Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar  (läst 2308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jberndes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tystberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE Fighter 1210
    • Joakim Berndes - Photographer
NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« skrivet: 29 december 2012, 00:50:04 »
Hej.

Har letat efter inlägg med liknande problem, men hittade inget som liknar mitt så jag skapar ett nytt här.

Vi har fått 2 st larm inom loppet av 4 dagar. Var borta över jul och kom hem och det var 8 grader i hela huset. Hade missat att slå på tillsatsvärmen när kylan kom.

Jag drog upp innegivaren (Sitter i hallen) lite så att tempen inne skulle vara 25gr, det blir aldrig så varmt inne ändå, brukar runt 19-20gr i köket där vi har endast termometer, och den har varit uppe på 21gr en gång, då stod givaren på 27gr.

I dag kom nästa larm och nu börjar jag bli orolig och tittar in bakom plåten. Mycket korrosion och det ser ut som det droppat vatten under en lång tid från några enheter där. Tog bilder på allt (se nedan)

Jag har kollat lite inställningar och sett till att tillsatsvärmen blinkar. Den (elpatron) slog på nu senast och när jag går in och tittar till pannan så är det 55grader fram och trycket har ökat till nästan 2 på ett tryckkärl som sitter utanför.

Jag har aldrig varit med om att den har pumpat ut så varmt vatten innan. Jag har släppt på trycket så det är nere på 1 igen, (den var långt nere under o,5 tidigare och jag ökade det till 1 efter första larmet)

Är detta något jag kan titta på själv med lite mer info eller är det bara att ringa Nibe service och ta ut en jourkille i morgon?

Om jag har tillsatsvärmen på, kommer den att välja det automatiskt om något annat inte fungerar? Vill inte komma hem efter helgen och det är 8 grader som sist.

Tack på förhand!

Bilder finns på min hemsida. Det är på panelen, bakom plåten och på kärlen. Det går även att kommentera där.
http://www.jberndes.se/nibe/

// Joakim
« Senast ändrad: 29 december 2012, 01:03:01 av jberndes »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« Svar #1 skrivet: 29 december 2012, 07:25:44 »
Om du har ett driftläge som tillåter tillskott ska detta också automatiskt ta över i fall kompressorn inte fungerar av någon anledning.

men då kanske du vill ställa upp tiden det tar innan tillskottet tillåts kicka in.

och så kan du då inte längre sätta 27 grader på innegivaren.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« Svar #2 skrivet: 29 december 2012, 08:04:10 »
Ja, anledningen till den höga framledningstemperaturen är väl för att du skruvade upp innegivaren sÃ¥ mycket.  DÃ¥ kör den ju ut mycket varmare vatten än normalt.  Att trycket vid expansionskärlet gick upp beror nog främst pÃ¥ att du fyllde upp systemet med kallt vatten och sedan körde upp temperaturen onormalt högt, sÃ¥ det är inte nÃ¥got att bry sig om.

Att det är mycket rost och dropp inne beror nog mest pÃ¥ att köldbärarpumpen är dÃ¥ligt isolerad sÃ¥ att det kondenserat pÃ¥ den som droppat ner pÃ¥ plÃ¥ten.  Ingen större katastrof.

Det du bör koncentrera dig pÃ¥ är att ta reda pÃ¥ varför du fÃ¥r HP/MS-larm.  Har du konstaterat om det är HP eller MS larm som du fÃ¥r?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jberndes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tystberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE Fighter 1210
    • Joakim Berndes - Photographer
SV: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« Svar #3 skrivet: 29 december 2012, 08:45:03 »
Om du har ett driftläge som tillåter tillskott ska detta också automatiskt ta över i fall kompressorn inte fungerar av någon anledning.

men då kanske du vill ställa upp tiden det tar innan tillskottet tillåts kicka in.

och så kan du då inte längre sätta 27 grader på innegivaren.

Hej och tack för snabba svar.

Jag har sänkt innetempen till 20gr och undrar hur jag ställer upp tiden innan den kickar in?

// Joakim

Utloggad jberndes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tystberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE Fighter 1210
    • Joakim Berndes - Photographer
SV: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« Svar #4 skrivet: 29 december 2012, 08:46:40 »
Ja, anledningen till den höga framledningstemperaturen är väl för att du skruvade upp innegivaren sÃ¥ mycket.  DÃ¥ kör den ju ut mycket varmare vatten än normalt.  Att trycket vid expansionskärlet gick upp beror nog främst pÃ¥ att du fyllde upp systemet med kallt vatten och sedan körde upp temperaturen onormalt högt, sÃ¥ det är inte nÃ¥got att bry sig om.

Att det är mycket rost och dropp inne beror nog mest pÃ¥ att köldbärarpumpen är dÃ¥ligt isolerad sÃ¥ att det kondenserat pÃ¥ den som droppat ner pÃ¥ plÃ¥ten.  Ingen större katastrof.

Det du bör koncentrera dig pÃ¥ är att ta reda pÃ¥ varför du fÃ¥r HP/MS-larm.  Har du konstaterat om det är HP eller MS larm som du fÃ¥r?

Tack för snabbt svar.

Det stod HP/MS larm i rutan båda gångerna. Hur tar jag reda på om det är Hp eller MS larm?

// Joakim

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« Svar #5 skrivet: 29 december 2012, 08:48:19 »
precis som det går att ställa gradminuter innan start av kompressor (-95) borde det gå att ställa start av tillskott
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jberndes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tystberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE Fighter 1210
    • Joakim Berndes - Photographer
SV: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« Svar #6 skrivet: 29 december 2012, 09:12:47 »
precis som det går att ställa gradminuter innan start av kompressor (-95) borde det gå att ställa start av tillskott

Inser att det är främmande för mig. Jag hittar [Gradminuter +8] i den sekundära menyn. Är det den jag ändrar?

Utloggad jberndes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tystberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE Fighter 1210
    • Joakim Berndes - Photographer
SV: NIBE Fighter 1210 HP/MS larmar
« Svar #7 skrivet: 29 december 2012, 09:45:13 »
Nu så har jag fått tag på en servicetekniker som kommer till oss efter helgen. EP drift så vi är säkra att det funkar som det ska.

Tack för snabba svar herrar.

Gott nytt år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!