Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 996538 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinsson98

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jula Anslut L/V Pump 6200
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2805 skrivet: 16 februari 2012, 22:32:06 »
Hej alla pumpägare.
Jag är sedan ett Ã¥r tillbaka ägare av en Anslut 6200. Pumpen har tuggat pÃ¥ tills nu när jag har fÃ¥tt problem med avfrostningarna(igensatt med is, svalt i huset idag). Det verkar vara en givare som sitter längst upp pÃ¥ baksidan av pumpen. Den har lossnat nu tvÃ¥ gÃ¥nger, men jag vet inte riktigt hur den ska sitta. NÃ¥gon som förstÃ¥r vad jag menar?  Sc:,h

Utloggad lusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Har Julas Anslut L/V pump 6200
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2806 skrivet: 17 februari 2012, 21:05:27 »
den sitter i en hållare, lite svårt att förklara men titta längst upp bakom utedelen. Hållaren sitter bara intryckt mellan lamellerna. Jag kan ta en bild imorgon på min pump om du inte har löst det. Men jag är osäker på att den har med avfrostningen att göra, den givaren sitter inne i pumpen. Inte helt ovanligt att givarna ger upp.
Hus: boyta 90m2 biyta m garage 75m2.  Julas Anslut L/V 6200 mot ackumulatortank 600L och vedeldad Euronom panna. 9kw elpatron finns men nyttjas sällan.

Utloggad martinsson98

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jula Anslut L/V Pump 6200
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2807 skrivet: 17 februari 2012, 23:28:10 »
Tack :) En bild skulle hjälpa. Den den sitter i en liten plasthållare. Ska givaren sitta mot lamellerna eller en bit ifrån? Min avfrostning la av först i söndags och då hittade jag denna givaren löst och tänkte att det kanske beror på den. Så då tryckte jag dit den lite provisoriskt och allt fungerade bra i några dagar men sen igår så var pumpen åter igenfryst. Och nu har jag provat lite med den där givaren men kanske det är nått annat som är på tok för nu avfrostar den inte i alla fall. :-\

Utloggad lusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Har Julas Anslut L/V pump 6200
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2808 skrivet: 18 februari 2012, 14:58:12 »
hej..
har tyvärr inte fått tid till att ta någon bild men givaren sitter i överkant på lamellerna, givaren är till för att mäta ute tempraturen.
Hus: boyta 90m2 biyta m garage 75m2.  Julas Anslut L/V 6200 mot ackumulatortank 600L och vedeldad Euronom panna. 9kw elpatron finns men nyttjas sällan.

Utloggad martinsson98

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jula Anslut L/V Pump 6200
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2809 skrivet: 18 februari 2012, 16:45:37 »
Jag såg till att givaren inte låg emot lamellerna och nu har den frostat av ordentligt hela dagen :D, och idag är en hård dag för värmepumpen med plus ett och regn och snö. Hoppas avfrostningen fortsätter gå nu.

Utloggad Todos

  • Todos
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Pioneer VVS015 luft/vatn 2005mod.
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2810 skrivet: 22 februari 2012, 21:33:06 »
Hei, trenger hjelp med bytte av sirk.pumpe på 2005 mod. Pioneer VVS015 på grunn av støy.
 Prøvde Ã¥ koble i fra den i veklseren og inn med en standard grundfos pumpe. FÃ¥r da feilmelding pÃ¥ display E-02 (Indoor motor abnormal).
Ser at det er et printkort i koblingsboks på pumpe (bilde) kan dette evt. flyttes inn i annen pumpe? Eller er det annen mulighet til å lure systemet?
« Senast ändrad: 22 februari 2012, 21:43:16 av Todos »

Utloggad patentgunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2811 skrivet: 28 februari 2012, 20:54:36 »
Hej Teltur. Åter i vardagen efter att ha tittat på djur i SydAfrika. Det var brist på köldmedium i pumpen. Efter påfyllning och förmodad tätning av en anslutning på uteenheten gick pumpen helt OK ett antal timmar. Är nu tillbaka i problem som tidigare och väntar på ytterligare service.

PatentGunnar
Hus i Uppsala från 1973. 115 m2 med hel källare. EC-pump (nov -08 )dockad till CTC-panna (nu endast el - 120 l vattenvolym) med plattvärmeväxlare som matar efterkopplad el-vv-beredare om 50 l. Elpannan matar källarens vattenburna golvvärmesystem (ca30-34 grader ut).Radiatorerna i övre planet är avstängda med undantag för badrum och hall, som också har elmatad klinkergolvvärme. LL-vp kompletterar vid behov.

Utloggad tlsv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2812 skrivet: 29 februari 2012, 12:17:42 »
Hej patentgunnar, jag hade ett liknande fel. Vi hittade en läcka i maskinen, teknikern sniffade runt bra länge innan läckan upptäcktes, mikroskopiskt hål. Kollade ni i maskinen?/MVH Tobbe

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2813 skrivet: 29 februari 2012, 23:14:30 »
Hej Patentgunnar
Har också varit iväg hemmifrån ett par veckor ,först i England och sedan
i närheten av Stockholm (nästan lika exotiskt  ::))
Det var bra att du har konstaterat att det är en läcka ,
hoppas att du kan hitta den andra och berätta var den fanns.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad patentgunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2814 skrivet: 01 mars 2012, 10:27:23 »
Hej Tobbe och Teltur

Gjordes ingen utförlig sökning eftersom teknikern ansåg sig hittat en anslutningsläcka. Nu får det naturligtvis bli en ordentlig genomsökning.
Ã…terkommer.

Hälsningar
PatentGunnar
Hus i Uppsala från 1973. 115 m2 med hel källare. EC-pump (nov -08 )dockad till CTC-panna (nu endast el - 120 l vattenvolym) med plattvärmeväxlare som matar efterkopplad el-vv-beredare om 50 l. Elpannan matar källarens vattenburna golvvärmesystem (ca30-34 grader ut).Radiatorerna i övre planet är avstängda med undantag för badrum och hall, som också har elmatad klinkergolvvärme. LL-vp kompletterar vid behov.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2815 skrivet: 02 mars 2012, 16:15:58 »
Hoppas att detta blir rätt. Frågan gäller luft-vattenpumpen, har dålig Cp, låter lite illa, någon inverkan på hetgasen ? nuvarande hetgas är ca 30 och vatten ut ca 28, inställt värde är 52. Detta innebär ju att elpannan får dra allt.
Tack för lite hjälp.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2816 skrivet: 28 mars 2012, 18:39:01 »
Lägesrapport
Har kört ett par veckor och nu är "Inverter Failure" borta. huuura
Ordnade en begagnad elbox till utedelen (TACK B_K  tummenupp)
Eftersom version nummer på kretskorten inte var identiska så
tog jag det säkra och bytte hela boxen istället för bara inverter kortet.
Satte även i en termostat som saktar ner den kraftiga fläkten vid ca 7 °C.
Funkar kanon.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Woon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2817 skrivet: 03 april 2012, 07:00:22 »
Hej på er alla kunniga i detta ämne!

  Jag har haft en Foma 6200 i nÃ¥gra Ã¥r nu, mestadels strul med den dÃ¥ den läckte i skruvanslutningarna. Sedan förra vÃ¥ren är de dock bortplockade av installatör och inget mer läckage efter det. Den har alltsÃ¥ tuffat pÃ¥ riktigt bra sedan förra vÃ¥ren. Dock har den nu börjat bete sig mycket underligt, när det är kallt ute gÃ¥r den som den skall (under nollan) men sÃ¥ snart tempen stiger i alla fall upp mot 3grader och däröver sÃ¥ gÃ¥r den upp pÃ¥ full effekt (tre pluppar pÃ¥ inne delen), men efter bara nÃ¥gon minut sÃ¥ slÃ¥r kompressorn av. Fläkten snurrar lite till sedan stannar den med, efter bara nÃ¥gon minut avstängd sÃ¥ startar allt igen, upp till full effekt, sedan drift nÃ¥gon minut eller tvÃ¥ och sÃ¥ av igen, och sÃ¥ fortsätter det. Finns ingen is pÃ¥, eller ens frost pÃ¥ utedelen, ingen avfrostning gÃ¥r utan den bara stänger av. Satt vatten temp är 38C, hjälper jag till med elpatron en stund sÃ¥ att pumpen inte behöver jobba till mer än tvÃ¥ tredjedelar sÃ¥ tuffar den pÃ¥ som vanligt. Kan detta vara nÃ¥got givarfel eller vad? Har mätt alla givarna i utedelen, verkar inte vara nÃ¥got fel pÃ¥ dem, men man vet kanske aldrig riktigt.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2818 skrivet: 08 maj 2012, 18:19:32 »
Tjena i pumphuset !!

Har kollat igjenom eran tråd några gånger nu. sitter lite och avvaktar at skaffa en jula 6200 , den ligger til 21999.-

en sak jag inte helt ser varfør.. Några av innomhus skåpen har en stor electronik box.. andra inte. varførdå ??
(e det nån smart kille som flyttat all eelktroniken utifrån och inn? låter isåfall smart om man ser denna tråd och EL problemen..)

Jag har en RS300 oso vatten tank. den har en kopling nere (sitter en 9 bar trykkventil i den.)  och en kombi skÃ¥ldventil VV/KV inskruvat i en rørstuds i toppen.

Hadde planer at kopla en T och flytta ut 9 bars vakten - så jag kan ge jula pumpen "kaldvatten"

frågan blir om jag kan ta kapen och kopla et T rakt in på VV røret på toppen och kjøra VV från jula'n inn på VVtanken på det viset.

Viss't blir lite snikkarOlle. men vil det fungera ??  gjorde en ritning  :))

Hadde lust at prova lite inna man øser inn mera kosing.

Ge mej en offert också !!
« Senast ändrad: 10 maj 2012, 14:43:16 av Erik-m-j »
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2819 skrivet: 14 maj 2012, 11:05:22 »
Hej på er alla kunniga i detta ämne!

  Jag har haft en Foma 6200 i nÃ¥gra Ã¥r nu, mestadels strul med den dÃ¥ den läckte i skruvanslutningarna. Sedan förra vÃ¥ren är de dock bortplockade av installatör och inget mer läckage efter det. Den har alltsÃ¥ tuffat pÃ¥ riktigt bra sedan förra vÃ¥ren. Dock har den nu börjat bete sig mycket underligt, när det är kallt ute gÃ¥r den som den skall (under nollan) men sÃ¥ snart tempen stiger i alla fall upp mot 3grader och däröver sÃ¥ gÃ¥r den upp pÃ¥ full effekt (tre pluppar pÃ¥ inne delen), men efter bara nÃ¥gon minut sÃ¥ slÃ¥r kompressorn av. Fläkten snurrar lite till sedan stannar den med, efter bara nÃ¥gon minut avstängd sÃ¥ startar allt igen, upp till full effekt, sedan drift nÃ¥gon minut eller tvÃ¥ och sÃ¥ av igen, och sÃ¥ fortsätter det. Finns ingen is pÃ¥, eller ens frost pÃ¥ utedelen, ingen avfrostning gÃ¥r utan den bara stänger av. Satt vatten temp är 38C, hjälper jag till med elpatron en stund sÃ¥ att pumpen inte behöver jobba till mer än tvÃ¥ tredjedelar sÃ¥ tuffar den pÃ¥ som vanligt. Kan detta vara nÃ¥got givarfel eller vad? Har mätt alla givarna i utedelen, verkar inte vara nÃ¥got fel pÃ¥ dem, men man vet kanske aldrig riktigt.
låter som att det är lite förmycket gas så den löser på högtryckpressostaten.
lÃ¥na en ah mätare med minne. prova  mät efter maskinen varit urkopplad ca 30 min. skall helst inte överstiga 7.8 ah
krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!