Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine temperaturer  (läst 10627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinBj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Re:Brine temperaturer
« Svar #15 skrivet: 17 november 2004, 17:47:04 »
Passade även på att kolla KB pumpen och den står i läge 3 vilket är max

VB pumpen går på läge 1

Har dessutom kopplat in en digitaltermometer på KB-r som jag ska kolla lite senare ikväll, men innan jag gick upp ifrån källaren så låg tempen på ca 5 grader där och i Niben stod tempen på 0 grader.. vet iofs inte hur bra en vanligt termometer funkar eftersom känselkroppen är rund och bara en liten del av den har kontakt med röret, de bästa vore ju om man kunde stoppat in den i vätskan :)
Nibe Fighter 1110 7Kw med VPA 200, 140m borra. 200m2 2planshus byggt 1911. Förbrukning de två senaste åren 18 500kwh , beräknad förbrukning av olja innan vi flyttade in 4m2

Utloggad YA-Norrlänning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Brine temperaturer
« Svar #16 skrivet: 20 november 2004, 01:35:07 »
Hej på er..

Hålet är 140m och vattnet rann över när hålet gjordes.. detta var hösten 1998 så hur högt vattnet står nu vet jag inte.. men förmodligen på samma nivå.

Det hjälper inte att öka/minska farten pÃ¥ kb pumpen ? och vad det gäller givarna sÃ¥ har jag inte kollat dessa. kommer snart att  investera i lite loggningsutrustning och dÃ¥ kanske jag kan fÃ¥ fram lite mer exakta temperarturer.

Hej MartinR

Jag hade själv två termometrar modell instick (som i pannor och tankar) som var rostiga och visar +1.5 resp -1.5 ständigt... Tog ett bra tag innan jag fattade att de var ur funktion. Köpte ClasOhlsson radiostyrda noder så nu kan jag se utomhus, innomhus, samt köldbärar temp i hallen utan att gå ner i pannrummet.

Hade 2.1 graders skillnad på köldbärarmediet där det var +0.5 på "returen"

När jag justerat cirkpumpen till lägsta hastighet istället för högsta blev delta T 4.1 grader istället. Har hört att det även ska vara skonsammare mot borrhålet att köra med lägre fart förutom den förhoppningsvis ökade verkningsgraden. Hoppas en minskning ger bättre värden för dej.

/Anders
IVT C8 (installerad -97), borra ~112 aktivt djup. 1 1/2 plansvilla i västerbotten 134+100 Kvadrat. 21 radiatorer

Utloggad Hebbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Hebbes Hemsidor
Re:Brine temperaturer
« Svar #17 skrivet: 20 november 2004, 01:50:58 »
Kollade nyss! Brine in +7 ut +4 102 meters hål med överflödande vatten, c:a 20-30 L minuten. Leder det ner i en damm. det är fräckt att se när det ångar från dammen. Det är - 12 ute. Tyvärr är det för kallt för att ha växter och fisk i dammen, även på sommaren! Men det är fräckt på vintern när det rinner ur berget och snön tinar runt slangen vid in och utlopp!
Nibe 1215-5 102m aktivt, brine in +7 konstant. (artesiskt vatten c:a 30 L min.)  95m2 + källare 20m2 byggt 1932. treglas + tilläggsisolering. Konverterat från direktel. 10 radiatorer + golvvärme i köket. inst. sep. 2003. Mellersta Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!