.

Det tog mig sammanlagt större delen av en dag för att såga ner oljetanken men det beror mycket på hur stora bitar man kan hantera.

Bergvärme är nog lite mer fritt från bekymmer än luft-vatten. Det finns ingen utedel som fryser eller snöar igen. Vet inte hur det fungerar i Skåne men varje vinter skrivs det här om problem men kondensledningar som fryser igen, snö som blockerar luftflödet osv.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offerter
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2007, 14:28:07 »
En normalvinter i nordvästskåne brukar vi ha snö totalt cirka en vecka på hela vintern. Sedan vart tionde år ungefär så får vi en riktig svensk normalvinter. Klimatmässigt är nog skåne perfekt för en lv-pump. Försäljarnas kalkyler ligger kring 30 MWh.

Är det någon här som har dåliga erfarenheter av Daikin? Hade varit bra att veta innan man slår till...
« Senast ändrad: 17 juni 2007, 22:53:53 av Hartvigson »
Thermia Atria 10

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Offerter
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2007, 21:28:18 »
För "er" som bor i skÃ¥ne är det nog ofta vettigare att välja luft/vatten-värmepump, den enda varningen jag vill ge när det gäller luft/vatten i jämförelse med jord eller bergvärme är livslängden, jag har egentligen inga bevis för att den skulle vara kortare för en luft/vatten än för en jord eller bergvärmepump men rent logiskt tycker jag att en maskin som stÃ¥r ute och utsätts för väder och vind skulle kunna ha en nÃ¥got kortare livslängd, sÃ¥ i jämförelse med en jord eller bergvärmepump skulle jag nog anta att livslängden pÃ¥ en luft/vatten kommer att bli minst ett par Ã¥r kortare, kanske mer.  :-\

Stöldrisken Rickard, det har du glömt bort! Det var ju ett av dina tidigare argument mot luft/vatten. I och med att den oftast stÃ¥r  utanför huset, sÃ¥ kan  ju nÃ¥gon tjuv smyga in om natten och stjäla den medan du ligger och sover, skrev du i ett inägg. Det har du lika lite belägg för som ditt pÃ¥stÃ¥ende att en luft/vatten har kortare livsläng är en markvärmepump.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offerter
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2007, 09:05:27 »
För "er" som bor i skÃ¥ne är det nog ofta vettigare att välja luft/vatten-värmepump, den enda varningen jag vill ge när det gäller luft/vatten i jämförelse med jord eller bergvärme är livslängden, jag har egentligen inga bevis för att den skulle vara kortare för en luft/vatten än för en jord eller bergvärmepump men rent logiskt tycker jag att en maskin som stÃ¥r ute och utsätts för väder och vind skulle kunna ha en nÃ¥got kortare livslängd, sÃ¥ i jämförelse med en jord eller bergvärmepump skulle jag nog anta att livslängden pÃ¥ en luft/vatten kommer att bli minst ett par Ã¥r kortare, kanske mer.  :-\

Stöldrisken Rickard, det har du glömt bort! Det var ju ett av dina tidigare argument mot luft/vatten. I och med att den oftast stÃ¥r  utanför huset, sÃ¥ kan  ju nÃ¥gon tjuv smyga in om natten och stjäla den medan du ligger och sover, skrev du i ett inägg. Det har du lika lite belägg för som ditt pÃ¥stÃ¥ende att en luft/vatten har kortare livsläng är en markvärmepump.

Sture

Helt riktigt.
Köp vad ni vill, blunda för eventuella erfarenhet av vad ni själva ser hända med de saker ni har stÃ¥ende ute Ã¥ret runt.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offerter
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2007, 19:44:00 »
Med risk för att verka velig så har jag nästan bestämt mig för Thermia istället för Daikin. Tar jag Atria 10:an så får jag en pump som ger 11,3 kW vid +7/35 istället för 8,4 för Daikin dessutom så behöver Thermian vid samma effekt på elpatronen bara en 20 amperes huvudsäkring medan Daikin ska ha 25 ampere. Jag spar 700 kronor om året i abonnemang plus att Thermians högre effekt borde resultera i mindre elpatrondrift. Thermian kostar 7000 kronor extra men jag får tre kilowatt högre effekt. Kan Atrian vara för stor så att man behöver någon slags ackumulatortank?

Eventuellt ringer jag och beställer imorgon så att jag inte hinner ändra mig igen...
Thermia Atria 10

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offerter
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2007, 12:07:37 »
Jag har beställt en Thermia Atria 10 nu, hoppas att det blir bra.
Thermia Atria 10

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offerter
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2007, 20:49:32 »
En halvtimme efter jag beställt min pump kom sista offerten med posten. Säljaren ville ha 124346 kronor för en Nibe 2020-10, en aning dyrare än Rinkaby där den kostar cirka 75000 ut till kund. 50000-60000 kronor för montage och garantier känns dyrt. Kommer man upp i den här prisklassen så hade Thermias bergvärmeoffert på 138000 varit ett bättre alternativ tycker jag. I mina ögon gör bergvärmepumparna att luft-vatten har en naturlig maximal tillåten prisnivå en bit under vad en bergvärmeinstallation kostar, kommer man upp på 125K tycker jag att man passerat gränsen.
Thermia Atria 10

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Offerter
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2007, 21:13:49 »
Det är sant att det är hause på vp marknaden .. skär guld och vi konsumenter får betala.
Mycket kan bero på vår förra gröna regering, inte billigt att värna om miljön som ni märkt.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!