Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste man ha blandningsventil till vp  (läst 11170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: MÃ¥ste man ha blandningsventil till vp
« Svar #15 skrivet: 02 augusti 2011, 10:06:00 »
Fast med sÃ¥na temperaturer och det faktum att dem flesta kanske missar en värmespärr sÃ¥ gÃ¥r dem sönder ganska ofta.  Dessutom om man gör en värmespärr sÃ¥ görs den ofta för "kort"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: MÃ¥ste man ha blandningsventil till vp
« Svar #16 skrivet: 02 augusti 2011, 10:10:11 »
På min vedanläggning fick jag byta blandningsventilen efter ca 7 år och då hade jag fått justerat tempen ett antal gånger åt båda hållen så nån riktig säkerhet hade man då inte där men den var av märke esbe kanske är det som är skit. Vad är en värme spärr Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: MÃ¥ste man ha blandningsventil till vp
« Svar #17 skrivet: 02 augusti 2011, 10:13:10 »
Om du har en VVB med toppanslutning sÃ¥ ska din BLV monteras pÃ¥ den undre halvan av din VVB   det blir dÃ¥ en sÃ¥kallad värmespärr.   Inte ofta som detta görs som du ser,  men det stÃ¥r beskrivet i de monteringsanvisningar man fÃ¥r med frÃ¥n tillverkarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: MÃ¥ste man ha blandningsventil till vp
« Svar #18 skrivet: 02 augusti 2011, 10:29:16 »
Om du har en VVB med toppanslutning sÃ¥ ska din BLV monteras pÃ¥ den undre halvan av din VVB   det blir dÃ¥ en sÃ¥kallad värmespärr.   Inte ofta som detta görs som du ser,  men det stÃ¥r beskrivet i de monteringsanvisningar man fÃ¥r med frÃ¥n tillverkarna.

Nu hänger jag inte med vad hjälper det mot ? och så är det inte monterat hos mej och det är inte jag som monterat en lokal rörfirma gjorde jobbet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: MÃ¥ste man ha blandningsventil till vp
« Svar #19 skrivet: 02 augusti 2011, 10:46:53 »
Det skyddar BLV mot sÃ¥ kallad termisk gÃ¥ng.  Det kan bli en form av självcirk som gör det mindre fördelaktigt för BLV.
Men allt detta är precis som allt annat, det beror pÃ¥ tillgängligt utrymme och hur mkt jobb är det att stoppa dit sakerna.  Inte alltid jag gör pÃ¥ detta vis heller, men kan jag sÃ¥ gör jag det.  Lite skillnad pÃ¥ en VP om det inte är en G2 eftersom tempen inte blir sÃ¥ hög. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!