Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat  (läst 4464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« skrivet: 18 juni 2009, 14:17:16 »
Jag har en nyligen installerad (självinstallerad) CTC EcoHeat. Jag är missnöjd med temperaturen på varmvattnet. Det håller stundtals så låg temperatur att det knappt duger att diska i. För dusch räcker dock temperaturen.
Problemet är att om utetempen på natten sjunker under 17 grader så börjar värmepumpen att leverera vatten till radiatorerna. Eftersom tempen på det utgående radiatorvattnet är mycket låg blir också tempen på VP-börvärdet lågt, ca 35 grader. Tempen i övre pannan är då ännu lägre. Jag har för mig att jag läst här på forumet att VP vid var fjärde körning ska köra upp temperaturen till 50 grader just för varmvattnets skull men det verkar inte fungera så med min VP. Jag har även förgäves sökt i manualen efter uppgiften om 50-graderskörningarna.
Jag vill inte spetsa varmvattentemperaturen med el, speciellt inte på sommaren när kapaciteten hos VP borde räcka till med råge för att producera varmvatten.
Jag kan inte hitta någon inställning som skulle kunna höja temperaturen i övre delen av pannan.
Jag ringde CTC och klagade över den låga temperaturen och fick tala med en som jag tyckte mycket snorkig person som menade att utan elspets kunde man inte räkna med tillräckligt hög varmvattentemperatur. Om så är fallet känner jag mig lurad och anser att CTC borde ha skrivit detta i sin reklam för produkten.
Hur tycker ni andra som har en CTC EcoHeat att temperaturen på varmvattnet är?
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2009, 14:53:52 »
Gå in i fabrinst (kod 372) och ändra "sommardrift" till några grader lägre än 16º, prova exempelvis med 12º.

Vid sommardrift kör pumpen hela tiden mellan 50º - 55º. Annars finns diverse möjligheter att köra extra varmvatten, se sid 31 i manualen.

Det ska inte vara några problem att hålla över 50º i pannan med pumpen, om man bara vet hur anläggningen fungerar.

//Ronnie

Edit: om du vill kan du ju prova med att sänka tempen för "husvärme från" någon grad också.
« Senast ändrad: 18 juni 2009, 14:57:00 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2009, 15:05:04 »
Tack för snabbt svar.
Jag ska ändra inställningen för sommardrift, men det behövs nog en ganska låg temperaturinställning med tanke på hur kalla nätterna fortfarande är.
Det underliga är att jag aldrig fick upp temperaturen i övre delen av pannan högre än 44 grader även i början när inte radiatorpumpen ännu var installerad. Jag hade då ersatt innegivaren och utegivaren med fasta motstånd och på det viset lurat pannan att det var sommartemperatur ute och mycket varmt inomhus. Det var i samband med detta som jag ringde CTC och fick det kryptiska beskedet att det behövdes elspets för att få tillräcklig temperatur på varmvattnet.
Sidan 31 i min manual innehåller bara en beskrivning av informations- och larmtexter. Vilken rubrik är det på sidan 31 i den manual som du refererar till?
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2009, 15:17:57 »
Det tar en viss tids inkörning, innan pumpen kör som den ska, har för mig att det tar ett par dagar innan den kör till 55º, jag tror att det rör sig om 72 drifttimmar.
Om pumpen kört till 55º, måste du väl fått minst 50º i övre pannan. Jag har nästan alltid 50-52 grader i övre pannan, jag har alltid elpatronen urkopplad.

Sid 31 i manualen är i EcoEls manual, det kanske är någon annan sida i EcoHeat, men någonstans ska du ha något om "extra varmvattenkörningar" i dina beskrivningar.

Ronnie
« Senast ändrad: 18 juni 2009, 15:46:58 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2009, 20:49:13 »
"Det tar en viss tids inkörning, innan pumpen kör som den ska, har för mig att det tar ett par dagar innan den kör till 55º, jag tror att det rör sig om 72 drifttimmar."

Jag antar att det måste röra sig om 72 driftstimmar på kompressorn? Vid den här årstiden går kompressorn bara ett fåtal minuter varje gång, så då kanske jag måste vänta till hösten innan jag kommer upp i temperaturer över 50 grader i övre delen av pannan?

Tack i alla fall för informationen.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2009, 21:22:21 »
"Det tar en viss tids inkörning, innan pumpen kör som den ska, har för mig att det tar ett par dagar innan den kör till 55º, jag tror att det rör sig om 72 drifttimmar."

Jag antar att det måste röra sig om 72 driftstimmar på kompressorn? Vid den här årstiden går kompressorn bara ett fåtal minuter varje gång, så då kanske jag måste vänta till hösten innan jag kommer upp i temperaturer över 50 grader i övre delen av pannan?

Tack i alla fall för informationen.

helt rätt att det är 72h drifttid på kompressorn.
vad gäller VV så är det inte det bästa CTCs har gjort.
och vad gäller erp så tycks han ha en super pump. för dom flesta och även jag. inte dom temperaturena som han har.
jag får upp temperaturen i el-pannan till ca 51g när kompressorn gör en 55g körning.
när det gäller diskning så är det dismaskin som gäller.. stekpannan får man ta i samband med stekning när den är varm.
funktionen extra VV är att föredra. annars blir det el spets som behövs om  temperaturen inte räcker...
och då är det bättre med en el beredare i serie efter pumpen.
 
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2009, 22:51:12 »
Hej kullabacken

Att jag har bra temp i pannan beror nog inte på att jag har en superpump, utan det beror förmodligen mera på att jag behöver ganska hög framledningstemperatur.
Det gör att på vinterhalvåret har jag ett börvärde, som gör att pumpen kör upp ganska hög temp i undre pannan och håller upp tempen i övre.Vid 5-10 grader ute har jag en framledningstemp på minst 40º och sen kör pumpen 6º över det, och på sommarhalvåret går den ju ofta till 55º hela tiden.

Förr med olja hade jag 55º när det var 2-3 grader kallt ute, men numera efter fönsterbyte och lite andra förbättringar klarar jag mig med runt 45º vid noll grader ute. Som tur är blir det inte normalt så många minusgrader ute här nere. Men det man förlorar på värmen har man igen på varmvattnet, när man behöver lite väl hög framledningstemperatur. Har man däremot väldigt låg framledningstemperatur, har man ju råd med lite elpatronspets, och förmodligen lika ekonomisk körning som jag har. Jag kör på kurva 60 och stoppar pumpen vid -10º så att elpatronen där nera går in med 60º. Under tre års tid har det dock bara hänt kanske 10-12 dagar att detta behövs. Så här nere klarar man sig ganska bra, trots relativt högt framledningsbehov.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2009, 06:14:14 »
Kolla sid 13-14 i EcoHeat-manualen, där kan man schemalägga extra varmvatten utan att använda elpatron. Så om du har nån regelbundenhet i dina diskvanor så kan du se till att EcoHeat toppar VV-temp lite extra med kompressorn de tider då du vill ha varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvattenproblem med CTC EcoHeat
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2009, 09:05:32 »
Hej kullabacken

Att jag har bra temp i pannan beror nog inte på att jag har en superpump, utan det beror förmodligen mera på att jag behöver ganska hög framledningstemperatur.
Det gör att på vinterhalvåret har jag ett börvärde, som gör att pumpen kör upp ganska hög temp i undre pannan och håller upp tempen i övre.Vid 5-10 grader ute har jag en framledningstemp på minst 40º och sen kör pumpen 6º över det, och på sommarhalvåret går den ju ofta till 55º hela tiden.

Förr med olja hade jag 55º när det var 2-3 grader kallt ute, men numera efter fönsterbyte och lite andra förbättringar klarar jag mig med runt 45º vid noll grader ute. Som tur är blir det inte normalt så många minusgrader ute här nere. Men det man förlorar på värmen har man igen på varmvattnet, när man behöver lite väl hög framledningstemperatur. Har man däremot väldigt låg framledningstemperatur, har man ju råd med lite elpatronspets, och förmodligen lika ekonomisk körning som jag har. Jag kör på kurva 60 och stoppar pumpen vid -10º så att elpatronen där nera går in med 60º. Under tre års tid har det dock bara hänt kanske 10-12 dagar att detta behövs. Så här nere klarar man sig ganska bra, trots relativt högt framledningsbehov.

//Ronnie

ja erp du har nog rätt i de... kan kanske även vara så att du har lite längre gångtider. vilket gör att mer varmvatten kommer upp i den övre tankdelen.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!