Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?  (läst 9090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #15 skrivet: 08 december 2011, 22:05:51 »
Tänkte att det var dags för en uppdatering.
Av en slump fick vi tag i den rörisen som en gång i tiden installerat vår värmepump. Han sa att han redan då 2005 sagt till husets tidigare ägare att pumpen var för liten för husets behov. Därmed tyckte han att det synd att vi lagt ner mycket pengar på att renovera upp pumpen som vi gjort i sommar. Hur som helst tyckte han också att vi skulle satsa på en ny luft/vatten (som han kunde installera). Vi har dock valt att gå vidare genom att ta in offerter på jordvärme istället. Berg är enligt installatörerna inte tillrådligt i det område vi bor om vi inte vill borra djupt i såväl terrängen som plånboken. Vår trädgård är dessutom generöst tilltagen så att gräva ner slang finns det gott om plats för.

Tänkte lägga upp de offerter vi fått in hittills här o se vad ni tycker. Vi väntar på ytterligare en offert men rörisen verkar inte så intresserad o det ser jag som ett dåligt tecken (även om min granne rekommenderade honom).

Offert 1 (firma 1):
IVT Premium EQ E8
Beräknad energi för huset exkl hushållsel: 23 380 kWh
Medeltemp för orten: 8,3ºC
DUT: -14,7ºC
Beräknad inomhustemp: 20ºC
Beräknad effekt på VP: 8,9 kW
Max tillskott: 1,7 kW
Drivenergi VP: 6670 kWh
Tillskott VP (effekt 3 kW): 60 kWh
Gratisenergi VP: 16650 kWh
Drifttid: 3120 h/Ã¥r
Effekttäckning: 81%
Energitäckning: 100%
Slanglängd: 440 m, 1 slinga men gräver 500 m
Min.volym värmesystem: 72 liter
VVB: 182 liter
Pris: 128 010 kr efter ROT

Offert 2 (firma 2):
IVT Greenline HE E9
Beräknad energi för huset exkl hushållsel: 23 500 kWh
Medeltemp för orten: 8,2ºC
DUT: -14,7ºC
Beräknad inomhustemp: 20ºC
Beräknad effekt på VP: 8,9 kW
Max tillskott: 0,4 kW
Drivenergi VP: 6880 kWh
Tillskott VP: 0 kWh
Gratisenergi VP: 16620 kWh
Drifttid: 2650 h/Ã¥r
Effekttäckning: 95%
Energitäckning: 100%
Slanglängd: 360 m, 1 slinga
Min.volym värmesystem: 85 liter
VVB: 185 liter
Extra volymtank: 100-120 liter samt extra CP
Pris: 134 300 kr efter ROT (minus kostnad för expansionskärl för vi kan använda befintligt, ca 1000 kr)
Pris för en IVT Premiumline EQ E8 o 500 m slang o i övrigt likt ovan blir 143 650 kr efter ROT

Offert 3 (firma 3):
Thermia Optimum G2 8 DUO
Beräknad energi för huset exkl hushållsel: 23 275 kWh
Medeltemp för orten: 7,2ºC
DUT: -19ºC
Beräknad inomhustemp: 21ºC
Beräknad effekt på VP: 8,3 kW
Max tillskott: 2,1 kW
Drivenergi VP: 6738 kWh
Tillskott VP: 276 kWh
Gratisenergi VP: 16261 kWh
Drifttid: Ej angivet
Effekttäckning: Ej angivet
Energitäckning: 98,8%
Slanglängd: 292 m, 1 slinga. Gräver 320 m
Min.volym värmesystem: Ej angivet
VVB: ? 180 liter normalt tror jag
Pris: 108 431 efter ROT

Mina frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med;
Vilket av alternativen tycker ni verkar vettigast?
Räcker det med 8 kW effekt? Firma 1 antydde att vi kanske skulle gå upp ett steg till 10 om vi var osäkra. Efter mina turer med min luft/vatten känner jag att jag inte vill ta in en för liten anläggning.
Slanglängden är mycket kortare med Thermia, är det normalt och vad beror det i så fall på?
Den andra IVT-firman vill sätta in extra volymtank medan de andra inte ens nämnt det. Behöver jag det? Fördelar resp. nackdelar?

Hoppas nån klok kan bistå mig! :)



Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #16 skrivet: 09 december 2011, 06:26:15 »
Till att börja med vill jag pÃ¥stÃ¥ att en bra installatör kan fÃ¥ en halv-dan produkt att fungera bättre en en riktigt bra produkt installerad av en klÃ¥pare..   sÃ¥ granska och ta referenser pÃ¥ de som offererat!

Sen vet jag inte vad din mark innehåller...men jag är allergisk mot missnöjda kunder, och skulle definitivt lägga mer slang.
Som tumregel brukar man säga max 15W/m  (jag vill helst hamna runt 12-13W/m pga ovan )
ca 70-74% av totaleffekten hämtas från värmekällan (jord berg etc )
sÃ¥ en 8kW har ett effet-upptag pÃ¥ ca ( 8 X 0,72 ) = 5,76kW   
5760W / 15W/m =384m slang.   ...  jag hade nog pga allergin valt 5760W/13W/m =443m slang   ;)

Personligen anser jag Thermian åtm ett par snäpp gedignare och snyggare konstruktionsmässigt än IVT:n
Men det är min personliga uppfattning..... och översta raden i mitt inlägg är viktig.
« Senast ändrad: 09 december 2011, 06:27:52 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #17 skrivet: 09 december 2011, 08:56:33 »
En fullstor pump med mycket slang och en extra arbetstank  Thumbsup Eftersom installatörerna är konkurrensutsatta sÃ¥ räknar dom alltid i underkant av rekommendationerna för att inte bli dyrare än andra. Sen är det som Ace säger större skillnad pÃ¥ installatörerna än olika värmepumpar...

Undrar varför Thermia inte anger 100% energitäckning? Räknar dom med att man skall ställa fram kupévärmaren när det är som kallast?

Vad har du för värmedistributionssystem i dag? Klarar det av en 10kW VP?
« Senast ändrad: 09 december 2011, 10:57:54 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #18 skrivet: 09 december 2011, 10:56:05 »
Tänkte att det var dags för en uppdatering.
Du har inga åtgärder planerade för att förbättra t ex fönster innan bytet av värmepump (se tidigare postningar från andra) ?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #19 skrivet: 12 december 2011, 21:11:21 »
Förutsättningarna idag är följande;
Huset är byggt 1946, beläget i Halmstad, inte tilläggsisolerat någonstans och har klassiska tvåglasfönster. Trästomme med putsad fasad. 132 kvm bostadsyta, 1,5 plan samt 82 kvm källare. Ca 40 kvm är uppvärmda med golvvärme, resten med radiatorer. Eluppvärmt golv i badrum, ca 5 kvm.
L/V-pumpen är en Aermec AN0307H från 2004, enligt spec på 10,3 kW värme men min röris pratar om 7,4 kW nominell effekt. Dockad till olje-/elpanna TMV/Nibe Attack 2000 med effekt 9 kW och en pannvolym på 120 liter. Marken är gammal åkermark med lerjord.

Dagens pump klarar ju inte av att hålla huset varmt, därav min strävan efter byte. Väntar på en offert till angående Thermia från ytterligare en firma. Dessvärre har han inte hunnit offerera ännu på 2,5 vecka o trodde knappt han skulle hinna under veckan. Det och han verkade lite oseriös gör att jag inte tror på honom även om grannen rekommenderade denne.
Pratade med min andra Thermiafirma (han som redan offererat) idag o frågade om slanglängden. Den är kortare med Thermia då de är så effektiva menade han. Att ta ett steg upp till en 10 kW pump trodde han bara skulle orsaka fler start o stopp. Så jag blev inte så mycket klokare. En kompis till mig har använt denna firman tidigare och har ett mindre hus av ungefär samma ålder o förutsättningar. Han blev rekommenderad 10 kW o 400 meter slang men valde 500 meter. I övrigt samma pump och ca ett år sen. Har Thermia utvecklats så mycket på ett år? Blir bara mer o mer förvirrad. O ja, vi ska göra andra åtgärder så småningom men vill ha en fungerande anläggning först.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #20 skrivet: 12 december 2011, 21:42:23 »
Pratade med min andra Thermiafirma (han som redan offererat) idag o frågade om slanglängden. Den är kortare med Thermia då de är så effektiva menade han.

släng han offert och telefonnummret djupt ner där det försvinner för alltid.   Svaret visar hur oseriös han är  knUp
Ju effektivare pump ju mindre energi till kompressorn och mer till förångaren = mindre el och mer slang...

Jag hade nog valt en 8kW med 450-500m slang....blir  Thumbsup
« Senast ändrad: 12 december 2011, 21:48:33 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #21 skrivet: 12 december 2011, 21:46:41 »
Förutsättningarna idag är följande;
Huset är byggt 1946, beläget i Halmstad, inte tilläggsisolerat någonstans och har klassiska tvåglasfönster.
...
O ja, vi ska göra andra åtgärder så småningom men vill ha en fungerande anläggning först.
Beroende på vad "andra åtgärder" är så kan ju en pump som du köper nu bli för stor sedan, dvs ha för hög effekt för ett tilläggsisolerat hus med nya fönster t ex. I synnerhet kanske om du skulle dimensionera pumpen för att kräva litet eller inget eltillskott.

Du kan ju ha det i åtanke; så att den nya pumpens dimensionering kanske blir i underkant nu, men lagom stor sedan när ditt effektbehov sjunkit. Bereonde på vad för åtgärder du planerar och när de ska ske förstås...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #22 skrivet: 19 december 2011, 21:43:38 »
Så har jag nu slutligen även fått in sista offerten. Från Thermiafirma nr 2 (den "oseriösa" rörisen).

Hans kalkyl ser ut så här:

Offert 4 (firma 4):
Thermia Optimum G2 8 DUO
Beräknad energi för huset exkl hushållsel: 18900 kWh
Medeltemp för orten: 7,2ºC
DUT: -19ºC
Beräknad inomhustemp: 21ºC
Beräknad effekt på VP: 6,6 kW
Max tillskott: 0,4 kW
Drivenergi VP: 5746 kWh
Tillskott VP: 165 kWh
Eltillskott vid -16ºC
Gratisenergi VP: 13153 kWh
Drifttid: Ej angivet
Effekttäckning: Ej angivet
Energitäckning: 99,1%
Slanglängd: 329 m, 1 slinga. Offererar dock 450 m
Min.volym värmesystem: Ej angivet
VVB: 180 liter normalt tror jag
Pris: 108 800 efter ROT

Vet inte varför han tyckte att vi skulle ha lägre förbrukning än de andra. Jag tycker det lutar Ã¥r offert nr 3  men med längre slanglängd (hängslen o livrem...). Ska ringa dem imorgon o dryfta lite frÃ¥gor. Firma nr 2 (IVT) ringer dagligen o frÃ¥gar om jag fÃ¥tt in alla offerter o vill gärna komma hit o gÃ¥ igenom dem med mig. Jag tycker han känns lite väl angelägen men det kanske bara är inbillning.

Utloggad Mackchirac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rimlig förbrukning Aermec dockad med elpanna?
« Svar #23 skrivet: 03 mars 2012, 11:21:32 »
Tänkte att det kunde vara på sin plats med en sista uppdatering. Valet föll trots allt på offert nr 3 men med ändring av slanglängd till 400 m.
Nu börjar arbetet med att förbättra klimatskalet på kåken men det är en annan sak.

Tack för era synpunkter alla ni välvilliga experter som svarat på mina frågor!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!