Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framledning!!  (läst 4039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Hög framledning!!
« skrivet: 19 november 2009, 08:51:25 »
Hej!  Har kompletterat mitt radsystem med 2 radiatorer pÃ¥ sammanlagt 45l.
       Ligger nu pÃ¥ c:a 120l för en 6kw pump. Problemet är att jag trots dom
       tillförda 45 litrarna inte kommer ned nÃ¥ge nämnvärt med framledn.tempen.

       För att fÃ¥ ner tempen nÃ¥got fÃ¥r jag sänka deltat till 6gr (4v. Thermia)

       * Utetemp 0
       * Kurva 36
       * Max framl. 40
       * Hysteres 15
       * Minflöde cirk 4v
       * Integral - 125


        Efter c:a 7-10 min sÃ¥ ligger framledningen pÃ¥ 45gr och gradminuterna betas av
        väldigt snabbt. fÃ¥r en körning pÃ¥ c:a 15min.

        Vad som inte heller är bra är att jag fÃ¥r en körning igen efter bara 30min
        vilket ju gör 32 start/dygn.

        Har provat det mesta: sänkt rumbör/ strypt/ givare.etc men ingenting hjälper
       speciellt utom att öka flödet och fÃ¥ sämre delta.

        Just nu orkar jag inte börja krabba med en volymtank,men det är väl det
        enda som hjälper, om inte nÃ¥n här pÃ¥ forumet har nÃ¥gon bra lösning?

        P.s Har en innegivare som ej är kopplad men det känns inte som nÃ¥gon
        större mening dÃ¥ jag inte fÃ¥r till resten.

       

       
 
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hög framledning!!
« Svar #1 skrivet: 19 november 2009, 09:14:31 »
Den ökade volymen ger dig inte lägre framledningstemp. Enda sättet att få ned den är att sänka värmekurvan på pumpen så den inte producerar så varmt vatten på framledningen.

Har du justerat in pumpen noggrannt så den inte tillverkar varmare radiatorvatten än du verkligen behöver?

Hur ser ditt hus och uppvärmningssystem ut? Hur djupt har du borrat?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hög framledning!!
« Svar #2 skrivet: 19 november 2009, 09:38:33 »
Det spelar ingen roll om jag sätter kurvan på 30 eller 40 det blir ändå samma
framledningtemp.

Jag har 470m ytjord
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Hög framledning!!
« Svar #3 skrivet: 19 november 2009, 10:20:03 »
Hej KÃ¥ge!

Det låter nästan som om du har något/några element som kortsluter slingan, eller finns det någon bypass? Ett eller två-rörsystem?

Med 120l volym, 6kW effekt och dT på 6°C skall det ta ca 10 minuter för framledningen att cirkulera ett varv, då skall returen höjas med ca 1/2 dT.

Jag skulle fokusera felsökning på ev kortslutning av radiatorkretsen. Har du någon logger?

/ErikB




Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hög framledning!!
« Svar #4 skrivet: 19 november 2009, 10:37:37 »
 Hej  Nej ingen logger.  Däremot har jag en handukstork utan strypning inärheten av
pumpen kan det vara den som spökar?

 Om jag sätter cirkpumen pÃ¥ 6v sÃ¥ fÃ¥r jag ner framl. till 38gr men med ett delta pÃ¥ 4gr.
 Detta värde är det värde som stÃ¥r pÃ¥ pumpen och dÃ¥ kommer en följdfrÃ¥ga:

 Har ej gjort nÃ¥gon mätning av temp över radiatorerna (gÃ¥r det med en digital ugnsterm?)
 Ã„r det viktigare med flödet över raddarna än det delta som man fÃ¥r tillbaka till pumpen?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hög framledning!!
« Svar #5 skrivet: 19 november 2009, 10:40:03 »
 ErikB  Glömde svara 1rörs med elementblandning
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög framledning!!
« Svar #6 skrivet: 19 november 2009, 11:07:38 »
Om du har "äkta" ettrörs.....

där allt sitter i en enda slinga så är det knappast något som kortsluter. Men det finns naturligtvis risk att du har något som är inkopplat "tvärs över" slingan, och då får du kortslutning som Erik säger. Hur är dom nya elementen inkopplade?

Enklast är nog att stänga av handukstorken och se vad som händer. Men kolla först om den ligger rätt i slingan, i så fall är det inte den som spökar.
« Senast ändrad: 19 november 2009, 11:16:56 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hög framledning!!
« Svar #7 skrivet: 19 november 2009, 11:43:29 »
 Hej Larryd HÃ¥ller just nu pÃ¥ att koppla en balofix pÃ¥ ledningen.

 Ang raddarna: pÃ¥ 3 rad har jag kopplat 2 rörs koppel. det kommer 2 st 1/2 ledningar frÃ¥n
 stammen(det har suttit ett garage där. Har gjort en tillbyggnad) Sedan har jag pÃ¥
 avslutningen kopplat in mig pÃ¥ ett panelrad med tillopp pÃ¥ övre och returen i botten
 utan koppel. PÃ¥ dom andra slingorna har jag satt enrörskoppel. LÃ¥ter det konstig eller?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hög framledning!!
« Svar #8 skrivet: 19 november 2009, 11:50:45 »
 Opps! SÃ¥g att jag hade satt 1 2rörskoppel och ett 1rörs koppel pÃ¥ .

 Jag skall nog ha enbart 1rörs koppel pÃ¥ bägge!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög framledning!!
« Svar #9 skrivet: 19 november 2009, 11:55:09 »


Med 120l volym, 6kW effekt och dT på 6°C skall det ta ca 10 minuter för framledningen att cirkulera ett varv, då skall returen höjas med ca 1/2 dT.


Temperaturhöjningen pÃ¥ returen beror pÃ¥ hur stor andel av pumpens producerade värme som radiatorerna avger och kan bli vad som helst mellan nästan 0 och dT. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög framledning!!
« Svar #10 skrivet: 19 november 2009, 12:34:05 »
Hej Larryd Håller just nu på att koppla en balofix på ledningen.

 Ang raddarna: pÃ¥ 3 rad har jag kopplat 2 rörs koppel. det kommer 2 st 1/2 ledningar frÃ¥n
 stammen(det har suttit ett garage där. Har gjort en tillbyggnad) Sedan har jag pÃ¥
 avslutningen kopplat in mig pÃ¥ ett panelrad med tillopp pÃ¥ övre och returen i botten
 utan koppel. PÃ¥ dom andra slingorna har jag satt enrörskoppel. LÃ¥ter det konstig eller?

Ja, tyvärr..

Vatten tar alltid enklaste/närmaste vägen. Har du blandat 1- 2-rörsystem, så måste du koppla in strypningar här och där
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hög framledning!!
« Svar #11 skrivet: 19 november 2009, 13:02:55 »
 Har kopplat bort radiatorn med tvÃ¥rörskoppel nu.fÃ¥ se vad som händer??
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Hög framledning!!
« Svar #12 skrivet: 19 november 2009, 13:18:42 »
 Nä !  Skit ocksÃ¥. Nu fick jag en framledtemp pÃ¥ 45gr!

 Radiatorn innehÃ¥ller bara 10l sÃ¥ det kan väl kvitta?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Hög framledning!!
« Svar #13 skrivet: 19 november 2009, 13:42:19 »
Hmm...

1-rörs system har jag ingen egen erfarenhet av. Har för mig att det generellt är så att cirkpumpen måste ha bra snurr för att det ska fungera. dT över VP kan behöva vara klart lägre än rekommenderade 6-8°C. Det finns några trådar som beskriver injustering av 1-rörs system mot VP.
Om man som du har blandat 1 och 2-rörs system så gäller det nog att hålla tungan rätt i mun.
Du kanske måste logga några strategiska temperaturer för att kunna justera in?
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hög framledning!!
« Svar #14 skrivet: 19 november 2009, 14:09:12 »
Var inte igår man såg Baltazar, by the way..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!