Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oseriös entreprenör - har borrat men ej installerat - vad göra?  (läst 19148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag beställde en komplett installation av en Daikin Evolution bergvärmepump av en leverantör i oktober förra året, de lovade att de skulle installera innan jul. Borrning och ingrävning gjordes av en underleverantör i december och det gick bra så vitt jag kan se.

Sen ville de att jag skulle skriva på en ansökan om en kredit på 100 000 kr så att de kunde få betalt direkt, innan de levererat och installerat värmepumpen. Jag gick inte med på det utan sa att de får betalt mot faktura efter utfört arbete. Jag har nu fått två fakturor, en för borrningen och en för värmepump inklusive installation. Jag har betalt fakturan för borrningen, eftersom det är levererat. Sen ville de att jag skulle betala 60 procent av den andra fakturan innan de kommer och installerar värmepumpen. Det gick jag inte med på. Nu menar de på fullaste allvar att de ska leverera värmepumpen på onsdag morgon nästa vecka, sen måste jag visa upp kvitto på att jag har betalt 60 procent av den återstående fakturan innan de börjar installera den samma dag. Sen har jag fem dagar på mig att betala återstående 40 procent.

Det jag skulle vilja nu är att begära att de levererar värmepumpen och sen anlita någon annan att installera den, alternativt att göra det själv. Jag ska försöka prata med Daikin Sweden imorgon för att se vad som gäller med garantin och försäkringen, men i och med att det är lite tajt med tid så tar jag gärna emot synpunkter på hur jag kan gå vidare. Det är inte bara betalningsfrågan som gör att jag vill ha en annan installatör, de verkar allmänt inkompetenta och går inte att lita på, och jag misstänker att betalningskrånglet är ett symptom på att de har väldigt dålig ekonomi. Det är ett AB som har gjort stora minusresultat de senaste åren.

Daikin lämnar ju en garanti på hela installationen men vad händer med garantin om installatören gör ett dåligt jobb och sen konkar?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det är väl bara att avstyra hela jobbet, de har ju bara levererat en del. Står det inget om förskott i ert avtal så får de välja hur de vill göra, följa avtalet eller avbryta.
Har de ont om Cash så kan de returnera pumpen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Enda gången jag har betalat nåt i förskott är då jag köpte huselementen. Tror det var 15% och resten betalades eftersom delarna sattes på plats.

Övrigt skulle jag aldrig betala i förskott utan varan hem först sedan cash. Men om JAG som företagare ser att du har betalningsstörningar skulle det vara en annan sak, då skulle jag kräva förskott. Du får ju som företagare inte åka och hämta tillbaka en vara efter att du har fakturerat den.

Men det luktar smuts hela vägen hit om den firman.

Garantin är det ju daikin som tillhandahåller så där är det lugnt, men om det blir ett dåligt arbete och de konkar får du nog pröjsa en till som kommer och ställer det till rätta.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag betalade borrhålet när det var färdigt grävt och brine slangarna var klamrade mot väggen.
Pump och installation betalade jag mot 30 dagars faktura efter att pumpen var driftsatt, jag skulle *aldrig* betalt i förskott.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu kräver dom tekniskt sett inte att jag betalar i förskott, men däremot att jag betalar i samma ögonblick som de lastar av den hemma hos mig, annars kommer de inte att installera den. Jag har aldrig gått med på att betala i förskott.

Jag undrar om de kan kräva mig på ersättning om jag avbeställer resterande jobb? Jag har för mig att Konsumenttjänstlagen ger mig rätt att avbeställa oavsett omständigheter men att den lämnar öppet för leverantören att kräva ersättning om de kan bevisa att de drabbas av utebliven alternativ inkomst. I beställningen (= offterten) framgår inget färdigställandedatum det har jag bara fått muntligt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Finns bet villkor spec i offerten?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag undrar om de kan kräva mig på ersättning om jag avbeställer resterande jobb? Jag har för mig att Konsumenttjänstlagen ger mig rätt att avbeställa oavsett omständigheter men att den lämnar öppet för leverantören att kräva ersättning om de kan bevisa att de drabbas av utebliven alternativ inkomst. I beställningen (= offterten) framgår inget färdigställandedatum det har jag bara fått muntligt.
Tyvärr är det nog så. Likaså skulle du ha rätt till ersättning för tiden före jul tills pumpen är inne om du kan bevisa att det var nödvändigt att få pumpen installerad före jul.

Rätt att häva köpet

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom.

Har köparen förelagt säljaren en bestämd tilläggstid för varans avlämnande och är den inte oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.

Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.

Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Rätt till skadestånd

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Tidpunkten för betalningen

36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Avbeställning

37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

Skadestånd

41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.

Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ring till firman och tala om att dom får betalt senast 10 dagar efter installationen är klar annars blir det ingen affär och du köper vp samt installation på annat håll. Har firman dålig ekonomi samt lite jobb tar dom erbjudandet gör dom inte det hoppa över och gå vidare. Nu skriver jag vad jag skulle gjort som inte har betalnings anmärkningar eller dylikt har man det förstår jag firman fullt ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Vad är kutym/praxis i branschen när man köper en komplett bergvärmeinstallation..
Är rätt säker på att det är det som gäller om ingenting annat anges, nu kan det iofs vara så att firman fått nys om att du sällan eller dröjer med betalningarna, då blir det ju någonting helt annat..
Vi får ju sällan se båda sidorna av myntet..

Hoppas det löser sig för dig, nu missade du förra årets rotavdrag, får nyttja årets som du kanske hade andra planer med. dontknow

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Installatören brukar inte betala värmepumpen i förskott till tillverkaren/generalagent.

Installatören kan välja att belåna/sälja sin faktura eller helt överlåta den till factoringbolag om man har problem med likviditet.

Företaget kan utföra en kreditkontroll på köparen och vägra jobbet i fall anmärkningar finns, eller kräva säkerhet/förskott för att gå med på leveransen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Citera
36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Så är det ju faktiskt.
Fast tillhandahåller i detta fall är ju faktiskt även installationen.
Ta detta med dem, och vägrar de ändå är det nog ngt skumt, om nu du inte har ngn form av betalningsproblem som firman fått reda på.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Daikin lämnar ju en garanti på hela installationen men vad händer med garantin om installatören gör ett dåligt jobb och sen konkar?

skrev du.

Jag tror inte det är något problem med den garantin.

Men du kan ju alltid ringa tillverkaren och fråga om råd.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du skulle ju kunna ta ut en bankväxel och betala dem när värmepumpen lastas av.
Det enda du då riskerar är att de inte installerar värmepumpen.
Annars skulle jag ringa kronofogden (du måste ha deras org.nummer) och höra om de har utestående krav på sig, och i så fall skulle jag inte betala hela summan innan installationen var färdig.
60% vid leverans av pumpen, och resterande när den var driftsatt och i funktion.

Men som sagt, problemet här kan ju även vara att du har betalningsanmärkningar, och om företaget ligger risigt till ekonomiskt skulle en utebliven betalning från dig kunna försätta dem i konkurs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Det här låter skumt, normalt är ju att man betalar ca 10 dagar efter slutförd installation.

Vad stod det för betalningsvillkor i offerten? Hur godkände du den, skriftligt eller muntligt?

Du har ju redan visat att du kan betala i och med att du betalade borrningen. Var det samma företag som borrade eller hade de hyrt in någon? Då kan du ju kolla med borraren om det är nåt skumt med företaget också.

Jag skulle inte betala en spänn innan de "levererat" enligt deras offert och det innebär i mitt tycket att maskinen är inkopplad och ger värme till huset. Om företaget inte klarar 10 dagars betalningstid plus tiden mellan leverans till dig och att de slutför installationen är de ju i tveksamt ekonomiskt läge. Dessutom lär de ju ha några dagar på sig att betala till grossisten. Du kan ju alltid kolla med deras grossist om de litar på den installatören.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för all feedback.

Jag har gjort en kreditupplysning på leverantören och den är grön. Jag har själv aldrig haft betalningsanmärkning. Fakturan för borrningen betalade jag samma dag som jag fick fakturan så de har ingen anledning att misstro min betalningsförmåga.

Jag begärde in många offerter innan jag beställde och alla andra hade normala betalningsvillkor, dvs en faktura efter allt arbete är färdigt och förfallodag minst tio dagar från fakturadatum. Så det verkar vara branschstandard. Generellt vid lite större entreprenader är det väl inte helt ovanligt med delbetalningar men då handlar det också om jobb som kanske tar månader att utföra. En bergvärmeinstallation tar ju normalt bara några arbetsdagar så det är ju ganska meningslöst att delbetala.

I det här fallet har jag skriftligen bekräftat offerten i vilken betalningsvillkoren formuleras så här:

"Betalning, 90 dagar räntefritt på 100 000kr, Alternativt 24 månader räntefritt via wasa, fakturan skickas på hela beloppet i början av januari. Wasa blanketter bifogas. Resterande belopp 5 dgr från fakturadatum."

Jag bad säljaren först förklara vad det egentligen betyder och han svarade att jag får en faktura efter att installationen är färdig och jag har 90 dagar på mig att betala den, så jag nöjde mig med det. Det var endera det eller så var jag tvungen att delbetala efter borrning och leverans av pumpen. Jag svarade att jag tyckte det var märkligt för jag kunde inte se vad de skulle tjäna på det med tanke på att installationen ska vara klar på några dagar. Sen fick jag en ansökan om ett kreditkort med ett maxbelopp på 100 000 kr som dom krävde att jag skulle skriva under eftersom jag gått med på att faktureringen görs via Wasa. Tanken var att de skulle göra jobbet innan jul men fakturera efter nyår så att jag får göra rotavdraget 2014. Min erfarenhet är att ingen leverantör vill gå med på att skriva in slutförandedatum och vite vid förseningar så jag brukar nöja mig med att allt betalas efter slutförande, som en viss försäkring för att jobbet faktiskt blir gjort. Jag tänkte också att om jag ska delbetala så är det större risk för strul med rotavdraget.

Hela den här historien är ganska invecklad och även om jag redogör för allt i mer detalj här så får ni ju bara den ena sidan av historien förstås. Men jag nämner inte företagets namn och det är egentligen inte betalningsproblematiken som är mitt största problem, jag kan gå med på att betala direkt vid leverans om det krävs.

Det är mest det att ju mer jag har med leverantören att göra desto mindre seriöst känns det. Till saken hör också att jag kommer att stänga av vattnet två dagar innan installationen för att riva det gamla installationsutrymmet inklusive varmvattenberedaren och regla upp en ny vägg innan bergvärmepumpen ska installeras. Jag kommer alltså att vara utan vatten tills dess att installationen är färdig och jag har förklarat det för dom och när jag frågade om de kunde garantera att de gör färdigt jobbet absolut senast dagen efter så svarade han bara att de blir nog färdig samma dag och jag behöver ju inte betala de återstående 40 procent av den sista fakturan förrän allt är klart, han undvek alltså frågan och jag känner att jag har fått nog av den här leverantören. Risken är att de gör det halvfärdigt och skiter i resten, sen måste jag ändå anlita nån annan för att göra färdigt osv. Orkar inte riktigt med det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!