Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta-T 8grader pÃ¥ KB  (läst 2556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prof Kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Delta-T 8grader på KB
« skrivet: 08 februari 2012, 20:07:20 »
Delta-T på brine är 8-9grader (KBut -8 och KBin 0) och jag får LP-larm lite då och då. Larmet kommer osammanhängande och har inget med utetemperaturen att göra, bara att pumpen går konstant långa perioder. Varför så högt delta-T? Smutsfiltret är rent och fint och flödet i synglaset ser bra ut. Kan en CP bli "halvdålig"? Kanske skulle byta till en kraftigare, den jag har går på högsta hastigheten. Går det att mäta trycket och flödet på KB?

Efter att larmet är återställd går pumpen igen. Om det skulle vara så att slangen nyper ihop pga is i hålet och flödet i KB försvinner skulle det väl inte vara möjligt att få igång pumpen så snabbt efter att den har larmat. Kanske är slangen klämd på en stor yta och detta har skapat ett högt tryck och CP får jobba hårt med ett dåligt flöde som resultat. Kan isen i hålet klämma ihop en kollektorslang?

Tvångskör jag pumpen får jag samma temp så när som på 1 grad efter några minuter. Tempgivaren på KBut är precis bytt av en servicekille. Han hade inget svar på varför delta-T var så pass högt.
Thermia Villa Classic 75 (installerad april 2002). Borrhål 130m (112m aktivt)
Nedervåning på 87kvm med golvvärme, övervåning på 43kvm med golvvärme och källare på 90kvm med radiatorer.
Nya fönster och om-/tilläggsisolerad övervåning.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Delta-T 8grader på KB
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 20:34:26 »
Har du sett följande trådar, kanske kan ge ledtrådar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45968.0 och http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46242.0

Har du ett genomkinligt nivårkärl för köldbäraren? Hur är nivån av vätska där? Ändras den när du får LP larm respektive allt ser bra ut? (se ovanstående trådar).

Undrar vad som händer om du har för lite sprit i köldbäraren? Den kanske blir för trögflytande/halvfrusen vid -8 och det kanske kan orsaka problemen? Och tinar snabbt sedan. (fast spriten försvinner ju inte med Ã¥ren?). Hm.  Sc:,h
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Prof Kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta-T 8grader på KB
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 21:16:44 »
En varierande nivå i kärlet är precis vad jag har och sjunker ganska fort vid LP-larm. Har pumpat ur ca 2.5liter ur KB denna vinter.

Vi värmer upp 87kvm + en övervåning på 43kvm (båda med golvvärme) till 20 ºC och en källare på 90kvm till ca 16 ºC med radiatorer. Vi har även testat en vinter att bara värma upp nedervåningen, nästan kallställt övervåningen, 13 ºC i källare och pumpen inställd på lågtemperatur med samma problem med LP-larm. Om anläggningen vore underdimensionerad borde problemet varit minimalt då vi bara värmde upp 87kvm till 20 ºC och 13 ºC i källaren den vintern. Vi har bytt fönster och om-/tilläggssisolerat hela övervåningen.

Vi bor i Sundsvall.
Thermia Villa Classic 75 (installerad april 2002). Borrhål 130m (112m aktivt)
Nedervåning på 87kvm med golvvärme, övervåning på 43kvm med golvvärme och källare på 90kvm med radiatorer.
Nya fönster och om-/tilläggsisolerad övervåning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Delta-T 8grader på KB
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 22:59:58 »
Hur djupt är det till grundvatten och till berget? Risken för hopklämda slangar är störst om berget ligger på lägre nivå än grundvattnet.

Ligger berget över grundvattenytan är det svårt att få frysning utan att både in- och utgående köldbärare är några minusgrader. I det här fallet är KBin noll.

Nivån i kärlet borde stiga om slangarna kläms ihop men jag kanske tolkar texten fel. Är det så att nivån sjunker efter det att pumpen har larmat och stannat?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Delta-T 8grader på KB
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2012, 09:47:35 »
Testa att lägga lite av brinen i frysen och se vad som händer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Prof Kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta-T 8grader på KB
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2012, 18:50:35 »
Det är så att nivå i kärlet stiger ju längre vinter går, men det stiger kraftigare när det blir extremt kallt. Nu har det varit kallt ute ett bra tag och nivån ser ut att stannat. Men får LP-larm ibland men inte då det blir så kallt att TS börjar spetsa. Efter att pumpen har varit avstängd ett par timmar har nivå i kärlet sjunkit med ca 2/3.

Enligt borrprotokollet jag fick från föregående ägare av huset är det 18meter morän och 112m gråberg. Tomt på raden för antal meter till grundvattnet i protokollet. Flödet är ifyllt till 0l/m.

Ska börja ta in offerter på ett borrhål till alt. gräva ner jordslang.
Thermia Villa Classic 75 (installerad april 2002). Borrhål 130m (112m aktivt)
Nedervåning på 87kvm med golvvärme, övervåning på 43kvm med golvvärme och källare på 90kvm med radiatorer.
Nya fönster och om-/tilläggsisolerad övervåning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Delta-T 8grader på KB
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2012, 19:06:39 »
Med undantag för om huset ligger på en höjd är det sällan grundvattnet ligger mer än 3-4 meter under markytan. Det kan alltså vara frågan om en ispropp i sträckan som går genom morän. 0 L/min kan betyda att berget inte har några sprickor som släpper igenom vatten.

Prova med att trycksätta expansionskärlet till några bar. För en tid sedan var det en på här på forumet som beskrev hur han hade fått bättre cirkulation i hopklämda slangar genom trycksättning till 3 bar.

En ytterligare möjlighet är en ordentlig luftkudde i den nedåtgående köldbärarslangen men då borde nivån variera snabbt. Nivåändringen bör ske så fort cirkulationspumpen startar eller stannar.

Komplettering med jordslang blir billigast.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!