Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Onormalt höd TS-tid  (läst 5356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gladius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Onormalt höd TS-tid
« skrivet: 05 februari 2006, 20:04:51 »
Hej!

Jag har en Nibe fighter 1215. Normalt är det 1 timmas tillsats tid (TS-tid) per månad.
Under januari månad 2006 hoppade plötsligt TS-tiden upp till 20 timmar!!!
Nu under februari verkar det helt plötsligt vara tillbaks på normal nivå, i alla fall så har TS-tiden inte ökat sedan 1 februari.
Nu undrar jag, vad kan det bero på att det helt plötsligt under en kort tidsperiod går åt en massa TS-tid?

Tacksam för alla tips och ideér.

Thomas

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2006, 20:25:11 »
20 timmar är ju en del om du är van vid ett fåtal...

Varmvattenuttag i allmänhet och speciellt periodisk VV-höjning vid fel tillfälle är en riktig "killer" har jag redan noterat.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2006, 20:36:02 »
Hej!

Jag har en Nibe fighter 1215. Normalt är det 1 timmas tillsats tid (TS-tid) per månad.
Under januari månad 2006 hoppade plötsligt TS-tiden upp till 20 timmar!!!
Nu under februari verkar det helt plötsligt vara tillbaks på normal nivå, i alla fall så har TS-tiden inte ökat sedan 1 februari.
Nu undrar jag, vad kan det bero på att det helt plötsligt under en kort tidsperiod går åt en massa TS-tid?

Tacksam för alla tips och ideér.

Thomas
Och egentligen 20 timmar vad är det?? kostar mer å köpa aftonbladet under samma period... Men jag förstår frågan... Du kanske har kommit åt förskjutningsratten en grad det kan göra denna "stora "skillnad Sc:,h
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad kjellberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ctc 103-9l fläktar
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2006, 20:43:21 »
Är det någon som vet hur man byter fläktar på en ctc master 103-9l, man ser fläktarna från ovansida när man tittar ner i hålen.


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2006, 20:57:41 »
Hej!

Jag har en Nibe fighter 1215. Normalt är det 1 timmas tillsats tid (TS-tid) per månad.
Under januari månad 2006 hoppade plötsligt TS-tiden upp till 20 timmar!!!
Nu under februari verkar det helt plötsligt vara tillbaks på normal nivå, i alla fall så har TS-tiden inte ökat sedan 1 februari.
Nu undrar jag, vad kan det bero på att det helt plötsligt under en kort tidsperiod går åt en massa TS-tid?

Tacksam för alla tips och ideér.

Thomas
Januari har varit kallare än normalåret
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad gladius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2006, 21:58:11 »
Hej igen!
Tack för alla svar.
Nu har jag lite  mer fakta att komma med. Den 6 februari förbrukade min VP hela 9 timmar TS-tid!! Ja det var ju ganska kallt den dagen ocksÃ¥ men hur i hela friden kan det behövas 9 timmars Tillsatstid under ett dygn?
Jag har hållit på och laborerat med gradminutrarna för att minska antalet starter per dygn (ligger på drygt 20 starter per dygn och det är ju en aning för högt) Nåväl nu har jag satt tillbaka värderna till fabriksinställningen dvs till VP-min 60 & TS-min 300 ifrån VP-min 140 och TS-min 560. Kan detta vara en orsak??
Fakta: VP=Fighter 1215 7 Kw, aktivt borrdjup 120m

Thomas

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2006, 00:01:51 »
Hello, det låter lite mycket men är det bara tillräckligt kallt så är det förstås möjligt.  >:D  Min pump klarar sig utan TS ned till ca -8. När jag hade -13 under flera dagar i streck i januari hände nåt lustigt. KB-in ned till -1,0, effekten minskar, VB-fram orkade inte upp mer än till 42gr utan TS. Verkningsgraden föll och för att klara runt VB-fram/bör på ca 50gr behövde den både tillskottsel nr 1 och ibland 2. Nåt dygn hade jag 8h tillskott (ungefär som dig). Efteråt fick jag tipsen om att min VB-diff på runt 5,5 var för låg. Jag ändrade VB-pump från 2 till 1 och fick en VB-diff på ca 7,8. Min VP mår definitivt bättre efter denna ändring och jag har aldrig mer sett röken av TS nr2 och TS-delen har varit mycket rimlig. Problemet för dig kan också vara relaterat till lite väl häftig kurvlutning (för hög) eller i kombination blåsigt väder med innegivare. Blåsten är ibland värre en själva temp-nivån. För mig råkade det bli 2h häromdagen, men då var det riktigt kallt 3 dagar i rad. Numera håller jag lite extra koll på TS genom att specificera VB-fram/max till 47gr. Då undvikar jag att gradminutrar tickar iväg extremt. Intressant att höra om det kan vara nåt liknande fenomen hos dig. För att avgöra detta måste du bevaka KB-in, VB-bör samt VB-fram under tuffa förhållanden (=kallt!).
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2006, 04:55:12 »
Du vet väl att det är viktigt att ha alla termostater i huset fullt öppna, blir det för varmt i huset sedan du öppnat alla termostater skall du sänka kurvan.
Blir det för varmt i vissa rum skall du försöka strypa flödet över dessa radiatorer, inte med termostaten utan med grundflödesventilen som sitter på radiatorkopplet (under termostaten).

Om jag vore i dina kläder skulla jag öka TS-min till minst 600, kanske mer, om det blir för mycket kommer du att märka det på att du får lite kallt i huset innan tillskottet går till, det borde dock inte påverka tempen med mer än max 1 grad, inget att bry sig om tycker jag.

Funderingar, fråga på!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2006, 10:21:12 »
Person A: "Vet du vad? Det är alldeles förskräckligt, både min fru och jag har visat sig ha AIDS!"
Person B: "Det är väl inget! Jag hade 2 timmars TS på min värmepump i januari."

Det har visst blivit något av en religion här på forumet att hålla sig ifrån tillskott till varje pris.   ???

Nu skall jag vara motvals:
Tänk er t ex 800 gradminuters underskott i ett dåligt isolerat hus som börjar bli utkylt lagom tills vårsolens heta strålar på förmiddagen. Känns inte sådär "jätteekonomiskt" att åka till jobbet medans pumpen och solen tillsammans kämpar om att få upp inomhustempen till sådär 26 ºC.

I ett riktigt, riktigt trögt och välisolerat hus må det vara OK att testa sådana inställningar ni diskuterar, men inte för alla hustyper och personer. T ex orörliga pensionärer är känsligare för 1 grad kallare inne.

Såhär kör jag åt min gamla mor som bor i huset överst i presentationen för önskad 22 graders temp inne.
HÃ¥ll i er nu :o

Kurva 9 +2
Start kompressor -60
Start tillsats -300
Diff tillsats 30
Inomhusgivare (bör) 22
Inomhusgivare kompensationsfaktor 1,5
Tillskott max steg 1 (3kW)
Effektvakt aktiverad (för huvudsäkringarnas 16A)

Inomhusgivaren är driftsatt efter att kurva 9+2 visade sig ge ganska exakt 22 grader i utomhusspannet +0 till -22 som bjudits under de tre sista veckorna här i södra Sverige.
Huset är dåligt isolerat (bara skriker efter tätningslister och tilläggsisolering) Om jag släpper ner underskottet mer än 300 gradminuter så börjar det faktiskt märkas.
Tanken med det låga värdet på diff tillsats är att pumpen klarar nästan alltid hela behovet. Ibland behöver man bara "putta" gradminutrarna åt rätt håll lite lite grann.
Enda kruxet med detta är i så fall livslängden på kontaktorerna. Det blir definitivt fler korta duttar.

Inställningen är alltså åt komfort-hållet och ger väldigt stabil och skön inomhustemp. Det har väl också sitt värde? :)

Tillagt i efterhand.
Kompressordrifttid under tre kalla vinterveckor 88% Tillskott 10 timmar varav 2 vid uppstart och 1 vid periodisk höjning.
Det som redan märks är att det kunde vart 100 meter till i backen. KB in parkerat sig på -1.
« Senast ändrad: 08 februari 2006, 10:28:08 av maha6305 »

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2006, 17:34:02 »
Person A: "Vet du vad? Det är alldeles förskräckligt, både min fru och jag har visat sig ha AIDS!"
Person B: "Det är väl inget! Jag hade 2 timmars TS på min värmepump i januari."

Det har visst blivit något av en religion här på forumet att hålla sig ifrån tillskott till varje pris.   ???

Nu skall jag vara motvals:
Tänk er t ex 800 gradminuters underskott i ett dåligt isolerat hus som börjar bli utkylt lagom tills vårsolens heta strålar på förmiddagen. Känns inte sådär "jätteekonomiskt" att åka till jobbet medans pumpen och solen tillsammans kämpar om att få upp inomhustempen till sådär 26 ºC.

I ett riktigt, riktigt trögt och välisolerat hus må det vara OK att testa sådana inställningar ni diskuterar, men inte för alla hustyper och personer. T ex orörliga pensionärer är känsligare för 1 grad kallare inne.

Såhär kör jag åt min gamla mor som bor i huset överst i presentationen för önskad 22 graders temp inne.
HÃ¥ll i er nu :o

Kurva 9 +2
Start kompressor -60
Start tillsats -300
Diff tillsats 30
Inomhusgivare (bör) 22
Inomhusgivare kompensationsfaktor 1,5
Tillskott max steg 1 (3kW)
Effektvakt aktiverad (för huvudsäkringarnas 16A)

Inomhusgivaren är driftsatt efter att kurva 9+2 visade sig ge ganska exakt 22 grader i utomhusspannet +0 till -22 som bjudits under de tre sista veckorna här i södra Sverige.
Huset är dåligt isolerat (bara skriker efter tätningslister och tilläggsisolering) Om jag släpper ner underskottet mer än 300 gradminuter så börjar det faktiskt märkas.
Tanken med det låga värdet på diff tillsats är att pumpen klarar nästan alltid hela behovet. Ibland behöver man bara "putta" gradminutrarna åt rätt håll lite lite grann.
Enda kruxet med detta är i så fall livslängden på kontaktorerna. Det blir definitivt fler korta duttar.

Inställningen är alltså åt komfort-hållet och ger väldigt stabil och skön inomhustemp. Det har väl också sitt värde? :)

Tillagt i efterhand.
Kompressordrifttid under tre kalla vinterveckor 88% Tillskott 10 timmar varav 2 vid uppstart och 1 vid periodisk höjning.
Det som redan märks är att det kunde vart 100 meter till i backen. KB in parkerat sig på -1.

Detta gillar jag...komfort. Vissa kunder jag har fryser hellre än vrider på lite värme.. vitsen med VP är ju att du kan vrida på lite mer värme utan att du svimmar när elräkningen kommer..
Undrar hur mycket dyrare driften av din mors hus är än om du skulle optimera enligt "=0 tillskottsprincipen" vore kul att veta..
Erkänner dock direkt att jag är mer åt optimeringshållet om jag själv skulle ha en markvärmepump.. .men för svenson så är din princip kanon.. det skulle nog vinna en del över till vp sidan med fin behaglig och jämn värme..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: ctc 103-9l fläktar
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2006, 21:58:48 »
Är det någon som vet hur man byter fläktar på en ctc master 103-9l, man ser fläktarna från ovansida när man tittar ner i hålen.



Man måste ta isär plåtarna upptill och kanalerna, sen delar man frigolit formen upptill på mitten
och lyfter av den så sitter fläkten fastpressad där.
Frigoliten kan vara lite svår att sära så man kan få ta i lite.
Har du en ny motor som ska dit så klipp kabeln på den gamla uppe vid motorn sen tejpar du ihop
den nya med den avklippta så kan du dra ur den gamla vid anslutningarna mitt på pumpen så
följer den nya med i samma väg.
Sen monterar du ihop det i omvänd årdning.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: ctc 103-9l fläktar
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2006, 22:13:15 »
Är det någon som vet hur man byter fläktar på en ctc master 103-9l, man ser fläktarna från ovansida när man tittar ner i hålen.



Man måste ta isär plåtarna upptill och kanalerna, sen delar man frigolit formen upptill på mitten
och lyfter av den så sitter fläkten fastpressad där.
Frigoliten kan vara lite svår att sära så man kan få ta i lite.
Har du en ny motor som ska dit så klipp kabeln på den gamla uppe vid motorn sen tejpar du ihop
den nya med den avklippta så kan du dra ur den gamla vid anslutningarna mitt på pumpen så
följer den nya med i samma väg.
Sen monterar du ihop det i omvänd årdning.
Undrar bara vad frågor gällandes ctc frånluftsvp gör här?? lite ordning får jag be om eller är jag kinkig nu?
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Onormalt höd TS-tid
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2006, 15:17:28 »
Nä den hör väll inte riktigt hit.
Men när han väl stod där kunde jag ändå svara på den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!