Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska vi köpa luft/vattenpump till vÃ¥rt nya fritidshus?  (läst 8981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nordicnews

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej! I dag blev köpet klart och hustrun och jag svävar pÃ¥ moln   

Huset ligger i Nynäshamnsområdet, är tvåplans (75+45) och byggt 1958 med tillbyggnad 1976. Samtidigt som tillbyggnaden gjordes tilläggsisolerades huset. Det har använts som permanentboende fram tills nu. Vi räknar med att vara där under hela året (kanske 2 helger mån, hela sommaren).

Det finns en kombipanna från 1993 installerad och den fungerar som den ska. När huset användes som permanenthus gick det 3 kbk olja per år, men då hade också ägaren det väldigt varmt inomhus (ca 25 grader enligt uppgift).

Vi är intresserade av att byta till ett nyare värmesystem, eftersom det finns vattenradiatorer så verkar en luft/vattenpump ett bra val. Planlösningen är inte öppen så luft/luft verkar inte vara ett bra alternativ.

Tänker vi rätt? Eller ska vi behålla den befintliga pannan och fortsätta med olja? Vad skulle ni göra?

Jag har tittat på CTC, IVT och ska ta kontakt med den lokala Thermialeverantören. Samtliga system kan fjärrstyras i viss utsträckning. Priserna verkar inte skilja så mycket och jag undrar om det är något system som har några särskilda fördelar eller kräver mindre underhåll?

Tacksam för råd!

Mvh Henrik & Cia
Fritidshus 75 kvm + 45 biarea, tilläggsisolerat 1977. CTC kombipanna (olja/el) från 1993. Förbrukning när huset var permanentboende ca 2,5-3 kbm/år.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #1 skrivet: 28 april 2010, 16:32:56 »
Hej.

Det kostar inte så mycket extra att borra efter bergvärme, speciellt nu med ROT -avdraget.

Och då sover ni lugnare när ni inte är i fritidshuset, bergvärme är mer självgående än luft/vatten, som kan behöva lite "handpåläggning" då och då för att fungera tillfredsställande.

Detta är min högst personliga uppfattning efter några år här på forumet.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #2 skrivet: 28 april 2010, 17:30:30 »
Hi

jag tror varken luft-vatten eller bergvärme är försvarbart om ni inte ska vara där mer än varannan helg och 1 månad på sommaren,
jag skulle rekommendera elpatroner i vattensystemet  (kanske finns i pannan, eller gÃ¥r att montera) som gÃ¥r att ställa lÃ¥gt och säkert med liten hysteres sÃ¥ sönderfrysning undvikes, och en Luft_luft (om planlösningen möjliggör detta, verkar ju sÃ¥) med underhÃ¥llsvärme pÃ¥ 10-12 grader istället.

(jag kan av personliga erfarenheter ej rekommendera Toshiba polar 1 med hundehållsvärme dock, fryser igen)

Mvh
(Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #3 skrivet: 28 april 2010, 17:56:05 »
Till "Luring2": detta skrev "nordicnews" i sitt inlägg längst upp... Planlösningen är inte öppen så luft/luft verkar inte vara ett bra alternativ.

Ekonomiskt försvarbart blir det naturligtvis inte med en vp -investering för ca 100kkr, men andra faktorer spelar kanske in här.

Mest ekonomiskt försvarbart blir nog som Luring2 är inne på, el!

Jag skulle slänga ut oljerasket, sätta in en enkel elpanna med innegivare som går att justera ner till 10gr innetemp.
Komplettera med en 50 liters varmvattenberedare.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #4 skrivet: 28 april 2010, 18:50:29 »
Jag skulle satsa på en luft/vatten eller eventuellt borra för bergvärme. Då har man ju samma säkerhet mot frostskador som man har nu eller med alla andra förslag, så länge det finns ström i huset.
Alla fabrikat har ju elpatroner som går in om pumpen stannar och exempelvis CTC går att ställa in så att resevvärmetermostaten går in och håller +7º i frostskyddsläget.
Kan man sedan få fjärrstyrning, är man väl ganska trygg, i varje fall lika trygg som med vilken annan lösning som helst.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2010, 13:54:49 »
Gör en beräkning och vänta kanske 1 - 3 år och se hur ni använder huset, på sommaren behöver ni värme då? Lite VV. På höst-vinter-vår, finns de öppen spis/kamin om det finns eller ni funderar på att installera.

Kanske ni kommer att myselda ganska mycket -> kommer ju ge en hel del effekt.
Finns ju även kanminer som kan värma vatten.

Och hur mycket olja har ni kvar i tanken, elda upp den först, sÃ¥ kommer ni ju se behovet efter ett tag, fundera lite till, brukar löna sig  :)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Har gjort en del lösningar till fritidshus med bergvärme som jag tycker är vettigaste lösningen. Ekonomiskt på kort sikt kan det bli dyrare men på längre och om huset kommer att utnyttjas mer under värmesäsong är berg den vettigaste. IVT maskiner som jag kan bäst går att fjärrstyra om det är intressant. Glöm inte att det skall dimensioneras hål och maskin för ett året runt boende.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad nordicnews

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tack! Nu har jag fastnat för Thermia och fÃ¥tt en offert pÃ¥ bergvärme. Inväntar en annan offert pÃ¥ Thermia med luft/vatten. När den väl kommer fÃ¥r jag ta ställning till om det är värt (20-30 tusen?) att satsa pÃ¥ bv  studs

Har gjort en del lösningar till fritidshus med bergvärme som jag tycker är vettigaste lösningen. Ekonomiskt på kort sikt kan det bli dyrare men på längre och om huset kommer att utnyttjas mer under värmesäsong är berg den vettigaste. IVT maskiner som jag kan bäst går att fjärrstyra om det är intressant. Glöm inte att det skall dimensioneras hål och maskin för ett året runt boende.
Fritidshus 75 kvm + 45 biarea, tilläggsisolerat 1977. CTC kombipanna (olja/el) från 1993. Förbrukning när huset var permanentboende ca 2,5-3 kbm/år.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.
Och då sover ni lugnare när ni inte är i fritidshuset, bergvärme är mer självgående än luft/vatten, som kan behöva lite "handpåläggning" då och då för att fungera tillfredsställande.

Detta är min högst personliga uppfattning efter några år här på forumet.

Vad är det för "handpåläggning"....

du brukar göra på luft7vatten värmepumpar??

Nyfiken!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2010, 08:47:47 »
Hej.
Och då sover ni lugnare när ni inte är i fritidshuset, bergvärme är mer självgående än luft/vatten, som kan behöva lite "handpåläggning" då och då för att fungera tillfredsställande.

Detta är min högst personliga uppfattning efter några år här på forumet.

Vad är det för "handpåläggning"....

du brukar göra på luft7vatten värmepumpar??

Nyfiken!

Hehe, är du nyfiken, tror nog du tog lite illa upp för att jag kritiserade ditt uppvärmningssätt. ;)

Under dessa år jag hängt på forumet och läst allt möjligt jox, så har iaf jag den uppfattningen att luftvärmepumpar inte har den driftssäkerhet som en vätskepump har, inte ens i närheten.

Med handpåläggning menas således återställning efter larm, avisning av ytterdel etc, vilket inte är helt lätt fixat på distans.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2010, 09:28:28 »
Under alla år jag hängt här...

har jag aldrig läst om någon luft/vatten som behövt avisas. Dock ofta på luft/luft pumpar. Däremot har jag sett massor av larmar på bergvärmepumpar, luft i brine, brine som läcker etc.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Elof16

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska vi köpa luft/vattenpump till vårt nya fritidshus?
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2010, 13:40:19 »
Under alla år jag hängt här...

har jag aldrig läst om någon luft/vatten som behövt avisas. Dock ofta på luft/luft pumpar. Däremot har jag sett massor av larmar på bergvärmepumpar, luft i brine, brine som läcker etc.

Jag avisade min bosch L/V VP i vintras och skrev om det. Bla i ett inlägg som handlade om att Bosch kundvård sög.


Utloggad nordicnews

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Nu har jag fått den andra offerten.
Thermia luft/vatten 102 tusen efter Rot
Thermia bergvärme 120 tusen efter Rot.

Det känns som att det är värt de extra 18 tusen för b/v. Eller vad tycker ni?
Fritidshus 75 kvm + 45 biarea, tilläggsisolerat 1977. CTC kombipanna (olja/el) från 1993. Förbrukning när huset var permanentboende ca 2,5-3 kbm/år.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Med handpåläggning menas således återställning efter larm, avisning av ytterdel etc, vilket inte är helt lätt fixat på distans.

Kan inte annat än att hålla med. En luft/vatten kräver tillsyn då och då. Senast hos mig var i januari då det var -12 ute och tjock dimma. På morgonen efter fick jag rensa rimfrost från gallret som har maskor på 2x2cm. Det var nästa igenkorkat med rimfrost.

Har man bergvärme tror jag att passningen minimeras, även om den kanske inte blir noll. Övervakning via Internet förordas i så fall.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Finns L/V från Thermia MKT billigare än de priserna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!