Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga starter?  (läst 7521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Hur många starter?
« skrivet: 30 januari 2004, 19:09:29 »
Då jag har en klart överdimensionerad pump skulle det vara intressant att få veta hur många stater ni har haft på era värmepumpar denna vinter.

´Jag har haft 2414 starter de sista 4 mÃ¥naderna 30/9 -03 till  30/1 -04.

20 starter/dag med andra ord.

1136 timmar VP drift ger ganska precis 30 minuters snitt-drift-tid / start.

Inget eltillskott har gått trots -29 grader ute ::)

Hur har ni det, låt höra. Det kanske visar sig att mitt snack om att man visst kan köpa en värmepump som nästan täcker maxbehovet är skit, att min VP kanske går med dubbelt så mycket start/stopp som en som bara täcker ned till - 5 grader. :-[ :-[ :-[
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Hur många starter?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2004, 23:57:11 »
Rickard!
Thermia loggar inte antalet starter......... jag har som sämst ca 1/t har du nåt som räknar åt dig??
Jag pÃ¥stÃ¥r att äldre radiatorer är bättre om man har Vp pga den mycket större vattenvolymen.....      
Jag har en kompis  som gjorde exakt som dig nya radiatorer slängde ut elrad. gjorde rubbet själv.
Vi känner "oraklet" i det här området, förr byggde dom massvis med vp. både riktigt stora o villamodeller.....
nu kör dom mest med standardmärke..... som har start o stopptemp du vet....
Min kompis fick hjälp dom byggde en pump tillsammans........ den ger ca 10 kw till en villa med bra isoleringstandard........... Extrem pumpstorlek klarar -35 minst...
Han hade ca 3-4 starter/ timma vid "medelkyla"  den styr med start o stopptemp oxÃ¥ tyvärr....och fast start o stopp diff inbränd i nÃ¥t minne.....
Han var nästan lite sur att han fick för stor pump!!!!!     >:(   jag tröstade.....   ;D
Storleken var pÃ¥ inst absoluta inrÃ¥den...... mindre skall du absolut inte ha....     8)
Han säger nÃ¥t annat när han lämnar anbud, han vill ju sälja en o annan vp...     :-[
Kompisen "hackade" på honom många gånger för att han var rädd för slitage...... fick svaret att det gör inget...........
Efter fem år satte han in en ack...... han kom över en begagnad elberedare som var kasserad..... 300l
Det blev en fantastisk skillnad på start o stopp.......... kostade inte mer än nån spänn......
Du har ju oxÃ¥ moderna radiatorer och klena rör, som jag pÃ¥stÃ¥r är sämre lämpade  pga av
liten vattenvolym.......
"Grina" åt dig en VVB, koppla som första radiator helst skulle man vilja "ladda" i toppen och vid vp stopp få in "kalla" vattnet i botten, men det verkar ok att köra in stigen i botten, då får man ju ok skiktning vid vp stopp, vid vp drift blandas det.....
jag tror 150-200 liter (nån sa visst 10l/kw) skulle göra stor skillnad, vet du förresten din vattenvolym.....
jag tror jag har flera kbm.... bla tvÃ¥ kamflänsare (gammaldags med tubrör ca 150mm) som är 4 meter lÃ¥nga i källaren, och massor av kamflänselement i övrigt. jag har bara nÃ¥gra tp1... dom har mindre volym.....  
om du nu fÃ¥r in nÃ¥t mera i din kärnkraftanläggning     ;D ;D
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Hur många starter?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2004, 00:18:04 »
Trååååångt, Annars kanske jag skulle prova.
Mitt radiatorsystem rymmer 107 liter plus den mängd som finns i pump + mantel totalt ca 150 liter.

Hur kan jag då veta det, jo jag använde mig av ett dimensioneringsprogram som finns att ladda ner gratis på
http://www.rettig.se/purmomaster/index.asp.

Det är inte helt lätt att komma igång med det, men när man väl får kläm på det så är det fantastiskt.

Jag dimensionerade hela mitt system med det, och det gav mig information om bl.a.

Vattenvolym
rördiametrar
difftryck
flöden
vilka radiatorer som var mest ekonomiska
effekt/m2
materialspec (hur mycket rör av olika dimensioner jag skulle köpa)
Vilket läge som cirkpumpen skall gå på
totaleffekt vid viss framledning/returtemp
manuella instrypningsvärden på samtliga radiatorer
mm

Rekommenderas starkt till alla som tänkt helkonvertera, när man väl lärt sig tror jag att man gör det bättre än de flesta proffs, då man "känner" sitt eget hus.

När jag väl hade installerat det hela och ställt in det som programmet föreslog så funkade allt i princip perfekt från första början. Enda problemen finns där jag redan vid projekteringen var osäker på hur jag skulle göra, t.ex. ...skall det vara 20 grader varmt i garaget? Jag valde att nöja mig med en lägre temp och det blev som jag hade tänkt. Men om jag av någon anledning vill ha 20 grader så kan det bli problem, får väl köra en kupevärmare om jag vill plussa på någon grad :-[
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Hur många starter?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2004, 01:28:01 »
hmmmmmmm  150l pytte skrotad vvb mÃ¥ste väl rymmas det dubblar ju volymen.....
Jag menar allvar tror jag har över 1 kbm..... det tar ca 15 min innan returvattnet börjar öka i temp.............. och säkert 1 timme att nÃ¥ max temp..... jag har lagt ut krokar pÃ¥ beg vvb. tänkte sätta in en ack, men kanske det inte behövs...  kan använda den nÃ¥n annanstans.....

har en annan bekant som har thermias 10,5 och 2 radiatorer+ golvvärme i ca 30 kvm!!!!!!
Varför så stor pump (jag var inte inblandad) dom håller på med tillbyggnad....
Han har en skrotad 150l  ute pÃ¥ gÃ¥rn. Jag rek honom att direkt montera in den (anl ny)... inst fattade nolll det var väl ingen större vits sa han!!!!!!!!! volymen är väl >100l
Vp stoppade direkt pÃ¥ "hysteres"  tempdiff heter det väl pÃ¥ Nibe.. den är bara pÃ¥ 7 grader pÃ¥ Thermia..... (höjde den till 10 men NIBE har 13!? eller hur) Det blev vp stopp pÃ¥ nÃ¥n minut, fick ju inte ut nÃ¥n värme..... vid riktigt kallt väder bryter den pÃ¥ max retur, du kan nog förstÃ¥ vad delta t blir pÃ¥ ett ungefär....
Inst har inte just max returtemp!!!!!! den stÃ¥r pÃ¥ 48 grader, pumpstackarn bryter inte förrän 57-58 grader!!!  kul inst...... jag vill inte ändra heller när anläggningen är ny.... har iofs ändrat hysteres.......
Ganska kul förresten, jag stressvisade dom styren, en av dom du tror inte vem... snappade upp allt!!!!!        hon ringde inst. och snackade om konstig drift... o behov av justering..... inst sa att det finns ju flera saker att ändra pÃ¥ än gradminuterna....... dÃ¥ säger tjejen du mÃ¥ste väl för faxxxx     8) 8)
förstå att jag har ändrat där oxå det har jag ju just berättat hysteres, stopptid.... begränsa tillskottet mm. Då säger han så här.... ja ja ska gå kurs snart då ska jag ta upp ditt problem....
Kul kille,  han har sÃ¥lt thermia i säkert 10 Ã¥r......
Thermia har egen kursverksamhet..... för inst.. för att dom ska ha goda kunskaper.......... undrar vad dom sysslar med...... antagligen krogen varje kväll i en vecka...... osså hem till frugan igen skenhelig som faan, och inte ett dugg bättre på styr o regler......
Fantastiskt nog tycker jag dom är ändå kassare på injustering, enkel vardags proj mm.
har sett mycket skräckex.  ett enda ex.    pyttekoppardim. till ny rad. när resten var gröna (blÃ¥ nuförtiden) mest  1/2" o 1" först...... dÃ¥ blir det inte mycke vatten i nyradiatorn!!! dessutom var den felkopplad...... man vill grina, men mÃ¥ste skratta!!! jobbet fixades pÃ¥ sommarn men om han följt ledningarna 4meter till första radiatorn hade han haft svaret, ny rad. sattes intill pumpen... blev lite svalt sen oljepannan Ã¥kte ut....
fy faan vad jag surrar ojämt...... ussschhäkta pladdret..... :-[ :-[ :-[
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Svante

  • Gäst
Svante
Re: Hur många starter?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2004, 02:02:14 »
Låt pumpen göra jobbet om den är dimensionerad för det den ska göra, den är gjord för att gå hela tiden. Den ska inte samla värme i vvb osv, det finns ingen vinning idet.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Hur många starter?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2004, 13:41:06 »
För stunden ligger snittgångtiden för VP på 39minuter (senast jag räknade för några veckor sedan).

Dock är det så att det pga stor-renovering saknas värme i de flesta delar av huset så pumpen är för stor och radiatorytan på tok för liten. Det är alltså svårt att dra några slutsatser av detta.

Pumpen är en sjua från Nibe, 500liters acktank sitter som första radiator, huset är på knappt 280kvm till en tredje del ordentligt isolerat.....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Jesper Nilsson

  • Gäst
Jesper Nilsson
Re: Hur många starter?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2004, 12:37:16 »
från 11/11-03 då jag installerade nibe 1215-7 i ett 1900-tals hus i stöde, sundsvall.

608 timmar tillsatsel (startar vid -3 utetemp)
1843 timmar vptid
286 start/stopp
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Hur många starter?
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2004, 18:06:25 »
Wow! 20 starter per dygn kommer jag inte upp i ens pÃ¥ sommaren! 14-15 ungefär med en gÃ¥ngtid pÃ¥ medel 8 minuter. 200 liter i pannan. Typ 2 timmar gÃ¥ngtid per dygn för att göra varmvatten. Nu i vinter gÃ¥r den 18-20 timmar per dygn med 3-4 starter. Mycke vatten!  ::) Ska försöka räkna ut hur mycket det är nÃ¥n dag.  :P
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Re: Hur många starter?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2004, 20:48:07 »
Min pump har nog inte stannat sen december nångång. På sommaren startar den väl kanske 5 gånger om dagen. Lite oftare på hösten när det blir neråt 5 plusgrader. Ungefärligen.. Det finns ju ingen statistik överhuvudtaget på min gamla pump- IVT Greenline puls4.

Jag tycker det är skitmärkligt. Är det under noll sÃ¥ gÃ¥r den hela tiden - är det minus 15 gÃ¥r den fortfarande hela tiden. Utan eltillskott.  Vad beror det pÃ¥?

Eltillskottet har gått vid två tillfällen i vinter, när det var minus 16 och vi har tagit två duschar på rad.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Re: Hur många starter?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2004, 20:51:18 »
Offtopic: Jag blir så förbannat avis på er när ni tar ut all möjlig statistik, snackar gradminuter och är allmänt tekniskt kaxiga!

Själv börjar nästan att gråta när jag kikar in på min kontrollpanel: EN ANALOG RATT!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Plumber

  • Gäst
Plumber
Re: Hur många starter?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2004, 22:29:11 »
Det ska du inte vara ledsen över.Komihåg talesättet "Keep it Simple,stupid"..
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Hur många starter?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2004, 12:26:29 »
Mina trimmningar av styren har nu resulterat i att antalet starter minskat från >20 till <12, detta trots att jag kör diskmaskinen på varmvatten (körs en gång/dag) och detta ger ca 3 starter/diskning.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Hur många starter?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2004, 13:26:39 »
Har just gjort en liten uppföljning:

Från 3 Feb 2003 till 3 Feb 2004:

Total förbrukning ink hushållsel: 21691 kWh.

Värme+vv: 11306kWh

Bara VV: 2391 kWh; Bara Värme 8915kWh

Start/stop VP: 3732st
GÃ¥ngtid VP: 2872h
Gångtid Elp: 11h tillskott, totalt 400h (@6kW) som beror på att VP ej kopplades in förrens den 12 februari 2003 samt en driftstörning under hösten då VP var avstängd.

Årssnitt gångtid: 46minuter per start.

Huset är byggt -46, cirka 280kvm ink garage och källare. Uppenbarligen är förlusterna i huset extremt stora eftersom vi inte ens håller halva ytan >20grader vintertid. Detta beror mycket på att renovering pågår vilket gör att det finns lite hål etc lite här och där, dessutom går det inte att skärma av ouppvärmda ytor. Huset är beläget i Stockholm.

Vad gäller gångtider etc kommer vi nog se helt andra siffror när huset är isolerat och alla ytor värms upp. Dessutom kommer behovet av framlednings temp sänkas iochmed att golvvärme ersätter radiatorer vartefter renovering sker. Årsvärmefaktorn är väl inget att hurra över just nu.

Den som vill bli vettskrämd kan ju fundera på vad detta kostat om vi kört vidare med elpannan som satt i huset när vi köpte det....:)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Hur många starter?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2004, 13:49:22 »
Lägger märke till att även ni förbrukar betydligt mer hushållström en de gängse siffror som används i alla beräkningsunderlag vid dimensionering.

5 kW/hushåll + 0.5 kW/person.

Detta gör ju iofs att värmepumparna blir lite rejälare tilltgna än vad det är tänkt, men jag tycker ändÃ¥ att det är konstigt att det inte sker en uppdatering av denna "norm".  ???

Här uppe i "lapphelvetet" kör vi ju även motorvärmarn på 1500 W ett antal timmar/dygn, i normalfallet. Kör min för fullt nu, det har kommit 15 cm nysnö i natt, så jag försöker tina av snön från bilen ;D ;D ;D

Jag skulle tro att jag kommer att hamna ganska nära dina siffror när jag räknar ihop mitt första år med värmepumpen någon gång i slutet av maj månad.

Vår pool kommer att göra underverk med min genomsnittliga driftstid/start, då den går 1-2 veckor i sträck när jag skall värma den från +3 till +30 grader. sedan går den normalt 2-7 timmar/dygn (en start/dygn) för att värma poolen under sommarhalvåret.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

LM

  • Gäst
LM
Re:Hur många starter?
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2004, 21:44:53 »
Jag har en Thermia Diplomat och bor i mellansverige. När det är minus 10 grader går den ca 20 min och har sedan en stopptid av ca 10 min.
När det är plus 2 grader går den 16 min och har sedan en stopptid av 18 minuter.
Skall det vara så?
Pumpen har varit i drift i några månader. Har tidigare haft elpanna.
Skulle vara intressant att få synpunkt från någon av de erfarna värmepumpsägarna!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!