Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 25 november 2008, 17:30:52 »

Tror inte på en rumsgivare i ditt fall. Ta bort spärren för eltillskottet via utetempen, det kan bara ställa till trassel.


Jag tycker man skall försöka nå rätt inställning, i alla fall i närheten av den, utan innegivare och sedan koppla in den. I det här fallet verkar det som om timern för tillsats och kopplingsdifferensen inte har ställts in med tanke på ett trögt system. Så jag ansluter mig till Fixarens rekommendation.


Jag har visat med en loggbild, vad som händer i ett hus med golvvärme i betong. Tycker ni ska redogöra HUR man hittar rätt inställningar, när framledningen "fastnar" på en viss temperatur t.ex. som på loggbilden 37°.

Beskriv hur man justerar i regleringen, så att kompressordrift inte sker vid övertemp. Beskriv hur man gör för att inte elpatorn ska gå in onödigt.

Jag har skrivit i trådens första inlägg, att man kan med fördel sänka värdet för kopplingsdiff. Jag har angett att rumsgivare är ett måste. Hade inte trådskaparen redan blockat elpatron, så hade jag även föreslagit det. Dock har jag för mig att lägsta värdet för blockning är -10°.

Jag har nyligen jobbat med en villa, som med en E7:a får framledningen att fastna på 34°. Där är meny 1.4 justerad till 2° samt blockat tillskott till -10°.

Har även jobbat med en villa, som behöver 32° vid -20°. Där sitter det en Daikin Altherma med lägsta framledningstemp 30°.


Jag tycker inte rumsgivare är ett måste men givetvis finns det hus där det fungerar alldeles utmärkt och i en del hus fungerar det inte alls. Att blockera eltillskottet vid utetemperaturer under noll är inget jag rekommenderar.
Om pumpen "fastnar" jobbar den med sitt max när det gäller IVT som styr på returen och är inget problem. Stiger inomhustempen stiger också returen och maskinen stannar.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 november 2008, 16:55:23 »

Tror inte på en rumsgivare i ditt fall. Ta bort spärren för eltillskottet via utetempen, det kan bara ställa till trassel.


Jag tycker man skall försöka nå rätt inställning, i alla fall i närheten av den, utan innegivare och sedan koppla in den. I det här fallet verkar det som om timern för tillsats och kopplingsdifferensen inte har ställts in med tanke på ett trögt system. Så jag ansluter mig till Fixarens rekommendation.


Jag har visat med en loggbild, vad som händer i ett hus med golvvärme i betong. Tycker ni ska redogöra HUR man hittar rätt inställningar, när framledningen "fastnar" på en viss temperatur t.ex. som på loggbilden 37°.

Beskriv hur man justerar i regleringen, så att kompressordrift inte sker vid övertemp. Beskriv hur man gör för att inte elpatorn ska gå in onödigt.

Jag har skrivit i trådens första inlägg, att man kan med fördel sänka värdet för kopplingsdiff. Jag har angett att rumsgivare är ett måste. Hade inte trådskaparen redan blockat elpatron, så hade jag även föreslagit det. Dock har jag för mig att lägsta värdet för blockning är -10°.

Jag har nyligen jobbat med en villa, som med en E7:a får framledningen att fastna på 34°. Där är meny 1.4 justerad till 2° samt blockat tillskott till -10°.

Har även jobbat med en villa, som behöver 32° vid -20°. Där sitter det en Daikin Altherma med lägsta framledningstemp 30°.
Skrivet av: Cenit
« skrivet: 25 november 2008, 00:42:44 »

Vi har en HT+ C6 med alle rørene i betong og er nå nede på en koblingsdifferanse i meny 1.4 på 2,2. Varmesystemet er så tregt at denne innstillingen gir ca 3-4 varmesykluser i døgnet, hver på ca 3-4 timer med -5 ute.

Startet med 4 i meny1.4, men dette ga temperatursvingninger og svært lange varmesykluser da vi ikke har termostater på varmekursene i ett hus som ligger på vestkysten av Norge der klimaet er tilnærmet det samme som i Gøteborg området.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 november 2008, 11:40:54 »

Det är oerhört synd att du får dubbla budskap av två olika dignitärer.

Har största respekt för Rolands åsikter, men i fallet med tröga system är det oerhört viktigt med rumsgivare om värmepumpen är en IVT. Det är på grund av att returtempen kan ligga i timmar några tiondels grader under stopptemp, vilket medför att pumpen fortsätter att producera värme. Med fabriksinställd kopplingsdiff 5° (meny 1.4) leder detta till övertemp i huset....om rumsgivare saknas. Med rumsgivare och 0,5° övertemp, slocknar kompressorn.

Jag håller med om att det du beskriver händer, råkar själv ut för fenomenet ibland, men det verkar inte vara problemet här. Det verkar mer handla om att installatören inte har ställt in pumpen rätt. Jag tycker man skall försöka nå rätt inställning, i alla fall i närheten av den, utan innegivare och sedan koppla in den. I det här fallet verkar det som om timern för tillsats och kopplingsdifferensen inte har ställts in med tanke på ett trögt system. Så jag ansluter mig till Fixarens rekommendation.

Att lösa problemet genom att spärra tillsatsen ner till -18 verkar i vilket fall som helst lite som att försöka reparera TV:n genom att sparka på den.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 24 november 2008, 08:31:32 »

Tycker du skall testa att ta ner diffen 1.4 från standard 5 till åtminstånde 4.
Det som händer är att när maskinen skall höja returen från starttempen så tar det så lång tid för den att eltillskottet kliver in. Eltillskottet ligger på ett delta på 2 eller 3.

Det som inträffar är att vid ett tänkt värde t.ex. börvärde 40 grader.
Pumpen startar vid 37,5 grader
Stoppvärdet är 42,5
Stopp eltillskott 41,5
Timern för eltillskottet börjar räkna ned. Pumpen orkar inte upp till mer än 40 grader eltillskottet går in.
Med ett lägre delta på 1.4 så startar maskinen lite tidigare och kommer då närmare sitt stoppvärde vilket innebär att den inte triggar eltillskottet.
OBS det här är en lösning som fungerar endast till väldigt tröga system eller där maskinen är liten i förhållande till toppefektbehovet.
Tror inte på en rumsgivare i ditt fall. Ta bort spärren för eltillskottet via utetempen, det kan bara ställa till trassel. Tidräknaren för eltillskottet spelar ingen större roll om den står på 90 min eller 300 min.
Det som också kan spela in är att ändra lite min-max tider för varmvattenberedning.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 november 2008, 00:32:18 »

Det är oerhört synd att du får dubbla budskap av två olika dignitärer.

Har största respekt för Rolands åsikter, men i fallet med tröga system är det oerhört viktigt med rumsgivare om värmepumpen är en IVT. Det är på grund av att returtempen kan ligga i timmar några tiondels grader under stopptemp, vilket medför att pumpen fortsätter att producera värme. Med fabriksinställd kopplingsdiff 5° (meny 1.4) leder detta till övertemp i huset....om rumsgivare saknas. Med rumsgivare och 0,5° övertemp, slocknar kompressorn.

Bifogar en loggbild i liknande hus placerad i 08-området. (Nibe 5 kW) Även här saknas FTX-system. Bilden visar hur trögt systemen blir med golvvärme i betong.
Skrivet av: jimmyk
« skrivet: 23 november 2008, 21:40:07 »


Pumpen har sedan slutet på dec 2007 gått 2756h 18% vv 82%rad
Tillskott 199h 28%vv 72% rad (den mesta av tilskottet gick i dec o jan innan det var blockerat för värme.

Ner till en temperatur om -5 grader fungerar systemet mycket bra, värmepumpen behöer inte gå alls många timmar per dygn för att upprätthålla värmen i huset. Det är vid temperaturer om -5grader och nedåt som värmepumpen går mycket, upp till 18h per dygn för att upprätthålla värmen. Det är vid dessa tillfällen som jag observerat att det känns som pumpen inte orkar höja tempen tillräckligt på värmebäraren ut. Deltat krymper och pumpen når inte stopptempen för returvattnet.

Det verkar som om pumpen skulle gå högst 3400 timmar ett normalår. Med drifttiden per år och med tanke på att huset ligger i Göteborgstrakten skall tillsatsel inte behövas förrän vid betydligt lägre temperatur än -5.  Går pumpen inte mer än 18 timmar per dygn vid -5 finns det kapacitet kvar. Märkligt att den då inte kan nå stopptemperaturen.   

Jag tror att pumpen inte är rätt inställd. Golvvärmen gör att systemet är trögt. Skulle tro att tillsatstimern hinner räkna ner innan returtemperaturen har nått upp till stopptemperaturen och att det är därför tillsatsen har gått in, inte pga av pumpen är för klen. Kontrollera vad det är för tid inställd på tillsatstimern. Standardinställningen är 60 minuter, har man golvvärme kan man öka till 200 minuter.

Tillägg: En inomhusgivare kommer nog inte att hjälpa, den kan om det vill sig illa förvärra situationen. Systemet måste fungera bra utan inomhusgivare först, därefter kan man koppla in en inomhusgivare.

Sedan i Februari är tillskottselen blockerad ned till minus 18. Så den går inte in längre, men det känns som systemet är oerhört trögt. Kan det vara så att den extra cirkulationspumpen som sitter på golvvärmen är för klen? den pumpen är mycket klenare än den interna cirkulationspumpen i värmepumpen.

Hur ska jag optimera systemet? ställer jag upp hsdtigheten på den interna pumpen blir värmedeltat mellan in och ut för lågt.

//Jimmy
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 november 2008, 20:08:34 »


Pumpen har sedan slutet på dec 2007 gått 2756h 18% vv 82%rad
Tillskott 199h 28%vv 72% rad (den mesta av tilskottet gick i dec o jan innan det var blockerat för värme.

Ner till en temperatur om -5 grader fungerar systemet mycket bra, värmepumpen behöer inte gå alls många timmar per dygn för att upprätthålla värmen i huset. Det är vid temperaturer om -5grader och nedåt som värmepumpen går mycket, upp till 18h per dygn för att upprätthålla värmen. Det är vid dessa tillfällen som jag observerat att det känns som pumpen inte orkar höja tempen tillräckligt på värmebäraren ut. Deltat krymper och pumpen når inte stopptempen för returvattnet.

Det verkar som om pumpen skulle gå högst 3400 timmar ett normalår. Med drifttiden per år och med tanke på att huset ligger i Göteborgstrakten skall tillsatsel inte behövas förrän vid betydligt lägre temperatur än -5.  Går pumpen inte mer än 18 timmar per dygn vid -5 finns det kapacitet kvar. Märkligt att den då inte kan nå stopptemperaturen.   

Jag tror att pumpen inte är rätt inställd. Golvvärmen gör att systemet är trögt. Skulle tro att tillsatstimern hinner räkna ner innan returtemperaturen har nått upp till stopptemperaturen och att det är därför tillsatsen har gått in, inte pga av pumpen är för klen. Kontrollera vad det är för tid inställd på tillsatstimern. Standardinställningen är 60 minuter, har man golvvärme kan man öka till 200 minuter.

Tillägg: En inomhusgivare kommer nog inte att hjälpa, den kan om det vill sig illa förvärra situationen. Systemet måste fungera bra utan inomhusgivare först, därefter kan man koppla in en inomhusgivare.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2008, 19:25:38 »

En rumsgivare a 250 kr i centrum av husets nedre plan.
Skrivet av: jimmyk
« skrivet: 23 november 2008, 18:24:16 »

Med ventilationsåtervinning menar jag återvinning frånluft/tilluft d.v.s. FTX-system. Det system du nämner, är återvinning frånluft till brine VBX-system. Det senare ger inget lägre effektbehov.

IVT:s återvinningssystem VBX kan mycket väl vara ekonomisk vid frikyla, då kostnaden för frånluftsfläkt, cirkulationspump och backventil ändå belastar din ekonomi.

Ser nu att jag förväxlade stopptemp med börvärde, och dina uppgifter stämmer väl med kurva 3,2. Har du rumsgivare ansluten till pumpen? En fördel om returtempen fastnar mellan börvärde och stopptemp. Utan rumsgivare kan det orsaka övertemp.

Ser inte att du har något problem med värmepumpen eller värmesystemet. Tvärtom!


Värmepumpen styrs av utomhusgivare.

Var ska jag sätta en inomhus givare?? hur mycket kostar denna givare? måste jag ha givare på båda planen och i garaget?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2008, 17:18:19 »

Med ventilationsåtervinning menar jag återvinning frånluft/tilluft d.v.s. FTX-system. Det system du nämner, är återvinning frånluft till brine VBX-system. Det senare ger inget lägre effektbehov.

IVT:s återvinningssystem VBX kan mycket väl vara ekonomisk vid frikyla, då kostnaden för frånluftsfläkt, cirkulationspump och backventil ändå belastar din ekonomi.

Ser nu att jag förväxlade stopptemp med börvärde, och dina uppgifter stämmer väl med kurva 3,2. Har du rumsgivare ansluten till pumpen? En fördel om returtempen fastnar mellan börvärde och stopptemp. Utan rumsgivare kan det orsaka övertemp.

Ser inte att du har något problem med värmepumpen eller värmesystemet. Tvärtom!
Skrivet av: jimmyk
« skrivet: 23 november 2008, 16:40:26 »

Vad är problemet exakt?

Är problemet att du får för varmt i huset?
Är problemet att pumpen går dygnet runt utan att stanna?
Hur återvinner du energi från ventilationsluften?
Kör du kurva 3.8?
Hur många drifttimmar har du registrerat i meny 7?

Hej!

Bor 8 mil norr om Göteborg så det brukar inte vara allt för många dagar på ett år med många minus.
Värmen i huset känns bra, ca 21grader
Problemet har varit att eltilskotten gick in mycket innan, de spärrade tillskottet ned till -18grader.
Ingen återinning av frånluften, Ivt kom fram till att de inte tyckte att det var värt investeringen samt att det inte var en bra kombination ihop med frikyla.
Kör kuran på 3,2 ingen finjustering gjord.
Pumpen har sedan slutet på dec 2007 gått 2756h 18% vv 82%rad
Tillskott 199h 28%vv 72% rad (den mesta av tilskottet gick i dec o jan innan det var blockerat för värme.

Ner till en temperatur om -5 grader fungerar systemet mycket bra, värmepumpen behöer inte gå alls många timmar per dygn för att upprätthålla värmen i huset. Det är vid temperaturer om -5grader och nedåt som värmepumpen går mycket, upp till 18h per dygn för att upprätthålla värmen. Det är vid dessa tillfällen som jag observerat att det känns som pumpen inte orkar höja tempen tillräckligt på värmebäraren ut. Deltat krymper och pumpen når inte stopptempen för returvattnet.

Huset är byggt i tvåvåningar var av andravåningen har en takhöjd om 5meter. Huset har 40 fönster var av 10st är från golv till "tak".

//Jimmy
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2008, 15:13:09 »

Är det inte höga värmebärartemperaturer för att vara golvvärme? Det är snudd på vad radiatorsystemet i mitt hus behöver.

Visst är det så. Jag har raddar, med kurva 3,2 och finj. -5.

Om man räknar rumstemp 21°, medel u-värde 0,35 w/m²K och 50% luftväxling utan återvinning, så är effektbehovet 6 kW vid -5° i Jimmys hus.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 november 2008, 14:36:22 »

Är det inte höga värmebärartemperaturer för att vara golvvärme? Det är snudd på vad radiatorsystemet i mitt hus behöver.


Känns ju inte helt bra att tillskotts värmen skall gå in redan vid -5 grader.

Det beror på var man bor. På många ställen i södra Sverige skulle det fungera bra. 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2008, 13:53:12 »

Vad är problemet exakt?

Är problemet att du får för varmt i huset?
Är problemet att pumpen går dygnet runt utan att stanna?
Hur återvinner du energi från ventilationsluften?
Kör du kurva 3.8?
Hur många drifttimmar har du registrerat i meny 7?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 november 2008, 13:49:21 »

Det där beror påvar du bor? Brukar det bli neråt -18 ºC där du bor så verkar den för klen.
Skrivet av: jimmyk
« skrivet: 23 november 2008, 13:34:27 »

VP:n orkar helt enkelt inte få upp temperaturen mer, du få ett läge där VP:ns maximala uteffekt = golvvärmens avgivna effekt.

Behöver du mer värme för att få varmt i huset?
I så fall behöver elpatron gå in och stötta.

Det du menar är att pumpen är för lite för mitt hus? skulle de ha satt in en 9kw pump istället?. Känns ju inte helt bra att tillskotts värmen skall gå in redan vid -5 grader. Installatören har varit här och blockerat tillskotts värmen ned till -18grader.

//Jimmy
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 november 2008, 13:28:42 »

VP:n orkar helt enkelt inte få upp temperaturen mer, du få ett läge där VP:ns maximala uteffekt = golvvärmens avgivna effekt.

Behöver du mer värme för att få varmt i huset?
I så fall behöver elpatron gå in och stötta.
Skrivet av: jimmyk
« skrivet: 23 november 2008, 13:20:25 »

Vad är det för värden på de temperaturer som går att läsa av när pumpen har gått ett tag? Gick pumpen bättre förra vintern?

Hej!

Den togs i drift i dec 2007, Pumpen gick sämre förra vintern, där av var installatören här och installera den extra cirkulationspumpen i golvvärmen. Pumpen hade då gått en del på tillskotts el.

idag på morgonen

Kb in ligger på ca +2
Kb ut ligger på ca -1

Värmebäre ut 37
Värmebärare in 30

Stopp temp 34,5

ute temp -3,4


Under dagen när temperaturen ute stigit noll

Kb in 5,2
kb ut 1,9

Värmebärare ut 39,1
värmebärare in 31,7

Stopp temp 33,8

Vid denna tempen har pumpen inga problem att orka få upp tempen i systemet, utan det är när det börjar bli några minus ute som det känns som pumpen inte orkar få upp tempen i systemet.

Några förslag?

//Jimmy
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 november 2008, 12:32:53 »

Vad är det för värden på de temperaturer som går att läsa av när pumpen har gått ett tag? Gick pumpen bättre förra vintern?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 november 2008, 11:39:46 »

Att höja temperaturen på värmebäraren, är inget man bör eftersträva.

Däremot kan du minska diffen (start/stopp) i meny 1.4 om ditt värmesystem är trögt.
Skrivet av: jimmyk
« skrivet: 23 november 2008, 10:38:00 »

Hej!

Har problem med att pumpen inte orkar få upp returtempen i golvvärmen till stopp tempen.

Huset är byggt 2007 med god isolering bra u-värde på fönstren. Boyta 170kvm samt 46kvm garaget. Innetemperatur 21grader och temp i garaget 10grader. Golvvärme i båda planen samt i garaget.

Interncirkulationspump i värmepumpen är en Wilo Rs 25/6-3P  går i läge 1 (46w) samt en extra cirkulationspump för golvärmen en Grundfos uvs 25-40 130 som går i läge 3 (45w). Bypass finns inkopplat på denna finns en strypningskran, denna står full öppen.

Värmedeltat ligger kring ca 7 grader med denna inställningen, vid -5grader ute.

Hur ska jag göra för att få pumpen att orka höja temperaturen i värmebäraren ut och därigenom även få en högre returtemp?
Är något fel inställt eller fel installerat.

//Jimmy

 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!