Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grannen har smällt upp en l/v pump 3 m frÃ¥n tomtgäns vad gäller BULLRAR  (läst 27334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Här hittar du vad som gäller för VP, bygglov eller inte:

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledning-amnesvis/Buller/Buller-fran-industrier/.

SÃ¥ mycket riktigt är det 40 dB(A) vid tomtgränsen gäller pÃ¥ natten. Min VP hade aldrig klarat detta pÃ¥ 3 meter, men närmaste granntomt är nog 30 meter bort!  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Fuktig

  • Gäst
Tackar för alla svar grannen har flyttat pumpen 90 grader och ljudet är mycket lägre.

han har också en pump för reningsverket som bullrar lite ca 20db så jag får väl nöja mig med detta även om jag störs lite.

jag va van vid att sitta ute och bara höra vindens brus lr fåglar inte ett svagt brum.

men det är väl knappast något jag kan råda bot på.

Vill gärna smälla upp ett bullerplank skulle räcka med ca 6*1,5 m för att eliminera ljudet mer men det krävs ju bygglov men det kanske är lätt att fÃ¥ med ovan anledning. 

eller har ni något tipps på (bullerplank) idag sitter det ett staket på ca 1,5m och sedan en häck på ca 2m mellan tomterna (häcken är min).

kan man odla något tätare som funkar som bullerplank?

Lr andra tipps mottages gärna.

Ps ni är grymma på detta forum gillar era svar +till brandrisken svaret. Ds


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Bullerplanket bör sitta så nära ljudkällan som möjligt och absorbera ljud och helst inte reflektera då detta kan förvärra problemet. Har precis färdigställt mitt eget bullerplank med gott resultat.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad psau

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan,
Ibland är det även så att vissa grannar lever på att anmärka och klaga på det mesta, jag har en sådan och i de fåtalet fall då man faktiskt inte kommer överens så kan även du som "stör" få hjälp hos kommunen det kan vara värt att betala för en ljudmätning för att tysta klagosången.
/Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!