Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2010, 22:38:54 »


Citera

Nej, sitter givaren före tanken så stannar VP'n i princip lika tidigt som utan tank. Iallafall i mitt system.
Man måste ju naturligtvis justera gradminuterna (på nibe) bosch lär väl ha någon liknande inställning i pumpen beroende på vart givaren Sitter. rätt justerat lär det inte skillja mycket. Styr inte bosch på returen då lär de väl inte spela nån roll men du hade väl en luft vatten med nån shunt inblandad då kan det bli annat.

Min bosch styr på framledningen och utan nån gradminuts-princip. Det spelar stor roll om givaren sitter före eller efter tanken. Shunten kan vi ignorera, den används bara för att blanda in vatten från elpannan när elpatronen går in och spetsar. I normalfallet startar och stoppar VP'n runt börvärdet med en hysteres på ca +/- 5 grader (lite beroende på ett antal faktorer).
Men, som du är inne på - Nibe'n med sin gradminutreglering är säkert känsligare på att det tar längre tid att få upp värmen på framledningen om givaren sitter efter tanken.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 november 2010, 22:30:18 »


[/quote]

Nej, sitter givaren före tanken så stannar VP'n i princip lika tidigt som utan tank. Iallafall i mitt system.
[/quote]
Man måste ju naturligtvis justera gradminuterna (på nibe) bosch lär väl ha någon liknande inställning i pumpen beroende på vart givaren Sitter. rätt justerat lär det inte skillja mycket. Styr inte bosch på returen då lär de väl inte spela nån roll men du hade väl en luft vatten med nån shunt inblandad då kan det bli annat.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2010, 14:25:32 »

Citera
Varför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?
Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.
Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.

Jag instämmer i purjos resonemang. Jag har kopplat på det viset och anser att man får längre gångtider eftersom man då har en större mängd uppvärmt vatten som avger värme under en längre tid.

Spelar verkligen givarpositionerna och volymtankens placering på retur/fram någon roll för detta? En större aktiv vattenvolym ger längre gångtider och stopptider, punkt slut eller?

Nej, sitter givaren före tanken så stannar VP'n i princip lika tidigt som utan tank. Iallafall i mitt system.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 16 november 2010, 14:18:34 »

Citera
Varför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?
Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.
Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.

Jag instämmer i purjos resonemang. Jag har kopplat på det viset och anser att man får längre gångtider eftersom man då har en större mängd uppvärmt vatten som avger värme under en längre tid.

Spelar verkligen givarpositionerna och volymtankens placering på retur/fram någon roll för detta? En större aktiv vattenvolym ger längre gångtider och stopptider, punkt slut eller?
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 16 november 2010, 14:13:18 »

Citera
Varför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?
Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.
Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.

Jag instämmer i purjos resonemang. Jag har kopplat på det viset och anser att man får längre gångtider eftersom man då har en större mängd uppvärmt vatten som avger värme under en längre tid.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2010, 12:56:11 »

Min sitter på framledningen... Finns det nån reglerteknisk för/nackdel med ena eller andra stället? Rent spontant känns det som att det inte borde spela nån roll, förutom att man måste justera värmekurvan up/ner motsv. delta-T...
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 16 november 2010, 12:50:58 »

Min bosch styr temp gångtiderna efter returledningen. När returen blir en viss grad går vp igång, när den blir en viss grad stänger den av
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2010, 10:56:00 »

Varför är vattnet 4 grader kallare efter tanken? Är den oisolerad?
Jag har tanken på framledningen och givaren efter tanken.
Smurfen: Bosch/IVT reglerar framledningstempen kring börvärdet med en bestämd hysteres - Inget gradminuttjafs... Det som händer om givaren sitter efter tanken är helt enkelt att det tar längre tid innan VP'n kommer upp i framledningens stopptemperatur = längre gångtid. När sedan VP'n stannar så tar det lite längre tid innan framledningen sjunker igen till starttempen eftersom det finns varmvatten lagrat i tanken = längre stopptid.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 16 november 2010, 10:45:11 »

det som jag har nu, tank på FL gör ju att °C till tanken är 4°C varmare än vad det är efter tanken vilket gör att man får 4°C kallare vatten till elementen. Detta gäller dock bara vid värmeproduktion för när pumpen stannar är ju retur och FL samma. Dessutom blir det ju alltid en fördröjning innan det varma vattnet kommer till radiatorerna.

Min tanke är ju också att tanken inte minskar flödet mer om den siiter i början?

ang givaren så spelar det ingen roll för mig för min vp styrs efter returtemp.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 november 2010, 17:30:01 »

Det du möjligen förlorar är ett aningen större värmeläckage till rummet tanken sitter i. Däremot förlorar du möjligheten att eliminera knäppningar om du sätter tanken på returen.
Dessutom måste du flytta tempgivaren för framledningen så att den sitter efter tanken om du vill ha maximal effekt på gångtider/antal starter.

Jag förstår inte riktigt Sfinx påstående att man höjer VP'ns drifttemp med en tank på framledningen. Tempen styrs ju av värmekurvan...


Jag provade ett tag med framledningsgivaren efter knäpptanken mest pga förvärmningslingan.  Men jag tycker det funkar bäst med givaren före annars förtsätter gradminuterna öka till 100 (som är max) samt att jag fick ställa gradminuter till kompressorstart på minsta värde. Inbillade mej även att när spetsen skulle gå in kommer den ligga i länge innan tempen ökar så den kopplas ur igen. Nu funkar ju ivts reglering annorlunda så det kanske är bättre på en sån. Anledningen till att jag flyttade den från början var att jag trodde det skulle bli kallt inne vid vv tappning men det märks inget av det så den får sitta före knäpptanken Thumbsup
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 november 2010, 16:30:48 »

Det du möjligen förlorar är ett aningen större värmeläckage till rummet tanken sitter i. Däremot förlorar du möjligheten att eliminera knäppningar om du sätter tanken på returen.
Dessutom måste du flytta tempgivaren för framledningen så att den sitter efter tanken om du vill ha maximal effekt på gångtider/antal starter.

Jag förstår inte riktigt Sfinx påstående att man höjer VP'ns drifttemp med en tank på framledningen. Tempen styrs ju av värmekurvan...
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 15 november 2010, 15:43:02 »

Hej igen srick och rigimuse!!

Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan


Sfinx
Med en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.

Du använder nu volymforstoraren  på varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du då höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.
Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.
Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.


Roland
Vattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan.

Mvh//Jarlen

Ang att sätta vvb som ett första element vilket jag har gjort. Hann ju göra detta inna jarlen tipsade om att sätta den på returen istället. Hur mycket förlorar jag på detta egentligen . Är det värt att göra om och koppla den på returen istället?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 01 april 2010, 13:21:27 »

Citera
Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.


Jag har redan nu missljud i radiatorerna nu när jag kör cp på högsta läget. Speciellt i sista radiatorn på min långa slinga som du säger.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 01 april 2010, 13:18:54 »

Kanske ställer samma fråga igen men vill försöka förstå flöde och delta.

Styrs deltat på VP endast av flödet och inget av hur mycket värme som försvinner från första till sista radiatorn?

Om det är flödet som styr så skulle jag vilja öka det Jag har 2 slingor idag. skulle jag ha bättre flöde till VP om det skulle vara 3 slingor istället till samma antal radiatorer?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 25 mars 2010, 08:59:53 »

Har funderingar på att byta alla insatser till termostaterna i källaren för att se om det är nån som hindrar flödet men det kanske inte är relevant?
Kärvar nån insats så springer väl bara vattnet förbi i bypassen så det kanske inte påverkar så mycket. Är det värt ett försök tycker ni?
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 25 mars 2010, 08:16:21 »

Citera
Om man har 2 korta slingor istället för 1 lång så bör man ju få ut mer värme.

Ja
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 25 mars 2010, 07:20:58 »

Om det är en gammal VVB så kan den vara full av klägg om den inte spolats ur före användandet?

Rensade filtret igår...tyckte inte det var så mycket skit i filtret men som du säger så kanske det var lite klägg där. Efter rensningen verkade det bli bättre. Tyvärr hade jag larm imorse igen så risken finns väl att det sitter klägg i filtret idag igen.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 25 mars 2010, 07:17:54 »


Citera
Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?

Inte flödet men tryckfallet så att de sista radiatorerna får ett högre flöde.
[/quote]

Om dom sista elementen får högre flöde borde inte det totala flödet öka då med med?

Om man har 2 korta slingor istället för 1 lång så bör man ju få ut mer värme.
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 24 mars 2010, 16:03:28 »

Citera
Om man skulle köra igång en extra cp på den slingan som verkar trögast, kan det förbättra flödet? Eller begränsas flödet så pass mycket av rördimensionen så det inte går att få ut mer flöde?

Jag är inte riktigt säker att det totala flödet ökar, men däremot trycket och det är det som man vill öka så att radiatorerna får ett högre flöde. Framförallt de som ligger sist i slingan. Men det kan eventuellt bli missljud av ett allt för högt tryck i långa trånga rör. Normalt är att man i ett radiatorsystem har grövre rör i början och dimensionerar ner dem vartefter man kommer i systemet för att undvika tryckfall. På så sätt undviker man också missljud.

Citera
Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?

Inte flödet men tryckfallet så att de sista radiatorerna får ett högre flöde.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 15:10:33 »

Får kolla filtrer som sagt. Annars får man väl spola slingan om det fastnat klägg nånstans.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 mars 2010, 14:00:01 »

Om det är en gammal VVB så kan den vara full av klägg om den inte spolats ur före användandet?
Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 13:12:27 »

Ja det är faktiskt intressant, skulle den enkla vägen ut vara att montera en till CP externt, alt. byta ut den interna mot en kraftigare?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 13:01:46 »

Några fler funderingar ang flödet nu när det ändå är full aktivitet här:

Om man skulle köra igång en extra cp på den slingan som verkar trögast, kan det förbättra flödet? Eller begränsas flödet så pass mycket av rördimensionen så det inte går att få ut mer flöde?

Den slingan som är trögast hos mig, om man tar bort en radiator och delar den slingan på 2 med en ny slinga på sista delen, ökar flödet då när slingorna blir kortare?

Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 11:53:56 »

@Jarlen: Det sista är jag med på, det är ju samma sak som att ha högt flöde på CP => stor diff och vice versa. Inte kollat vad jag har för diff över radiatorerna tyvärr, det är väl kännbart med handen men det är nog inte så värst mycket mer.

@Rigimuse: Detsamma :)
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 24 mars 2010, 11:48:54 »

Citera
Nu är jag på dig igen Jarlen... men jag förstår inte riktigt. Om effektuttaget blir mindre borde temperaturen på radiator retur ändå vara högre?

Jag vänder på "kuttingen" och säger; Om du vill ha ett bättre effektuttag så bör returen i ett 1-rörssystem  vara ganska hög. Annars transporterar du värme förlusterna vartefter du kommer i systemet. Om du har en stor differens mellan fram och retur vid radiatorn d,v.s. låg temp på returen så har du för lågt flöde. Du kan förmodligen om du får upp flödet, då också ställa ner värmekurvan och få ett bättre cop.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 11:41:51 »

Hur har du allt kopplat nu Rigimuse? Acktank i serie efter VVB?

Jag har allt kopplat men jag använder alltså en gammal vvb på 100l som volymtank.

Om du nån gång löser det här problemet så får du lova att höra av dig
Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 11:18:00 »

Nu är jag på dig igen Jarlen... men jag förstår inte riktigt. Om effektuttaget blir mindre borde temperaturen på radiator retur ändå vara högre?   



Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 24 mars 2010, 11:08:56 »

Citera
Fast åtminstone har jag ingen bypass över min stigare/retur. Och om för stor del av vattnet gick igenom radiatorernas bypass borde väl returtemperaturen vara hög, inte låg som den är nu?

Jag menar den bypast som finns vid varje radiator. Antingen finns den i radiatorkopplet eller så är den anordnad på annat vis. Men det finns alltid en bypast vid radiatorn i ett 1-rörssystem. Har man för dåligt flöde så orkar inte pumpen med att trycka upp flödet i radiatorn, utan en onödigt stor del passerar utan att nå radiatorn. Systemet bygger  i och sig på att en del av flödet ska passera radiator och nå nästa radiator osv. Men flödet i radiatorn ska inte regleras genom flödet fram, utan med att man stryper på radiatorreturen. Flödet fram bör därför alltid ha ett relativt högt tryck för att säkerställa att man kan uppnå önskat flöde i radiatorn. Med andra ord. Har man ett för lågt initialt tryck, så pajar man hela funktionen i systemet.
Citera

Citera
@Jarlen: Min volymtank avger ju ingen effekt och det är ju effekten man räknar efter när man dimensionerar radiatorer. Måste nog hålla med srick om att så vore fallet att allt vatten gick genom bypassen så skulle ju deltat bli mindre. Dessutom skulle inte hela elementen bli varma som dom ia lla fall i mitt fall blir.

Har man för lågt flöde blir i och för sig radiatorerna varma men avger inte den värme som behövs. Effektuttaget blir mindre vid ett lågt flöde.
Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 11:05:08 »

Hur har du allt kopplat nu Rigimuse? Acktank i serie efter VVB?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 11:00:59 »

Ja, att koppla den som en arbetstank var ju tanken från början men jag hade en vvb på plats redan som jag kopplade in och den har ju inte fler anslutningar. Så om jag ska ha en arbetstank blir det en ny investering.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 10:59:04 »

@Jarlen: Min volymtank avger ju ingen effekt och det är ju effekten man räknar efter när man dimensionerar radiatorer. Måste nog hålla med srick om att så vore fallet att allt vatten gick genom bypassen så skulle ju deltat bli mindre. Dessutom skulle inte hela elementen bli varma som dom ia lla fall i mitt fall blir.
Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 10:52:43 »

Intressant..

Har man då interna CP på lägsta hastighet och externa på högsta borde man få maximalt utnyttjande av allt radiatorvatten?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 mars 2010, 10:48:30 »


Börjar mer och mer ana att det är din idé som är lösningen Lexus... har för mig att nån mer tipsat om detta, eller om det var du då med.

Kommer skiktningen fungera eller påverkar det något? Vad jag menar är att utnyttjar man 100L + radiatorsystem då eller bara 100L tank?


Angående skiktning vet jag inte. Man kan i alla fall se att GT1 är oförändrar säkert 15 minuter efter att kompressorn stannat.

Bilden i tidigare inlägg visar en Bosch LW/M 7 kW samt en Nibe UKV200 kopplad som arbetstank. Bifogar tillhörande loggbild.



Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 10:34:16 »

Där är faktiskt en intressant tanke med största radiatorn..

Fast åtminstone har jag ingen bypass över min stigare/retur. Och om för stor del av vattnet gick igenom radiatorernas bypass borde väl returtemperaturen vara hög, inte låg som den är nu?
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 24 mars 2010, 10:22:35 »

Citera
@Jarlen: (ingen kritik, försöker bara förstå..) Men det kommer ändå dröja lika lång tid tills returtemperaturen blir varmare och diffen blir mindre, Bosch/IVT-pumparna styr ju enligt returtemperaturen så gör det egentligen någon skillnad om tanken monteras på returen? Är avundsjuk på dina grova stamrör Wink

Med ett lågt tryck på framledningen så orkar pumpen inte trycka upp allt det varma vattnet i raddarna utan en allt för stor del varmt vatten passerar genom bypasten med larm som följd. Därför vore det i ert fall bättre att inte ha volymförstoraren på framledningen utan sätta den på returen, eftersom volymförstoraren sänker det initiala trycket på framledningen. I en närmare eftertanke så strider den nuvarande placeringen mot lagarna för ett 1-rörssystem där man dimensionerar upp raddarna vartefter i systemet. Med tanken i början av slingan så har man ju i praktiken den största radiatorn i början av systemet.
Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 10:20:24 »

Börjar mer och mer ana att det är din idé som är lösningen Lexus... har för mig att nån mer tipsat om detta, eller om det var du då med.

Kommer skiktningen fungera eller påverkar det något? Vad jag menar är att utnyttjar man 100L + radiatorsystem då eller bara 100L tank?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 mars 2010, 10:12:50 »


Får väl ta och rensa filtret, öppna alla termostater och kolla. Om inte det hjälper blir det väl till att byta till returen istället.



Sätter du tanken på returen, blir du besviken. Du kommer att märka att det inte blir någon skillnad.

Montera istället tanken som arbetstank d.v.s. med en extra cirkulationspump. Kostar några hundringar extra per år, men tillåter termostater samt ger högre flöde utan att påverka värmepumpens drift.

Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 10:02:20 »

Får väl ta och rensa filtret, öppna alla termostater och kolla. Om inte det hjälper blir det väl till att byta till returen istället.
Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 10:01:09 »

@Rigimuse: Min tank är också installerad som en första radiator, i serie mao. Nej, larmet är bara informerande, den stoppar inte driften. Sen är jag osäker på om det kan påverka något i förlängningen, större slitage eller så..?

@Jarlen: (ingen kritik, försöker bara förstå..) Men det kommer ändå dröja lika lång tid tills returtemperaturen blir varmare och diffen blir mindre, Bosch/IVT-pumparna styr ju enligt returtemperaturen så gör det egentligen någon skillnad om tanken monteras på returen? Är avundsjuk på dina grova stamrör ;)

@Carl N: Skräpfilter tyvärr kollat. Första gången jag gjorde det hittade jag faktiskt en liten sten...  ???....möjligheten finns ju att det ligger fler såna i radiatorslingan. Eller att rören bara är för tunna helt enkelt..

Jag har endast en radiator avstängd och det är den i sovrummet, alla andra är fullt öppna.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 mars 2010, 09:59:33 »

Om tempdiff mellan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.

Hur är det med termostatventiler och strypta element? Hur mycket påverkar det flödet i en 1-rörsslinga?

1-rörslinga brukar ha större flödesmotstånd än 2-rörs, men termostater stryper aldrig flödet helt, men de stryper väl lite grand.
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 24 mars 2010, 09:52:44 »

Citera
OK. Det är det dåliga flödet som gör att deltat blir högt. Vad är det som gör att flödet är så dåligt? Cirkulationspumpen står på läge 3.

Jag tror att vad som skiljer mitt system ifrån era är att jag har mycket grova rör i min huvudslinga (34mm) som gör att jag har lättare att få fram värmen till raddarna med volymförstoraren på framledningen. Kanske är det i era system en för stor volym för pumpen att trycka fram om man har klenare rör. Ju klenare rör desto större tryckförluster. Dessa tryckförluster skulle ni undvika med volymförstoraren på returen.

//Jarlen
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 09:52:25 »

Om tempdiff melan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.
[/quote

Hur är det med termostatventiler och strypta element? Hur mycket påverkar det flödet i en 1-rörsslinga?
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 09:49:42 »

Hej igen srick och rigimuse!!

Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan


Sfinx
Med en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.

Du använder nu volymforstoraren  på varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du då höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.
Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.
Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.


Roland
Vattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan.

Mvh//Jarlen

förstår inte riktigt varför det skulle behövas högre drifttemp om man har den på FL.  Problemet med flödet försvinner väl heller inte om man sätter den på returen istället?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 mars 2010, 09:47:48 »

Om tempdiff melan GT8 och GT9 blir för stor så är det nått som stryper flödet, typ klena rör eller nått liknande. Kolla även skräpfiltret.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 09:38:28 »

OK. Det är det dåliga flödet som gör att deltat blir högt. Vad är det som gör att flödet är så dåligt? Cirkulationspumpen står på läge 3.

Försämrar volymförstoraren flödet? Min är inkopplad som ett första element.

När VP larmar. Finns det några risker med det. Alltså händet det nåt speciellt i pumpen eller fortsätter den att gå som vanligt? Kan den stängas av eller liknande?
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 24 mars 2010, 09:33:04 »

Hej igen srick och rigimuse!!

Här kommer ett par inlägg i min tråd förra året från Sfinx och Rolan


Sfinx
Med en framledningstemp 10 grader över börvärdet kör du din VP med sämre COP än tidigare. Det kan förklara din ökade energiförbrukning.

Du använder nu volymforstoraren  på varma sidan vilket jag menar är fel eftersom du då höjer VP drifttemp med sämre COP som följd.
Det är inte tanken som skall vara varmast. Det är radiatorerna.
Kör mot börvärdet och sätt volymtanken på returledningen istället.


Roland
Vattnet i tanken får samma temperatur som returvattnet från slingan. Poängen med tanken är inte att vattnet skall vara varmt utan att det skall vara en större volym som gör radiatorsystemet "trögare". Och det blir det även med tanken på retursidan.

Mvh//Jarlen
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 mars 2010, 09:24:17 »

Nej, det är effekten från kondensorn som bestämmer deltaT.

Exempel:
Effekten från kondensorn/kompressorn är 7 kW och flödet är 0,25 l/s, så blir deltaT mellan GT8 och GT9 6,7°.

Bifogar en loggbild från Bosch LW/M 9 kW med 200 liters volymtank. Linjen för GT9 gömmer sig bakom GT1, varför deltaT mellan GT8 och GT9 får istället beräknas mellan GT8 och GT1.

Man kan se att det finns en volymtank i systemet, genom att framledningen GT8 inte stiger nämnvärt den första kvarten.

Skrivet av: srick
« skrivet: 24 mars 2010, 09:23:29 »

Det är där jag tror att kombinationen av ack-tank och dåligt flöde, typ klena rör, påverkar. Hade jag haft entumsrör i stamledningen hade det nog inte varit lika illa. Nu måste vattnet först passera tanken och sedan ett radiatorsystem och då uppstår ju den situation du beskriver - att framledningstempen är så mycket högre än returvattnet som fortfarande är riktigt avkylt och inte hunnit värmas upp av något framledningsvatten.
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 09:08:11 »

Deltat blir ju mindre när vp kört en stund och då försvinner larmet
Skrivet av: rigumuse
« skrivet: 24 mars 2010, 09:02:47 »


GT8 och GT9 ska vara monterade så att de mäter deltaT över kondensorn.

Om deltaT blir högt, beror det på att flödet är lågt. Att det finns en volymförstorare i systemet är i sig inget som automatiskt ger högt deltaT.

Finns det avluftning på framledning mellan värmepump och tank?

Det måste väl ändå påverka deltat vid start av värmeproduktion när man har en volymtank.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!