Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?  (läst 11319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« skrivet: 04 september 2004, 12:01:19 »
Hallå!

Sedan 1985 har vi haft en Vølund-jordvärmepump frÃ¥n Lantmännen pÃ¥ 4,6+8 kW och med en slinga pÃ¥ 600 meter.  För ett tag sedan märkte vi att den, trots att det är sommar, i princip alltid gick. Efter att ha kontaktat en man frÃ¥n en servicefirma fick vi reda pÃ¥ att kompressorn pÃ¥ 4,6 kW läcker gas och har dÃ¥liga värden. Gasen var förbjuden och att köpa en ny kompressor skulle vara som att laga en gammal bil – alltsÃ¥ inte löna sig. Följaktligen fick vi rÃ¥det att köpa en ny värmepump.

Vi har haft några försäljare hemma hos oss och förväntar oss att anbud från dem ska komma snart.

Vårt hus, som ligger på landet i nordvästra Skåne, har en boyta på ungefär 265 m² varav ca 90 m² inte ska värmas upp lika mycket. Huvuddelen av huset är runt 100 år gammalt och den där det inte ska värmas lika mycket är 50 år äldre. Vi isolerade och renoverade en hel del i mitten av 1980-talet, men våra fönster är delbara tvåglasfönster.

Efter vad vi har förstått är de enda värmepumpsmärkena som egentligen är någonting att ha Thermia och IVT. Håller ni med om det?

Till vår nuvarande värmepump hör en utegivare. Bör man ha en sådan eller en innegivare eller kanske båda sorterna?

Vi har nu en sepparat varmvattenberedare på antingen 200 eller 300 liter – vissa försäljare har gissat på det ena och andra på det andra. Om vi har fyllt vårt (helt vanliga) badkar med vatten har varmvattnet tagit slut, men annars har vi inte haft några problem med det. Tycker ni att man ska ha en inbyggd eller sepparat varmvattenberedare?

När vi fick vår nuvarande värmepump gav de som installerade den oss uppfattningen om att värmepumpen skulle fara illa om man stängde av element eller hade dem halvöppna. Försäljarna som vi har varit i kontakt med nu håller inte med om det. Vilket stämmer?

Det här var alla frågor som vi kunde komma på nu. Om ni undrar om något eller har något annat tips får ni gärna berätta om det.

Tack på förhand!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 04 september 2004, 12:12:51 »
Nej, håller inte med Nibe och Varmitek verkar vara bra produkter ochså. Varmiteks minsta pump är på 6 kW, uppdelad på 2 kompressorer (3 KW) , bör ge bra driftsförhållanden vid dellast. Men Varmitek är dyr.

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #2 skrivet: 04 september 2004, 18:40:40 »
Er begränsade varmvattentillgÃ¥ng trots den stora beredaren kan bero pÃ¥ den "gamla" värmepumpen, med en ny värmepump kommer ni att fÃ¥ betydligt bättre varmvattenkapacitet än tidigare. Nästan säkert  ;)

Nibes värmepumpar är billigare än de ni räknade upp, och deras reglerdator är förnämlig.

När det gäller att stänga av radiatorerna eller strypa in termostaterna på dem så har installatörerna rätt, detta är inte på lång sikt nyttigt för en värmepump. De skall gå mott fullt öppna termostater för att de skall få så skonsam gång som möjligt, blir det för varmt i vissa rum så skall flödet över dessa radiatorer strypas manuellt, inte via termostat.

För att få bästa möjliga komfort och temperaturreglering så rekommenderar jag både ute och innegivare.

En värmepump där detta ingår som standard är enligt vad jag förstått CTC.

De allra flesta värmepumpar är ganska jämförbara, med ett fåtal undantag där styrning och/eller verkningsgrad kan avvika en del. Även de värmepumpar som man kan se i faktabladen ger sämre verkningsgrad och enkalre styrning fungerar dock i de flesta fall skapligt om installatörerna kan sin sak.

Ni skriver att ni har en slinga på 600 meter, vet du vad det är för slinga, är det plastslang eller kopparrör. Vilken dimension på slingan?

En värmepump med minst 8 kW är vad jag rekommenderar, den kan ni sätta på befintlig slinga förutsatt att den har en diameter på >40mm.

Nibes 8.5 kan vara ett bra förslag.
(fast jag tror att ni egentligen behöver mer för att få en hög energitäckningsgrad, detta medför dock att jordslingan eventuekkt behöver kompletteras med ytterligaren en slinga.)

Citera
Sedan 1985 har vi haft en Vølund-jordvärmepump från Lantmännen på 4,6+8 kW


Har den dubbla kompressorer eller är kompressorns uteffekt 4.6 kW + eltillskott 8 kW, eller tvärt om...?

/Rickard

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #3 skrivet: 04 september 2004, 19:12:07 »
Hallå igen!

Du skriver att Nibes värmepumpar är billigare än Thermia och IVT. Innebär det att de är sämre också? Vi är inte ute efter en budgetpump.

En av försäljarna som vi har pratat med säger att det inte är möjligt att ha både inne- och utegivare. Är det olika för olika pumpar, kanske?

Jag ska titta närmare på vad det är för typ av slinga och återkomma med det.

Den gamla värmepumpen har dubbla kompressorer. Det innebär alltså att den ligger på 12,6 kW.

Jag tycker att åtta kilowatt låter lite. De flesta försäljarna har inte sagt riktigt vad de har tänkt sig, men som ett exempel kan jag berätta att en av dem föreslog en Thermia Diplomat/Duo 12 och menade på tal om det här slingpratet att den skulle klara sig med en slinga på 580 meter.

Jag återkommer som sagt med mer information om slingan.

GAPa

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #4 skrivet: 04 september 2004, 20:30:55 »
jag är ingen expert,men. Jag har valt en NIBE jag tycker inte det är en billig skräp pump, det är en billig men bra pump.
denna pump har utegivare som standard & man kan köpa till en innegivare, då har man 2 givare & reglaringen blir mer ekonomisk, med högre komfort.
Nibe är den enda pumptilverkaren jag hittat som visar sina rikt pridser på hemsidan, sånt gillar jag. & deras suport är toppen o gillar att svara på frågor, när man ringer o frågar om konstiga saker.

varför inte docka en Nibe 1115-15 mote en 500liters acktanr med en elpatron i & förberedd mad slicka för solfångare?
kan som sagt kanske behöva kompleteras med en markslinga eller mindre bårrhål.

Men det kanske är bättra att nån som har mer koll uttalar sig
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #5 skrivet: 04 september 2004, 22:53:21 »
Citera
Du skriver att Nibes värmepumpar är billigare än Thermia och IVT. Innebär det att de är sämre också? Vi är inte ute efter en budgetpump.

det är lite som märkes jeans, du betalar för märket :)
man det är bara min Ã¥sikt, det är inge fel pÃ¥ nibe vad jag har hört. inga klagomÃ¥l  frÃ¥n de jag känner, fast deras konstruktion är lite som volvo 240 (kolvkompressorn) i förhÃ¥llande till andra som kör med scrollkompressor.

CTC är också ett märke som är billigre än thremia och ivt, något att titta på där. dom har olika lösningar som kan vara intressanta.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #6 skrivet: 04 september 2004, 23:07:22 »
glömde...

Citera
En av försäljarna som vi har pratat med säger att det inte är möjligt att ha både inne- och utegivare. Är det olika för olika pumpar, kanske

Nä skit snack , vad säljer han för VP ?

kolla lite i broschyrer eller hemsidorna för tillverkarna
så har det alla stora inne och utegivare, Docjk bara en som har det som standard :) CTC

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #7 skrivet: 05 september 2004, 00:07:59 »
Citera
Den gamla värmepumpen har dubbla kompressorer. Det innebär alltså att den ligger på 12,6 kW.
Jag tycker att åtta kilowatt låter lite.

Håller med, precis som jag skrev så tror jag att du behöver mer än 8 kW. Enda problemet är din markslinga, börjar du gå högre än 10 kW blir den lite klen...
Speciellt om det är en slinga som är 600 meter lång, det hade varit bättre med två slingor a 300 meter.

Enligt "min" enkla men förvånasvärt effektiva formel 50 W/m2 för gamla hus skall du ha en värmepump på ca 12.5 kW. Då har jag räknat av lite för den del av huset där du tänkt ha lite kallare.

När det gäller Nibe eller annat märke så har jag egentligen inte mer aning än någon annan om vilken som är bäst, Nibe håller fast vid sin kolvkompressor (enligt vad jag förstått) tack vara att den är både driftsäker och har hög verkningsgrad vid de låga effekter som vi prator om i villaapplikationer.

CTC:s pump är billig trots att den har scroll...

Pris brukar dock ha en viss inverkan på kvalitet varför jag inte kommer att säga att den ena är bättre än den andra.

Har du inga problem med den ekonomiska biten så kan jag dock rekommendera thermias värmepumpar, köp till alla options som finns så kan du logga den och göra avläsningar via din dator. Det kan vara intressant, om man har den läggningen. (pryltokig/teknikfreak)
Den går säkert att utrusta med innegivare också.

Det här med markslingan beror mycket på ´vilken beskaffenhet du har på marken där den förlagts. Vet du hur kall den inkommande köldbäraren varit i slutet av uppvärmningssäsongen. (vid drift)

Har du legat under 0 grader in så har du inte någon överkapacitet i din nuvarande slinga för att öka energiutaget ytterligare med bibehållen verkningsgrad på anläggningen.
(Varje grad kallare in ger ca 1.5% sämre verkningsgrad)

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #8 skrivet: 05 september 2004, 00:40:16 »
600 meter i Skåne, det borde inte vara några problem. Det är ju kortare "eldningssäsong", här uppe i norr kyls slingan av ända in i Maj, då har ju ni nypotatis redan!

Köp en rejäl pump, då behöver ni inte en massa eltillskott.
Ni vet ju effekten som ni haft, hur mycket tillskott behövdes då (när den var fräsch).
Liten prisskillnad på en lite större pump!!. Kolla in det på tex rinkaby rör.
Välj en med gradminuterstyrning på, då kan ni ha en som täcker hela förbrukningen det blir billigast i längden.
För klen pump fÃ¥r man Ã¥ngra minst 20 Ã¥r  >:( >:( >:( ingen har jag hört fÃ¥tt en för stor pump  ;D ;D

Om ni inte har avläst nÃ¥gra temperaturer pÃ¥ kalla sidan!?.  kan det kanske visa sig att slingan är lite klen. Men hade ni plats för den lÃ¥nga kan ni säkert komplettera med en kortare ny slinga, nästa Ã¥r. men jag tror det klarar sig. En kompis här har en gammal 25 kw maskin han har 2*500 meter det funkar toppenbra.

Om det behovet uppstår ska ni bevaka att den kortare slinga går att strypa ned flödet på. Den kan ju inte belastas lika hårt som den "långa".
Berätta gärna sen vad ni valde o hur det funkar!!

Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #9 skrivet: 05 september 2004, 01:08:28 »
Citera
Vølund-jordvärmepump från Lantmännen på 4,6+8 kW och med en slinga på 600 meter.

Om jag tolkar det rätt har den gamla Vølundpumpen en liten kompressor och en stor och jag förmodar att den ena körs när det är varmt ute och att båda kördes när det går åt rejält med värme.
Varmitekpumparna (Helsingborg) har 2 kompressorer och detta kan i princip ge bra driftsförhållanden, möjligen lång livslängd men ett högre pris på pumpdelen. De kör med separat VVB, om den gamla är OK kan den ju användas ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #10 skrivet: 05 september 2004, 07:52:16 »
Håller med, precis som jag skrev så tror jag att du behöver mer än 8 kW. Enda problemet är din markslinga, börjar du gå högre än 10 kW blir den lite klen...
Speciellt om det är en slinga som är 600 meter lång, det hade varit bättre med två slingor a 300 meter.

Som sagt ska jag titta närmare på slingan senare. Jag kanske var otydlig när jag sade att den är på 600 meter. Den går ner 150 meter, upp 150 meter, ner 150 meter och upp 150 meter igen. Jag antar att det är vad du kallar två slingor på 300 meter.

Försäljaren som sade att man inte kan ha både inne- och utegivare säljer Thermia. Har han alltså fel?

Tack för alla svar jag har fått hittills!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #11 skrivet: 05 september 2004, 10:37:19 »
Kul försäljare jag har monterat innegivare på 3 thermia pumpar.
Man ska absolut ha utegivare och rumsgivare. Den senare finjusterar rumstempen, vind, sol och andra aktiviteter känner ju inte utegivaren av!!
Thermias funkar mycket bra fryser man lite en dag kan man enkelt höja tempen tillfälligt inne i lägenheten, inte kul att behöva skruva i en dator bara för det.
Nibe har oxå helt ok möjlighet att justera tempen.

Det är bara om slingorna är "separata" alltså att dom går ihop inne i huset´eller ute i en kopplingsbrunn då fördelas flödet på 2 slingor, det är bra ur flödessynpunkt. men 5-600 meter funkar helt klart.
Mät utvändiga mÃ¥ttet pÃ¥ slangen förresten, kanske du tom har en slang som är 50 mm. 40 mm är standard idag, 50 mm ger mindre motstÃ¥nd men som sagt det funkar beviset har du ju 19 Ã¥r de tycker jag e ok testtid  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #12 skrivet: 05 september 2004, 21:24:37 »
Jag skulle inte köpa AV den themia säjlaren... han verkar inte ha till räckligt på fötterna. Kan han inte ens sitt eget produktsortiment ??


Citera
Pris brukar dock ha en viss inverkan på kvalitet varför jag inte kommer att säga att den ena är bättre än den andra.

Det sitter samma scroll kompressor i Thermian och CTC'n så där har du ingen skillnad på priset... det finns lite skillnad i övrigt underhuven (bilar igen, suck) underkylar, intercooler utgångar för loggning /styrning (thermia) .

Men jag kan inte motivera prisskillnaden med dessa saker. De allra flesta skiter i dessa saker utan vill bara ha billig värme, enkel styrning.

Jag tror att du betalar för utveckling/forskning, försäljningsorganisation (säljkampanjer mm) och VARUMÄRKET. det här är några punkter kanske finns några andra punkter.
 


 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #13 skrivet: 07 september 2004, 19:18:10 »
Hallå igen!

Jag har tagit några foton på där slingan går in i huset. Bilderna blev kanske inte jättebra, men jag hoppas att de kan hjälpa er att förstå hur slingan ser ut.

http://81.225.163.158/upload_files/Slinga-1.jpg
http://81.225.163.158/upload_files/Slinga-2.jpg
http://81.225.163.158/upload_files/Slinga-3.jpg

Vi har förresten fått tre av anbuden nu. Här nedanför skriver jag det viktigaste av deras innehåll.

Försäljare ett

En Thermia Eko 105, ett tryckexpantionskärl inkl. ventilpaket och manometer, en Thermia MBH 220/75 (varmvattenberedare) och en elkassett på sex kW för 71 500 kr

Vi tog inte bort vår gamla oljepanna i samband med installationen av den gamla värmepumpen. Försäljare etts pris på det, som har med borttagningen av pannan och dess tank att göra, är som följer:

Skrotning av tank 3 500 kr
Skrotning av panna 1250 kr
Arbete med och efter uttag av panna 1 500 kr

Försäljare tvås första alternativ (han som säger att man inte kan ha både inne- och utegivare)

En Thermia Diplomat 12, ett Flexcon expantionskärl 18 l, elinstallation och installation samt igångkörning av utrustningen för 84 000 kr

Skrotning av oljetank och panna för 7 700 kr

Försäljare tvås andra alternativ

En Thermia Duo 12, en Thermia MBH 300/85, ett Flexcon expantionskärl 18 l, elinstallation och installation samt igångkörning av utrustningen för 88 200 kr

Skrotning av oljetank och panna för 7 700 kr

Försäljare tre

En IVT Greenline HT Plus E11 med maskinskor, rensbara smutsfilter, påfyllningsanordning och expansionskärl för köldbärare för 64 263 kr
En IVT varmvattenberedare 300/165 inkl. montering för 13 350 kr
En Wilco cirkulationspump med tre hastigheter för värmekretsen inkl. montering för 1 063 kr
En IVT fläktkonvektor (vad är det egentligen?) med placering i brygghus inkl. montering för 10 250 kr
Tömning och skrotning av befintlig värmepump och tank för 5 375 kr

Rörinstallation inkl. erfoderligt material exkl. isolering av värmerör för ca 18 750 kr
Elinstallation från befintlig elcentral för 4 375 kr
Sanering och skrotning av oljepanna och tank inkl. skrotningsintyg för 5 875 kr

I övrigt ingår frakt av värmepump och övrig utrustning, ihopkoppling av kollektor för värmpump, anmälan och återrapportering till Miljö- och hälsoskyddsnämnden, påfyllning av etanolsprit samt igångkörning och injustering av vattenflöde och värmepump, instruktionsbok och servicebesök under garantitiden (ett servicebesök per år under två år).

Om vi går med i Villaägarnas riksförbund får vi 2 500 kr i rabatt hos försäljare tre.

Vi väntar på två anbud till. Vad tycker ni om de här? Glöm inte att fråga om ni vill veta något. Tack för all hjälp som vi har fått hittills.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump – vad rekommenderar ni?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2004, 23:54:54 »
Först effekten 10,5 11 eller 12 kw.
det är större skillnad än man först kan tro, jag är nog envisast med att råda till så stor vp som möjligt för att undvika dyr tillksottsel.
Ett bevis nu igen är idéerna om ytterligare höjd elskatt.  >:( >:(

1 kw extra ur pumpen kostar ca 25 öre en kw elpatron ca 1 kr. Sen vet du ju inte riktigt hur mycket tidigare pumpen har gett. Ev var den väl ganska "trött" på slutet?

trean verkar väl dyr??

Köp av tvån och med inbyggd beredare om du nu inte använder hemskt mycket varmvatten.
Men kom ihÃ¥g pruta till dig en rumsgivare, den SKA du ha  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!