Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 495 gÃ¥ngtid pump  (läst 4041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dickj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
495 gångtid pump
« skrivet: 19 oktober 2005, 17:00:54 »
De senaste dagarna med enstaka minusgrad på morgonen går min pump åtminstone från 6-tiden fram till 10-tiden oavbrutet. Kör kurva 4, huset är 200m2 och temperaturen inomhus är normal. Temperaturen på värmevattnet är då c:a 40grader, ganska konstant. De senaste dagarna är även elpatronen inkopplad på 3kW.

Är detta normalt, vad skulle hända om vi får -15?

/Första vintern närmar sig....

Tack
IVT 495, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga - loggar

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 495 gångtid pump
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2005, 18:54:06 »
Vistt kan du väl fördröja tillslaget på eltillskottet!! det ska inte gå innan VP haft en rejäl chans att jobba. Tempen i huset sjunker sakta, så tillslget av elpatron kan fördröjas.

Eltillskott redan, det verkar va en klen pump, eller också funkar den inte bra!?

Vad har lovats i ev kalky!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Dickj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: 495 gångtid pump
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2005, 19:54:42 »
Det var det sistnämnda jag undrar över, jag har 225m markslinga + frånluften, inbillar mig att detta ska räcka vid nollgradigt, vindstilla, utan vv-behov (natt).

Kan man utföra några enkla kontroller för att se att allt står rätt till?

Jag har fördröjt elpatronens tillslag genom att sätta pannan i "ekonomiläge" och jag tror att jag kan fördröja den ytterliggare i servicemenyn. Men det som gör mig misstänksam är att temperaturen på värmevattnet inte stiger, precis som om den går "jämnt skägg" med värmebehovet?
IVT 495, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga - loggar

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: 495 gångtid pump
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2005, 07:26:54 »
Nu vet jag inte vad ditt hus har för värmebehov men en 495 ger väl inte sÃ¥ mycket mer än 4.5 kw? SÃ¥ rent spontant sÃ¥ känns det som att pumpen är för klen. Hade själv en 490 i mitt gamla hus pÃ¥ ca 115kvm och det var ioförsig ganska dÃ¥ligt isolerat, men den gick ganska konstant när tempen sjönk ner runt 0:an o vid -15 sÃ¥ var det 9kw tillskott som gällde  :'( och ändÃ¥ sÃ¥ jobbade den i brant uppförsbacke kändes det som
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad HP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
    • Kristinedal
SV: 495 gångtid pump
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2005, 22:15:46 »
Jag tycker det låter normalt.

Har själv en 495 som går näst intill oavbrutet vid minusgrader. Den ger 3,9 kW och då behövs eltillskott för ett hus med din storlek och vid minusgrader. Kör du dessutom på ekonomiläge så fördröjer den eltillskottet för för varmvattenberedning med faktor 10 (är grundinst. tror jag) d v s timern för tillskott vid varmvattenbehov är vid normaldrift 2 tim och vid ekonomidrift 2*10=20 tim. Därmed får pumpen jobba på för att få upp varmvattentempen eller bara hålla "jämnt skägg" .
Vintertid kan jag ibland få koppla över till normaldrift för att inomhustempen börjar vandra för mycket. Det beror nog i o f s mest på ett oisolerat igenbommat vardagsrum (som aldrig blir färdigt) som kyler på.

Jag tror inte du behöver vara orolig vad som händer vid -15 grader. Du kommer nog att ha det varmt och skönt. Jag tror inte jag hade mer är 4,5 kw eltillskott mer än en gång. Vid uppstarten efter ett dygns strömavbrott (Gudrun >:D) Då gick den igång med 9kw ett par minuter.



IVT 495 TWIN, Frånluftsvärme och jordvärme. 160 m kollektor. Värmer ca 180 kvm med golvvärme BV o radiatorer ÖV.

Utloggad Dickj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: 495 gångtid pump
« Svar #5 skrivet: 20 november 2005, 21:04:30 »
HP, loggar du eller har du möjlighet att dela med dig av dina siffror? Tex har du tittat på frånluftsåtervinningen, får du ut något nämnvärt där?

Jag funderar på att installera en loggare men är lite osäker på hur relevant det är att mäta på denna typen av panna?
IVT 495, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga - loggar

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: 495 gångtid pump
« Svar #6 skrivet: 14 december 2005, 22:39:48 »
De senaste dagarna med enstaka minusgrad på morgonen går min pump åtminstone från 6-tiden fram till 10-tiden oavbrutet. Kör kurva 4, huset är 200m2 och temperaturen inomhus är normal. Temperaturen på värmevattnet är då c:a 40grader, ganska konstant. De senaste dagarna är även elpatronen inkopplad på 3kW.

Är detta normalt, vad skulle hända om vi får -15?

/Första vintern närmar sig....

Tack

Hej Dick. Har du golvvärme eller radiatorer i ditt hus?

Har du prova sänka värmekuran?
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Dickj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: 495 gångtid pump
« Svar #7 skrivet: 15 december 2005, 11:46:22 »
Jag har sänkt kurvan till 3,5, efter att ha tittat på min golvvärmeberäkning kom jag fram till att detta är den teoretiska kurvan för mitt hus, verkar fungera ganska bra.

Tror att jag kommit till insikt om att detta är normalt beteende för temperaturen, har installerat en logger och har nu lite bättre insikt om vad som händer. Fnv mäter jag bara på fyra punkter, markslinga in och ut, golvvärme fram och retur, testar nu med olika hastigheter på cirkulationspumparna för att se om jag kan optimera där.

Mycket pill... har följt dina inlägg och du verkar ha lagt ner en del energi på din panna :)
IVT 495, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga - loggar

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: 495 gångtid pump
« Svar #8 skrivet: 15 december 2005, 15:28:14 »
Jag har sänkt kurvan till 3,5, efter att ha tittat på min golvvärmeberäkning kom jag fram till att detta är den teoretiska kurvan för mitt hus, verkar fungera ganska bra.

Tror att jag kommit till insikt om att detta är normalt beteende för temperaturen, har installerat en logger och har nu lite bättre insikt om vad som händer. Fnv mäter jag bara på fyra punkter, markslinga in och ut, golvvärme fram och retur, testar nu med olika hastigheter på cirkulationspumparna för att se om jag kan optimera där.

Mycket pill... har följt dina inlägg och du verkar ha lagt ner en del energi på din panna :)

Jo, min värmepump har tagit mycket tid och huvudbry i ansprÃ¥k  ??? Men jag tycker nog att arbetet har gett resultat... Hade jag bara accepterat hade alla fel pÃ¥ värmepumpen inte upptäckts... Den kanske hade havererat efter nÃ¥gra Ã¥r och fram till dess hade jag haft dyra elräkningar...

Men det har varit en jobbig resa... att tjata, brÃ¥ka och proppsa. De sista gÃ¥ngerna de skulle kolla pumpen "hotade"  IVT med att jag fick betala själv om det inte var ett garantifel.
Jag proppsade ändå och det visade sig - till slut - att det var ett stort garantifel som orsakat allt bekymmer och alla tidigare fel... Det felkopplade kretskortet...
Det var f.ö. på ett annat eminent forum - byggahus.se - som jag hittade många innehavare till 495 - som var lika "fanatiska" VP-fantaster som jag ;)
Tack vare dessa "internetkompisar" var det lätt att jämföra förbrukning, gÃ¥ngtider  m.m.

Slutsnackat om mig. Nu över till dig :)

Jaså du har golvvärme. Jag trodde nästan att du hade radiatorer eftersom du höll en sådan hög värmekurva och termperatur.
Nu har du ju själv varit sÃ¥ duktig och upptäckt felet  ;) För hög värmekurva gör att värmepumpen arbetar en massa i onödan.

BÃ¥de golvvärme och värmepumpar jobbar ju med lÃ¥ga temperaturer.  Det är väl därför som de passar sÃ¥ bra ihop ;)

Har du märkt om VP:en drar mindre energi nu?

Vi har ju annars nästan lika stora hus. Jag värmer 211 kvm i ett nybyggt enplanshus.
Jag kör f.n. värmekuva 3.2 och jag har alla golvslingor öppna. Jag kommer dock att koppla tillbaka rumstermostaten i vardagsrummet. Annars får jag ju ingen som helst besparing när jag eldar i kaminen...

Jag har precis nu en framledningstemperatur på 28 grader och en utetemperatur om 5 plusgrader.
Inomhustemperaturen ligger mellan 21 - 22 grader i alla rummen.


Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!