Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: yegger
« skrivet: 07 januari 2011, 10:14:29 »

Citera
Hur kontrollerar jag tempgivarna?

Tobocop skrev om detta tidigare. Mycket enkelt, du ska bara kontrollera så att toppgivaren visar  högre temperatur än startgivaren. Toppgivaren sitter längst upp i tanken, där det varmaste vattnet samlas (eftersom värme stiger). Startgivaren sitter längre ner i tanken, där vattnet är kallare, och ska alltså visa lägre temperatur. Om förhållandet är omvänt, kan det vara så att nån "switchat" anslutningarna till givarna.

Toppgivarens temp är den du ser när du går in i informationsmenyn under temperaturer och tittar på varmvattentemp.

Startgivarens temp ser du i servicemenyn under varmvatten, längst upp finns aktuell startgivartemp. Bredvid denna, ino parenteser, står din inställda starttemperatur.

OK, tack har kollat givarna nu och startgivaren visar lägre temp än toppgivaren. Inte det heller alltså...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 07 januari 2011, 09:03:00 »

Citera
Hur kontrollerar jag tempgivarna?

Tobocop skrev om detta tidigare. Mycket enkelt, du ska bara kontrollera så att toppgivaren visar  högre temperatur än startgivaren. Toppgivaren sitter längst upp i tanken, där det varmaste vattnet samlas (eftersom värme stiger). Startgivaren sitter längre ner i tanken, där vattnet är kallare, och ska alltså visa lägre temperatur. Om förhållandet är omvänt, kan det vara så att nån "switchat" anslutningarna till givarna.

Toppgivarens temp är den du ser när du går in i informationsmenyn under temperaturer och tittar på varmvattentemp.

Startgivarens temp ser du i servicemenyn under varmvatten, längst upp finns aktuell startgivartemp. Bredvid denna, ino parenteser, står din inställda starttemperatur.
Skrivet av: yegger
« skrivet: 07 januari 2011, 08:41:49 »

Hmmm...
Ligger dina givare rätt?
Toppgivaren i botten och startgivaren i toppen?

Bra fråga. Hur kontrollerar jag att givarna är rätt?

Jag mätte duschflödet till runt 18 liter per minut - är detta ovanligt högt? Har ingen koll på vad som är normalt.

Ja det är högt. Thermia rekommenderar att man inte överstiger 12 liter per minut, för att undvika att skiktningen (varmaste vattnet är i toppen av tanken varifrån varmvattenledningen utgår) förstörs.

OK, men det jag mätte var inte enbart varmvatten; det gällde för normal duschtempertur. Ska man mäta flödet för max temp på dusch-vattnet?



Det du ska mäta är det som ni brukar använda, dvs vilket flöde brukar ni ha när ni duschar och vilken temperatur. Sen vet du ju att vvb innehåller ungefär 50-gradigt vatten i snitt beroende på hur länge sen det var vp värmde det. Mäter du också kallvattentempen, kan du sen räkna ut (som jag försökte häfta till några poster upp) hur stor del av det "duschtempererade vattnet" som kommer från vvb och hur mycket som kommer från kallvattenledningen. Hursomhelst är det inte så vanvettigt noga, jag tror man kan sammanfatta det hela till att det låter som ni har riktigt högt flöde när ni duschar. Ska man ha sådan varmvatten-lyx (vilket jag tycker ni ska ha om ni gillar det) får man skaffa en mer potent vvb, det är inte svårare än så. Själv har jag en 300 liters beredare för jag vill kunna sätta ungarna i ett bad och ta en dusch själv samtidigt). Men Purjo har rätt, med ett bättre munstycke kanske ni kan få en enligt er skön dusch och ändå göra av med mindre vv. Flödesbegränsande justerbar ventil på inkommande kallvatten kan också vara en bra idé, det är kallvattenledningens inkommande tryck som driver även varmvattenledningarna, så med en sån ventil minskar ni både kallvatten- och varmvattenförbrukningen på alla tappställen. En bra idé kan dock vara att sätta ett avstick innan ventilen på kv-ledningen för trädgårdsslang/garageslang eller annat där ni behöver bra sprutt.

Har du kollat tempgivarna enligt vad Tobocop skrev igår vid 14?

Jag håller med om att flödet verkar högt. Ska fråga vvsaren när han kommer på måndag. Dock så återstår problemet att vid några tillfällen så har varmvattnet tagit slut redan innan ett badkar fyllts upp. Inget onormalt stort badkar, snarare tvärt om.

Hur kontrollerar jag tempgivarna? Är det elektriska anslutningar som ska kontrolleras mot ett kopplingsschema?

Tack för alla förslag och kommentarer.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 07 januari 2011, 07:49:10 »

Hmmm...
Ligger dina givare rätt?
Toppgivaren i botten och startgivaren i toppen?

Bra fråga. Hur kontrollerar jag att givarna är rätt?

Jag mätte duschflödet till runt 18 liter per minut - är detta ovanligt högt? Har ingen koll på vad som är normalt.

Ja det är högt. Thermia rekommenderar att man inte överstiger 12 liter per minut, för att undvika att skiktningen (varmaste vattnet är i toppen av tanken varifrån varmvattenledningen utgår) förstörs.

OK, men det jag mätte var inte enbart varmvatten; det gällde för normal duschtempertur. Ska man mäta flödet för max temp på dusch-vattnet?



Det du ska mäta är det som ni brukar använda, dvs vilket flöde brukar ni ha när ni duschar och vilken temperatur. Sen vet du ju att vvb innehåller ungefär 50-gradigt vatten i snitt beroende på hur länge sen det var vp värmde det. Mäter du också kallvattentempen, kan du sen räkna ut (som jag försökte häfta till några poster upp) hur stor del av det "duschtempererade vattnet" som kommer från vvb och hur mycket som kommer från kallvattenledningen. Hursomhelst är det inte så vanvettigt noga, jag tror man kan sammanfatta det hela till att det låter som ni har riktigt högt flöde när ni duschar. Ska man ha sådan varmvatten-lyx (vilket jag tycker ni ska ha om ni gillar det) får man skaffa en mer potent vvb, det är inte svårare än så. Själv har jag en 300 liters beredare för jag vill kunna sätta ungarna i ett bad och ta en dusch själv samtidigt). Men Purjo har rätt, med ett bättre munstycke kanske ni kan få en enligt er skön dusch och ändå göra av med mindre vv. Flödesbegränsande justerbar ventil på inkommande kallvatten kan också vara en bra idé, det är kallvattenledningens inkommande tryck som driver även varmvattenledningarna, så med en sån ventil minskar ni både kallvatten- och varmvattenförbrukningen på alla tappställen. En bra idé kan dock vara att sätta ett avstick innan ventilen på kv-ledningen för trädgårdsslang/garageslang eller annat där ni behöver bra sprutt.

Har du kollat tempgivarna enligt vad Tobocop skrev igår vid 14?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 januari 2011, 01:08:51 »

18 liter per minut låter väldigt högt. Kanske dags att satsa på snålspolande munstycken?
Jag har 8 liter per minut om jag vrider på fullt, men det gör jag inte när jag duschar...
Skrivet av: yegger
« skrivet: 07 januari 2011, 00:00:19 »

Hmmm...
Ligger dina givare rätt?
Toppgivaren i botten och startgivaren i toppen?

Bra fråga. Hur kontrollerar jag att givarna är rätt?

Jag mätte duschflödet till runt 18 liter per minut - är detta ovanligt högt? Har ingen koll på vad som är normalt.

Ja det är högt. Thermia rekommenderar att man inte överstiger 12 liter per minut, för att undvika att skiktningen (varmaste vattnet är i toppen av tanken varifrån varmvattenledningen utgår) förstörs.

OK, men det jag mätte var inte enbart varmvatten; det gällde för normal duschtempertur. Ska man mäta flödet för max temp på dusch-vattnet?

Skrivet av: Labold
« skrivet: 06 januari 2011, 23:41:00 »

Du har 180 liter vv i vvb, låt oss säga snitttemp på 50grader. Om kallvattnet är 10 grader in innebär det att om du vill duscha i 40-gradigt vatten så ska  3/4 av den spolade mängden vara vv, i ditt fall 12,5 liter per minut. Då har din vvb på 8 minuter tappat hälften av varmvattnet, och detta har ersatts av kallvatten, vilket ger en ny snitttemp i vvb på 30 grader. Som jag skrev i förra inlägget har dessutom skiktningen förstörts pga den stora flödeshstigheten.

OBS! Höftade värden, inga exakta siffror, se det som ett principexempel.

Se bif. bild Thermia-manual
Skrivet av: Labold
« skrivet: 06 januari 2011, 23:30:31 »

Hmmm...
Ligger dina givare rätt?
Toppgivaren i botten och startgivaren i toppen?

Bra fråga. Hur kontrollerar jag att givarna är rätt?

Jag mätte duschflödet till runt 18 liter per minut - är detta ovanligt högt? Har ingen koll på vad som är normalt.

Ja det är högt. Thermia rekommenderar att man inte överstiger 12 liter per minut, för att undvika att skiktningen (varmaste vattnet är i toppen av tanken varifrån varmvattenledningen utgår) förstörs.
Skrivet av: yegger
« skrivet: 06 januari 2011, 23:15:34 »

Hmmm...
Ligger dina givare rätt?
Toppgivaren i botten och startgivaren i toppen?

Bra fråga. Hur kontrollerar jag att givarna är rätt?

Jag mätte duschflödet till runt 18 liter per minut - är detta ovanligt högt? Har ingen koll på vad som är normalt.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 06 januari 2011, 14:08:06 »

Hmmm...
Ligger dina givare rätt?
Toppgivaren i botten och startgivaren i toppen?

Jämför hur tempen ser ut i tempmenyn och i servicemeny under varmvatten-start. Om det är rätt SKA tempen vara högre i temperaturmenyn.
Står det 36 ºC i tempmenyn som du visar på bilderna, så bör du ligga ända ner mot 20 ºC i servicemeny-varmvatten-start.
Tror detta kan vara problemet. Är det så så startar inte vp och gör varmvatten förän startgivaren visar 40 gr och sitter den i toppen så är allt vv slut...
Men när den väl startar och gör vv så kör den upp hela beredaren i temp. Så ibland borde du ha bra med vv... Sc:,h

Som kuriosa, kan jag berätta att detta är inte ovanligt att det är felkopplat i vp...
Var på en Optimum där Rad In och Brine In var växlade... De pumparna gick på 100%...
Har även stött på växlade givare till vv
Skrivet av: Labold
« skrivet: 06 januari 2011, 06:22:10 »

TWS-slingan inte spolad än (ska ske på måndag), men tänkte uppdatera med senaste tillfället då varmvattnet tog slut vad jag anser oacceptabelt tidigt under dusch. Innan duschen påbörjades visade varmvattentemperaturen 52 grader, och 10 minuter senare var det 36 grader. Se bifogade bilder. Är detta rimligt, och kan det orsakas av luft i systemet?

Tyvärr svårt att veta eftersom ditt duschflöde inte är känt. Spontant känns det som att vv gått åt snabbt. Hos mig krävs störttappning i badkaret för en sådan snabb dipp i temp.
Skrivet av: yegger
« skrivet: 06 januari 2011, 00:09:34 »

TWS-slingan inte spolad än (ska ske på måndag), men tänkte uppdatera med senaste tillfället då varmvattnet tog slut vad jag anser oacceptabelt tidigt under dusch. Innan duschen påbörjades visade varmvattentemperaturen 52 grader, och 10 minuter senare var det 36 grader. Se bifogade bilder. Är detta rimligt, och kan det orsakas av luft i systemet?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 02 januari 2011, 15:09:48 »

Om man drar det till ytterligheterna, så fungerar startgivaren som en "ren" startgivare om du sätter värdet till 100%. Så var det förr. Då fanns det en start- och en toppgivare. På senare regleringar så finns funktionen med inflytande av båda givarna.

Citera
Jag har ca 60 grader på vv men får start ändå..  startgivaren visar 38 (55%)!!  tycker den borde kyla av toppgivaren fortare ifall detta var sant.
Tycker att det verkar vara stora skillnader i dina temperaturer. Är det så att ni alldeles nyss gjort åt en massa vv innan du läste av?
Häftiga tappningar får det fenomenet du skriver. :P

Mina värden står just nu på följande:
VV - 54 ºC (Toppgivare)
Start - 50 ºC (startgivare)
Infl start 70%
Vikt VV start 51 ºC

Det verkar ju stämma rätt bra med den beräkningen. Diff 4 gr mellan givarna. ca 1/4 del av topp givaren = 1 gr. 50+1=51 ºC
Skrivet av: Ume_Mac
« skrivet: 02 januari 2011, 12:18:40 »

Tempen i service-menyn är en starttemp som är ett beräknat värde där man tar 65% av värdet för startgivaren (som sitter ca 1/3 del upp från botten) och resterande av värdet på toppgivaren. Du kan ändra inflytandet av värdet mellan givarna. Infl. startgivare. Höjer man så tar den en större andel av startgivaren och får således en tidigare start.

Så om jag ville ha senare start för vv så skall jag sänka % värdet..  ex 50%
Jag har ca 60 grader på vv men får start ändå..  startgivaren visar 38 ºC(55%)!!  tycker den borde kyla av toppgivaren fortare ifall detta var sant.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 december 2010, 10:35:29 »

Jag gjorde ju det *roflmao*
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 22 december 2010, 10:32:53 »

om du har en underfylld maskin borde man kanske få detta med høgre FL æn kondensering? Men tror nogi nte din maskin ær underfylld :)
Kan ju bero på underkylningens værde. Vore intressant om någon som ær grym på kylteknik kunde førklara  ^-^

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 december 2010, 18:11:17 »

Ja i så fall verkar det ju vara konon.  Kan du kolla testons givare mot ngt annat?  Vad står det i VP:n

Och inga IR termometrar nu ;D
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 21 december 2010, 18:05:02 »

De temperaturerna är mätta med testo:n allihopa knUp
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 december 2010, 17:19:37 »

Jag läste fel förut.  såg inte att VB Fvar högre än kondenseringen.
Men det är möjligt att använda en del av hetgas energin till att få högre VB F än kondenseringstempen.  Om det är så här kan jag inte svara på, kan vara en givare.

Vad säger testo givaren gentemot VB F?
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 21 december 2010, 16:15:25 »

Har inte riktigt förstått det, men tydligen ska det ha med R407c att göra. Att någon del av freonet har en högre kondenseringstemperatur vid det specifika trycket än det som anges i instrumentet Sc:,h
Så fick jag det förklarat när jag frågade samma sak.
Har du en annan förklaring, so bring it on baby! *vinkar*
Jag har hittills inte mätt en enda 407c-maskin som inte ser ut så...

Oraklet: Jag har nog kört fast i tänket nu... Har du en liten ledtråd? Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 21 december 2010, 15:36:12 »

hur kan du ha høgre framledning ær kondenseringstemp...?  :o
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 december 2010, 11:44:40 »

Du har 2 grader till att hämta. ;)  Trixa på nu ;D
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 21 december 2010, 11:09:27 »

Citera
Tobocop, har du tätat ut din VP?  Är kondenseringstempen sgt som samma som VB F?
Kasta på teston ikväll och kolla annars

Kondensering= 36,6 ºC
Framledning= 38,6  ºC
Överhettning= 3,7  ºK
Underkylning= 5,9  ºK
Delta över VP= 8,1  ºK
Framledning efter bypass= 37,1  ºC (alltså de som går ut på slingorna)
 Thumbsup
Idag har vp:n det kämpigt.  :P Men jag ska koppla in rumsgivarna igen så att vardagsrummet kan strypa sina slingor vid eldning i kaminen. Det gjorde gott såg jag... Thumbsup
Skrivet av: yegger
« skrivet: 20 december 2010, 15:46:12 »

Jag har nu kontrollerat anslutningarna; de ser rätt ut (i enlighet med bifogad bild från thermia).

Vad jag förstår återstår följande:
1. Spola TWS-slingan
2. Ställ in pumpen för att börja generera varmvatten tidigare
3. minska flödet på inkommande KV
4. Något ytterliggare?

Angående 1:
Vad jag förstår så bryter VP för tidigt om man har luft i TWS-slingan. Allt som oftast verkar det som om värmeproduktionen avbryts när vattnet når 52 grader - är detta för tidigt? Vad är normalt?

Angående 2:
Detta ger fler starter med högre energiförbrukning samt kortare livslängd på kompressorn? Bör alltså undvikas innan övriga åtgärder prövats.

Angående 3:
Jag hittar en ventil med "+" och "-" på röret mellan vattenmätaren och värmpumpen, som ser ut att kunna användas för att strypa flödet. Denna ventil är på max "+" än så länge. Är det någon nackdel med att skruva ner flödet? Jag förstår att det blir nackdel om man sätter det toklågt, men man borde kunna ha tämligen lågt flöde utan negativa konsekvenser?

Ang 3:
Har nu kontrollerat varmvattenflödet (tack för tipset om hur...  Sc:,h), och jag fick ut 12 liter vatten på 70 sekunder. Det borde alltså inte vara detta som är problemet heller? Finns det någon anledning till att skruva ner flödet ändå?

Vad jag förstår så återstår endast luft i TWS-systemet som förklaring på problemen? Detta förstås under förutsättning att det verkligen finns ett fel (dvs att vi inte får ut så mycket varmvatten som vi borde få, eller så snabbt som vi borde få det).

Dags att ta snacket med rörisen tror jag, om det är slut på förslag.

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 december 2010, 12:48:49 »

Tobocop, har du tätat ut din VP?  Är kondenseringstempen sgt som samma som VB F?
Kasta på teston ikväll och kolla annars Thumbsup
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 20 december 2010, 12:37:12 »

Visst är det så.
Det jag menar är att om man satsar alla dessa pengar som det faktiskt är, så kan man komplettera med en extra pump och få ut det allra bästa både vid värme och vv. Det kostar ju mer än typ 1500 spänn.
Jag körde min på 2:an på cp först, med 8 gr delta på värmen. Sedan såg jag att det bara var 5 gr vid vv. Ändrade då till 1:an och justerade om STAD:en så att det blev 8 gr vid båda tillfällena och efter det så har vv alltid stannat vid 57 ºC istället för 56 ºC.
Inga större skillnader så sett, men det innebär ju iaf en förbättring.
Plus att jag spara 70:-/år på cp:n ;D

Jag läste i en annan tråd (kommer inte ihåg vart) att i ett nördforum letar man efter dessa små förbättringar. Thumbsup
De som inte är här skiter antagligen i det också ;D
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 11:10:46 »

Har han ingen yttre pump med golvvärme och ett flöde som ger 8 gr över vp så blir det nog svårt att hålla bra temperaturer i hela huset.
Har ett färskt fall i minne, där det satt en G2 8:a med golvvärme i hela huset. Opt reglera till 8 gr och han hade problem med värmen i vissa rum. Där kompletterades det med en yttre cirkpump samt bypass. Resultatet blev en lugnare inre pump samt mycket bättre komfort i HELA huset.
Kör med detta själv och det funkar mycket bra, fast jag vet ju iof inte hur det hade sett ut utan...
Ska nog testa det en dag.
Optimum reglerar som sagt efter vad som är optimalt enl. Thermias laborationer. Vi som kör utan har bara en sak att sträva efter och det är 8 gr diff Thumbsup

Jo, komfortbiten kan säkert vara krånglig att få till ibland, men det beror väl också lite på hur man lagt slingorna och vilken dimension gv-slangarna har. Jag vet ju inte hur det ser ut i trådskaparens hus, det kan mycke väl vara så att det finns bypass i rör eller bypass i tank och en extern cp. Hursomhelst tycker jag att det är bättre att, om man måste välja, anpassa systemet för bästa diff vid värmeproduktion, nu när det är kallt så jobbar ju vp med värme kanske 15-24 av dygnets timmar medan vv tar någon eller ett par timmar.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 20 december 2010, 10:52:49 »

Har han ingen yttre pump med golvvärme och ett flöde som ger 8 gr över vp så blir det nog svårt att hålla bra temperaturer i hela huset.
Har ett färskt fall i minne, där det satt en G2 8:a med golvvärme i hela huset. Opt reglera till 8 gr och han hade problem med värmen i vissa rum. Där kompletterades det med en yttre cirkpump samt bypass. Resultatet blev en lugnare inre pump samt mycket bättre komfort i HELA huset.
Kör med detta själv och det funkar mycket bra, fast jag vet ju iof inte hur det hade sett ut utan...
Ska nog testa det en dag.
Optimum reglerar som sagt efter vad som är optimalt enl. Thermias laborationer. Vi som kör utan har bara en sak att sträva efter och det är 8 gr diff Thumbsup
Skrivet av: Labold
« skrivet: 20 december 2010, 10:35:06 »


Antar att du har en yttre cp eftersom du har golvvärme.
Varför skulle han ha yttre cp för att han har golvvärme? Nyproducerat hus, endast golvvärme, såna hus jag sett (iofs bara 2-3 stycken) har ingen extern cp, såvida de inte har arbetstank, men det vet vi väl inget om här?

Citera
Labold: Kolla gärna hur styren jobbar vid vv-produktion på din Optimum... Rätt avancerat va? Bara för att få optimal drift vid vv-prod Thumbsup

Jo nåt ska man väl ha för de extra stålarna. Å andra sidan så går den bara en del av vv-prod-tiden med 8 graders diff, för Optimumfunktionen används ju bara mellan 50-55 graders vb-fram.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 20 december 2010, 10:10:17 »

Citera
Fast du ska inte justera cirkpumpen för vv-produktion. Pumpen jobbar ju större del av tiden med värmeproduktion, och därför optimerar man cp-hastighet för bra diff då. Och så får diffen vid vv-prod bli det den blir.

Antar att du har en yttre cp eftersom du har golvvärme. Då blir det automatiskt lättare att cirkulera på värmen. Mao, reglera efter varmvatten produktion och stryp flödet till 8 gr vid värmeproduktion *vinkar*
Dessutom ger vp som sämst vid vv-produktion vilket försvarar en bra inställning här Thumbsup

Hade det varit ett radiator-hus så kunde jag accepterat ;)

Labold: Kolla gärna hur styren jobbar vid vv-produktion på din Optimum... Rätt avancerat va? Bara för att få optimal drift vid vv-prod Thumbsup
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 december 2010, 23:43:03 »


Jag vet inte vilket flöde jag har på inkommande KV - hur kollar jag det?


Tappa upp vatten i en hink och ta tid  Thumbsup
Skrivet av: yegger
« skrivet: 19 december 2010, 23:00:49 »

Jag har nu kontrollerat anslutningarna; de ser rätt ut (i enlighet med bifogad bild från thermia).

Vad jag förstår återstår följande:
1. Spola TWS-slingan
2. Ställ in pumpen för att börja generera varmvatten tidigare
3. minska flödet på inkommande KV
4. Något ytterliggare?

Angående 1:
Vad jag förstår så bryter VP för tidigt om man har luft i TWS-slingan. Allt som oftast verkar det som om värmeproduktionen avbryts när vattnet når 52 grader - är detta för tidigt? Vad är normalt?

Angående 2:
Detta ger fler starter med högre energiförbrukning samt kortare livslängd på kompressorn? Bör alltså undvikas innan övriga åtgärder prövats.

Angående 3:
Jag hittar en ventil med "+" och "-" på röret mellan vattenmätaren och värmpumpen, som ser ut att kunna användas för att strypa flödet. Denna ventil är på max "+" än så länge. Är det någon nackdel med att skruva ner flödet? Jag förstår att det blir nackdel om man sätter det toklågt, men man borde kunna ha tämligen lågt flöde utan negativa konsekvenser?
Skrivet av: yegger
« skrivet: 19 december 2010, 22:22:03 »

Diffen fram/retur ligger på 7 till 8 grader vid värmeproduktion.

Jag vet inte vilket flöde jag har på inkommande KV - hur kollar jag det?

Kan man be om en kort beskrivning på hur det går till när man "spolar"? Detta för att försöka förstå om det var det han gjorde när han var här senast. Då vred han på olika ventiler ovanpå värmepumpen - han gjorde ingenting "innanför skalet" på pumpen. Kan det ha varit en spolning? Om det var det han gjorde - kan det vara aktuellt att göra det igen? Jag misstänker inte - det borde väl inte kunna bli samma fel igen?

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 19 december 2010, 22:01:58 »

Verkar hyffsat.  Be inst spola ändå eftersom det är det vanligaste felet.   Har du högt flöde på inkommande KV?

Man vill inte ha mer än 12 minut liter.  Detta kan förstöra skiktningen i tanken. Om du har ett högt flöde, kan du strypa på ventilröret alt stoppa dit en reduceringsventil
Skrivet av: Labold
« skrivet: 19 december 2010, 21:37:43 »

Skillnaden SKA helst vara 8 gr mellan in och ut.  :,v(


Fast du ska inte justera cirkpumpen för vv-produktion. Pumpen jobbar ju större del av tiden med värmeproduktion, och därför optimerar man cp-hastighet för bra diff då. Och så får diffen vid vv-prod bli det den blir.

Angående dina data tycker jag det ser normalt ut. Integralen och utetemperaturen har inget med varmvattenproduktionen att göra.
Skrivet av: yegger
« skrivet: 19 december 2010, 21:30:13 »

Citera
Jag ska kolla skillnaden på fram- och retur-ledning vid varmvattenproduktion, samt vilken temperatur den stannar produktionen vid. Vad motsvarar förresten returledningstemperaturen vid varmvattenproduktion? Vid uppvärmning av huset antar jag att det är temperaturen på vattnet som kommer tillbaka från golvvärmeslingan - sker liknande cirkulation när man kör varmvattenproduktion? I så fall motsvarar returledningstempen temperaturen i varmvattentanken? Borde det inte vara stor skillnad på denna jämfört med framledningen, i ett läge då vi har slut på varmvatten?
 

Nu har jag samlat lite data på olika temperaturer under vv-produktion:
                     kl11.42      kl11.45       kl11.51
ute                  -4           -4              -4
framledning      44(70)      46(70)       52(70)
returledning     39(55)      41(55)       45(55)
varmvatten     42             42            45
integral           -108         -114          -136
brine in             2             2               2
brine ut           -2            -2              -2

Ger ovan några ledtrådar? Tyvärr kunde jag inte fortsätta att observera och såg därför inte vilken varmvattentemperatur den stannade vid. Däremot så kunde jag i efterhand kontrollera temperaturerna för en senare varmvattencykel; nu med -12 grader ute. Denna vv-cykel varade i ca 30 minuter, med följande temperaturförändringar:
framledningen från 40 till 59 grader
returledningen från 33 till 54 grader
varmvattnet från 49 till 54 grader

Ni som hajjar det här  - får ni ut något vettigt av siffrorna? Bör man t ex fortfarande misstänka luft i TWS-slingan?

Igen tack för er hjälp!
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 19 december 2010, 14:57:26 »

Det jag menade med om rören är rätt kopplade var om kallvattnet är kopplat där det står "Kallt" och således om varmvattnet är kopplat på "Varmt". Det måste du nästan se ovanpå pumpen. Det ska vara varmt där det står vv. Annars innebär det att varmvattnet till huset hämtas från botten och det kalla vattnet kommer in i toppen...

Citera
Jag ska kolla skillnaden på fram- och retur-ledning vid varmvattenproduktion, samt vilken temperatur den stannar produktionen vid. Vad motsvarar förresten returledningstemperaturen vid varmvattenproduktion? Vid uppvärmning av huset antar jag att det är temperaturen på vattnet som kommer tillbaka från golvvärmeslingan - sker liknande cirkulation när man kör varmvattenproduktion?
Ja, det cirkulerar precis som vid värme, fast genom en slinga inne i vv-beredaren. (TWS) Skillnaden SKA helst vara 8 gr mellan in och ut.  :,v(
Returtempen brukar ungefär motsvara den temp du ser i servicemenyn för vv.
Detta har diskuterats här innan, och min Diplomat 8 går med exakt 8 gr skillnad vid vv-produktion med cirkulationspumpen i läge 1.

Citera
F-n vad ni är grymma som svarar så frekvent en lördagskväll!
Säger en del om våra liv... ;D
Skrivet av: yegger
« skrivet: 18 december 2010, 23:56:26 »

Luft i TWS-slinga eller yttermantel
Felsökning,
Under varmvattenproduktion:
Lyssna efter luft.
Kontrollera temperaturskillnaden mellan framledning och returledning.
 Stor temperaturskillnad kan tyda på luft i systemet

F-n vad ni är grymma som svarar så frekvent en lördagskväll! Massor med tack till alla!

Jag ska kolla skillnaden på fram- och retur-ledning vid varmvattenproduktion, samt vilken temperatur den stannar produktionen vid. Vad motsvarar förresten returledningstemperaturen vid varmvattenproduktion? Vid uppvärmning av huset antar jag att det är temperaturen på vattnet som kommer tillbaka från golvvärmeslingan - sker liknande cirkulation när man kör varmvattenproduktion? I så fall motsvarar returledningstempen temperaturen i varmvattentanken? Borde det inte vara stor skillnad på denna jämfört med framledningen, i ett läge då vi har slut på varmvatten?
 
Skrivet av: Labold
« skrivet: 18 december 2010, 23:47:04 »

...varmvattentempen aldrig når upp till de 60 grader den ska nå (toppv.stopp)?

Toppvärme stopp har inget med den dagliga varmvattenproduktionen att göra. Det är inställningarna för den tovvvärmningskörning som i ditt fall görs var 7e dag (toppv. intervall) till 60 grader i syfte att med hjälp av elpatronen "värma bort" ev. legionellabakterier i varmvattensystemet.

För den vanliga vv-prod går det inte att ställa någon speciell temperatur som den ska nå, kompressorn värmer varmvattnet tills en pressostat löser ut, det vill säga så länge som den bara kan. På min Diplomat Duo 8 brukar det innebära att kompressorn stoppar när toppgivaren visar 55-56 grader.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 18 december 2010, 23:38:03 »

Luft i TWS-slinga eller yttermantel
Felsökning,
Under varmvattenproduktion:
Lyssna efter luft.
Kontrollera temperaturskillnaden mellan framledning och returledning.
 Stor temperaturskillnad kan tyda på luft i systemet
Skrivet av: yegger
« skrivet: 18 december 2010, 23:33:57 »

Är det luft i den bryter VP för tidigt.  Det kan även bli HP larm

OK. Om den bryter för tidigt så innebär det att varmvattentempen aldrig når upp till de 60 grader den ska nå (toppv.stopp)? Kan jag kontrollera om detta är problemet genom att läsa av varmvattentemperaturen när den slutar en uppvärmningscykel som är kortaren än 40 minuter? (Ursäkta många frågor, men är riktig novis på det här...)

Jag har inte haft några larm än så länge, iaf inte något som jag har märkt av. Displayen har aldrig visat något meddelande alls, förutom status för driften.
Skrivet av: yegger
« skrivet: 18 december 2010, 23:23:43 »

Vad visar den för temp precis när den är klar med vv?

Får återkomma angående detta, kommer inte ihåg säkert.


Kolla på toppen vad det står på markeringarna och känn på rören.

"Toppen", avser det ovanför pumpen? Har lite svårt att kolla rören där, det utrymmet byggdes in... Men rören känns ju rätt med avseende på vilka som är kalla resp varma. Annars hade vi väl inte haft något varmvatten (eller kallvatten för den delen) alls?

Skönt att höra att ni kan duscha en hel familj utan problem!  :)

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 18 december 2010, 23:18:19 »

Är det luft i den bryter VP för tidigt.  Det kan även bli HP larm
Skrivet av: yegger
« skrivet: 18 december 2010, 23:11:07 »

Du har sannolikt luft i TWS slingan.  Be inst spola den *vinkar*

Tackar! Vad blir konsekvensen av att man har luft i TWS-slingan? Just att man får för lite varmvatten, eller även andra följder?

En av anledningarna till att jag inte har fullt förtroende för installatören är att han ansåg att nästa steg i att komma till rätta med problemet var att höja temperaturen på varmvattnet. För mig låter det mest som ett sätt att undvika symptomen, utan att komma till rätta med grundproblemet.

Ska höra vad han säger om att lufta TWS-slingan.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 18 december 2010, 22:19:21 »

Vad visar den för temp precis när den är klar med vv?
Vi är två vuxna och två barn (1 o 3 år) som ibland duschar efter varandra och det är inga problem. Har samma pump som du med golvvärme. Min står på 57 ºC när den är klar. Detta är tempen i toppen. Alltså det som går ut. Tempen i service-menyn är en starttemp som är ett beräknat värde där man tar 65% av värdet för startgivaren (som sitter ca 1/3 del upp från botten) och resterande av värdet på toppgivaren. Du kan ändra inflytandet av värdet mellan givarna. Infl. startgivare. Höjer man så tar den en större andel av startgivaren och får således en tidigare start. Man kan också höja starttempen. Det som står inom parentes efter
start 52 (40)
Höj inte för många grader här.
Funderar på om de kopplat varmt och kallt vatten rätt Sc:,h
Kolla på toppen vad det står på markeringarna och känn på rören.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 18 december 2010, 22:11:42 »

Du har sannolikt luft i TWS slingan.  Be inst spola den *vinkar*
Skrivet av: yegger
« skrivet: 18 december 2010, 21:56:01 »

Hej!

Har en nyinstallerad Thermia 8 i ett nyproducerat hus med golvvärme. Vi upplever att varmvattnet tar slut på tok för snabbt - ibland räcker det inte ens till ett fullt badkar (det är inte ett stort badkar). Vid något tillfälle räckte det inte till två normala duschar.

Jag har tagit upp detta med installatören som var här och avluftade (eller vad han nu gjorde). Naturligtvis ska jag ta upp det med honom igen, men då jag inte har fullt förtroende för honom så tänkte jag försöka hitta lite info på egen hand först.

En sak som jag tycker är konstigt är att det ser ut som om varmvattentanken ibland har tämligen låg nivå av varmvatten (se bifogad bild), utan att uppvärmning sker. Tittar jag på varmvattentemperaturen så visar den dock hög temp (typiskt runt 50-53grader), så jag kan från det perspektivet förstå att ingen uppvärming sker. Men vad hjälper det att temperaturen är hög, om det bara finns 50liter varmt vatten? Är det så att symbolen längst ner till höger på displayen indikerar fyllnadsgraden i varmvattentanken? Hur gör man i så fall för att börja fylla på mer varmvatten "tidigare"?

När jag tittar i servicemenyn för varmvatten ser jag följande:
start  52(40) ºC
varmvattentid   40M
värmetid          20M
toppv.intervall   7D
toppv.tid           [ON/OFF-SYMBOL]
TOPPV.STOPP    60 ºC
INFL.STARTGIV.   65%
VIKT VV TEMP    52 ºC

Tacksam för alla tips om hur vi kan få ordning på detta. Vet inte om det är inställningsfråga, eller installationsfråga (luft i rören/tanken, t ex?).
Johan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!