Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Parellellförflytta kurva  (läst 2900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
Parellellförflytta kurva
« skrivet: 14 december 2006, 19:58:19 »
Med risk för att verka dum men jag har inte förstÃ¥tt skillnaden med att justera lutning pÃ¥ en en kurva, säg 47 + 3 eller byta kurva till 50.  Sc:,h

Se http://www.ctcvarme.se/enertech/p203/files/Inst_CTC_EcoHeat_061124.pdf
Citera
Justering 0:Medan lutningen talar om hur mycket temperaturen skall öka fram till radiatorerna vid
fallande utomhustemperatur, så innebär justeringen att temperaturnivån kan höjas eller
sänkas vid en viss utomhustemperatur.
Ett exempel:
Lutning 50 innebär att temperaturen fram till elementen blir 50 °C då utetempen är -15 °C
(om justeringen ställs till 0). Om justeringen sätts till +5 blir temperaturen istället 55 °C.
Vid alla temperaturer ut ökas kurvan med 5 °C, dvs kurvan parallellförskjuts med 5 °C.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #1 skrivet: 14 december 2006, 21:41:02 »
Om du har bra temp i huset när det ligger runt nollan kan du inte sätta +3, då får du för varmt.

Om du har bra temp inne när det är runt nolla men för kallt inne när det är -15 grader ute skall du istället ändra kurvlutningen, det gör att rumstempen inte ändras när det är "varmt" ute, bara när det är kallt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #2 skrivet: 14 december 2006, 22:06:36 »
Fast i exemplet från CTC så står det att
Citera
Vid alla temperaturer ut ökas kurvan med 5 °C, dvs kurvan parallellförskjuts med 5 °C.
fast du säger, om jag förstår dig rätt, att jag bryter kurvan om jag justerar den, eller?
Skiljer sig CTC från andra fabrikat här? Tycker att innegivaren borde fungera som en dynamisk kurvbrytare då den justerar shunten hela tiden.
Borde jag alltså. Slå av innegivaren tills jag hittar min kurva, sedan slå på innegivaren så den får småbryta kurvan hela tiden?
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #3 skrivet: 14 december 2006, 22:10:55 »
Ja, bäst är att trimma in systemet med rumsgivaren frånkopplad. när du hittat ett bra läge i normalfallet utan kompensering av rumsgivare så aktiverar du den.

Jag är rätt säker på att rumsgivaren paralellförskjuter kurvan, inte bryter den.

Jag kan inte CTC så bra, med det du citerar om "5°C" måste gälla om du kör +5 paralellförskjutning, inte om du ändrar kurvan?
En paralellförskjutning av kurvan ändra lika mycket oberoende av temp, en ändring av kurvlutningen ändrar mer ju kallare det blir ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #4 skrivet: 14 december 2006, 22:35:17 »
Nu föll enkronan ner, tack Rickard. Helt klart, rumsgivaren parallellförskjuter.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #5 skrivet: 14 december 2006, 23:57:20 »
Rickard har prickat rätt i sitt svar, men en intressant fråga, som jag själv har funderat över: hur mycket kan inomhusgivaren påverka kurvlutningen när man har hittat en grundinställning. Något svar står inte att finna i manualen. CTC skriver att inställd kurvlutning alltid prioriteras. ???
NÃ¥gon?

Stig T: Har du stängt av tillskottet? Vi CTC-ägare skryter ju alltid med att vi bara kör VP. ^-^
« Senast ändrad: 15 december 2006, 00:09:53 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #6 skrivet: 15 december 2006, 09:26:48 »
Hej

Jag är helt grön på detta med VP, har bara haft min i en vecka. Men den sista frågan kan jag iaf :-). Rumsgivaren kan öka kurvan med 7 grader och sänka den hur mycket som helst.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #7 skrivet: 15 december 2006, 09:38:35 »
Citera
Stig T: Har du stängt av tillskottet? Vi CTC-ägare skryter ju alltid med att vi bara kör VP

Nope, väntar fortfarande fiR: på rörisen som ska koppla in kallas sidan, går som ren elpanna nu. Längtar som ett barn till julafton på att få slå av elen och slippa mötas av "kompressor spärrad" i displayen

Sedan vill man ju ha lite vinter oxå så man kan få börja se lite temperatursiffor på radiatorerna på allvar, ir termometern ligger hemma och väntar...
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #8 skrivet: 15 december 2006, 21:47:45 »
Stig T:

Jultomten kommer nog med en riktigt fin julklappp i år. :)

Glöm inte att rapportera driftsdata, vi vill ju gärna hjälpa till med att optimera anläggningen. ^-^ Typ, eltillskottet avstängt från första dagen med VP-drift. ;)

CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Parellellförflytta kurva
« Svar #9 skrivet: 15 december 2006, 21:56:03 »

Jajjamen Thumbsup så fort det finns nått att rapportera så kommer det.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!