Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Liten temp skillnad köldbärare in och ut  (läst 3230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Liten temp skillnad köldbärare in och ut
« skrivet: 01 januari 2008, 12:57:49 »
Hej!

Jag har en bergvärmepump NIBE 1230.Den är ca 1 år gammal.

Den har fungerat bra hittills förutom att jag tycker att tempdifferensen mellan köldbarare in och ut är tidvis liten.

Justerade ner hastigheten på cirkulationspumpen till läge 1 och fick initialt en skillnad som låg mellan 1,8 och 3,5.

Det harnu gått några veckor sedan dess och skillnaden har reducerats till att nu ligga mellan 0,1 till 1,5.

Känns inte som om detta är OK? eller....

Har någon stött på ett liknande fenomen??

BK

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Liten temp skillnad köldbärare in och ut
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2008, 14:10:41 »
Prova att handköra cirkpumpen i meny 9.2.12 då kompressorn står still, då bör KB-givarna visa lika.

Annars är det rätt vanligt att någon av givarna visar någon grad fel.
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 14:13:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Liten temp skillnad köldbärare in och ut
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2008, 18:47:19 »
Hej Carl!

Tack för ditt svar.

Exakt det du beskriver utfördes för ca 1/2 år sedan...och det visade sig att det var en skillnad på 0,7 grader.

Jag har tagit hänsyn till detta vid min jämförelse.

Om vi utgÃ¥r  ifrÃ¥n att temp difen pÃ¥ 0,7 grader har bestÃ¥tt...vad är dÃ¥ problemet?

BK

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Liten temp skillnad köldbärare in och ut
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2008, 21:52:38 »
Du måste nog göra om denna test, felvisningen kan ändras med tiden.

Om det verkligen är så att tempdiffen på KB minskar så mycket så tror jag på köldmedialäckage.
Oftast så minskar då även diff VB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Liten temp skillnad köldbärare in och ut
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2008, 08:47:02 »


Hej!

Tack för svaret!

Jag får nog göra en ny kontroll av tempgivarna.

Läckage i KB tror jag inte på eftersom nivån i påfyllningskärlet ser ut att ligga konstant.

Det som förvånar mig är att skillnaden i temp diff har reducerats så pass mycket på så kort tid...(efter det att jag sänkte hastigheten på cirkulationspumpen).

Kan felet ligga i "värmeväxlarpakatet". Dvs att den inte "orkar" med att dra ur mer energi?

Mvh BK

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Liten temp skillnad köldbärare in och ut
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2008, 08:54:43 »
Det var köldmediebrist som avsÃ¥gs inte KB-läckage.  Dvs fel i "värmeväxlarpaketet" precis som du själv skrev nederst...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Liten temp skillnad köldbärare in och ut
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2008, 10:47:47 »
Skulle minskningen i differensen bero på att pumpens effekt har minskat borde det märkas i form av mer tillsatstid. Det är ju en reduktion med mer än en faktor två.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!