Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥verkas COP av ändrat GM start?  (läst 2141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Påverkas COP av ändrat GM start?
« skrivet: 04 mars 2014, 20:18:24 »
Som i rubriken frågar jag;
ändrade GM start från -100 till -125, påverkar det COP genom en högre VB-fram för att räkna hem de flera gradminuterna?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2014, 20:28:59 »
Du måste nog visa upp en loggbild, om man ska kunna göra en bedömning på det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2014, 20:29:49 »
Ja och nej.
En större skillnad mellan start- och stopptemp ger lite sämre COP. Anledningen är att COP-försämringen inte är helt linjärt beroende av temperaturen, så sänkningen av COP blir lite större vid en viss övertemp än höjningen av COP vid motsvarande undertemp.

Samtidigt gör färre starter/längre gångtider att uppstartsförlusterna minskar. Det tar ju några tiotal sekunder för kompressorn att bygga upp trycket och hetgasen att komma upp i praktiskt användbara temperaturer. Ju längre varje gångcykel är desto mindre andel av tiden är uppstartsfas.

Har man ett rimligt antal starter per dygn så skulle jag säga att man förlorar lite i verkningsgrad med ett högre |startvärde|. Samtidigt är det ju (lite omtvistat) så att man möjligen kan förvänta sig lite längre livslängd med färre starter, så i praktiken kanske det inte spelar någon roll?
« Senast ändrad: 04 mars 2014, 20:31:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2014, 20:32:29 »
Tack!
Det var det kvalitativa svaret.
Har du någon hint om hur man kan kvantifiera ändringen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2014, 20:38:21 »
Inte på rak arm, men man borde kunna uppskatta skillnaden i COP mellan olika skillnader i över-/undertemp genom att rita ett diagram över uppgiven COP vid olika temperaturer och extrapolera lite.

Uppstartstiden kan man nog få en hint om om man loggar med hyfsad upplösning i tid. Sen är det bara att jämföra skillnaden i antalet starter med olika gm-inställningar och räkna ut hur många % av tiden uppstartsfasen är i de olika fallen. Visserligen kan man komplicera beräkningen lite genom att väga in att kortare paus mellan varje körcykel gör att VP'n inte hinner svalna lika mycket så uppstarten går lite snabbare nästa gång, men det är nog overkill om man inte jämför väldigt stora skillnader i inställningarna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2014, 20:50:48 »
Jag ska försöka.
Har ingen logger utom mig själv; uppstart, kan jag ta tiden till  :dt: är typ 8 °C och planar ut eller vad kan räknas som uppstart?
Max och min VB-fram vid olika GM får jag väl läsa av under drift.
COP diagram har jag gjort ett tidigare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2014, 20:57:09 »
Uppstartsfasen är lite svår att definiera. Dels har du den tiden innan hetgasen och kondensorn har blivit så varma att VP'n över huvud taget avger nån värme och dels har du stunden efter då (förmodligen) den har lite sämre verkningsgrad innan den har kommit upp i 'arbetstemperatur'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2014, 11:14:20 »
Jag ska försöka.
Har ingen logger utom mig själv; uppstart, kan jag ta tiden till  :dt: är typ 8 °C och planar ut eller vad kan räknas som uppstart?
Max och min VB-fram vid olika GM får jag väl läsa av under drift.
COP diagram har jag gjort ett tidigare.

För den här Niben, har gradminuter till start ingen påverkan på COP.
Vid tillfället för aktuell loggbild, är gradminuterna inställd på högsta möjliga 250.
« Senast ändrad: 05 mars 2014, 11:16:48 av Lexus »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Påverkas COP av ändrat GM start?
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2014, 12:34:58 »
Har du provat ett annat värde och jämfört COP över en längre period?
« Senast ändrad: 05 mars 2014, 12:55:39 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!