Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Förutsättning: Du har en effektiv eldstad och jättetillgÃ¥ng till  tveksamt bränsle.

Har jag tillgång till plast och impregnerat virke så är det självklart att jag eldar det, jag är mig själv närmast.
Nej, nolltollerans gäller. Miljön är viktig.
Det kan åka med lite ibland, jag tror ingen dör för det.

Författare Ämne: Hur gör du?  (läst 4643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Hur gör du?
« skrivet: 01 september 2011, 20:37:09 »
Jag har varken plast eller impregnerat trä, bara gran och björk. Så misstänk mig inte ;D

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Hur gör du?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2011, 22:35:54 »
Vi med braskaminer skickar nog inte in någon plast eller annat som kan lukta.. Fast undersökningen kanske bara gäller pannor och dyligt? :D

edit-> stavfel
« Senast ändrad: 01 september 2011, 22:52:50 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur gör du?
« Svar #2 skrivet: 01 september 2011, 22:42:27 »
"Undersökningen" avser nog mer miljötänk, moral och egetbeteende än pann/kamintyp.

Jag var bara lite intresserad av vad den breda massan tycker. Jag själv anser mig nog som ganska miljövänlig och sorterar och håller rent. Men inte skulle jag lipa om jag såg någon elda upp ett tomt mjölkpaket, men elda med bildäck är för mig främmande. :)

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Hur gör du?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2011, 22:52:08 »
En jobbarkompis tänder upp sin gamla Passat-mas-ugn med diverse plastdunkar, diesel och gud vet vad.. Miljövänligt -Nej, luktar rumpa -Ja.. ;) Han är väl lite lat för att hugga tänneved, det går väl in närmare 1-meters länger i det aset ???

Edit-> Mer stavfel..
« Senast ändrad: 01 september 2011, 22:53:59 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Hur gör du?
« Svar #4 skrivet: 03 september 2011, 10:10:27 »
Små mängder papper utan tryck är det enda som eldas, förutom björkved! Har pilträd, gran och tall på lager men det sprätter för mycket glöd...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hur gör du?
« Svar #5 skrivet: 04 september 2011, 20:11:00 »
Det är skillnad på plast och plast. Polyeten och polypropylen kan man elda utan betänkligheter beträffande rökgaserna, det enda problemet är att man kan få ett elände med halvsmälta plastrester som limmar fast asklåda, ev skakrost och sånt. Äldre föremål som kan misstänkas innehålla tungmetallhaltiga färgämnen ska man förstås inte elda även om plasten i sig är ofarlig. Andra sorters plast har däremot inget i en liten lokal eldstad utan reningutrustning att göra, utan den går till sophämtning eller förpackningsåtervinning.

Men jag eldar inte plast, däremot en hel del pappersförpackningar. Tidningar och reklam går dock till återvinning, det blir för mycket aska och ingen nämnvärd värme av dem. Likaså aluminiumbelagd papp (t ex juicekartonger), det är onödigt besvär att ta hand om folierester i eldstaden.

I övrigt eldar jag mest ved som kommer från avverkningar på den egna tomten - den här vintern blir det mycket gran och lönn men även björk, rönn och syren är representerat. När bra rivningsvirke eller byggavfall finns till hands så eldas även sådant, dock inte tryckimpregnerat eller spånskivor.

Beträffande gran så måste jag säga att grenarna är mycket bättre än stammen som ved. De torkar snabbt och drar sedan inte åt sig fukt igen även om de skulle ligga ute i regnväder. En annan fördel är att de brinner sot- och tjärfritt även om de inte är riktigt torra eller om det skulle bli "sureldning", och röken luktar inte alls så illa som den skulle göra av annan ved under sådana förhållanden. Jag brukar hålla mig med ett reservlager av grangrenved att ta till om t ex den ordinarie vedtraven skulle ha blivit genomblöt i ett slagregn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör du?
« Svar #6 skrivet: 13 september 2011, 16:46:44 »
Brinner det, så åker det med!! ;D
Skämt åsido; eldas väl med en och annan pizzakartong och plastpåse i braskaminen hemma, och en skvätt diesel är perfekt för att få fart på värmeloggs och liknande, men bor ju i ett villaområde så klart man tänker på grannarna...
Fast hade jag bott mer ensligt till så kanske..

På tal om det så minns jag farsan som hade en gård en bit ute på landet..
Ett par gånger om året så skulle det eldas i en stor grop, och då åkte ALLT med!
Möbler, virke, maskin- och bildelar, ris och grenar, skrot, husvagn, TV-apparat (minns att jag väntade förgäves på att bildröret skulle smälla.. >:(), bildäck i mängder, dunkar och plåtfat med spillolja (small och flög en bit om man hade tur), plastemballage/frigolit, glas, blybatterier, sopor..

Spilloljan (blev ett par fat om Ã¥ret) som inte eldades upp tömdes förresten ut pÃ¥ grusvägarna runt gÃ¥rden för att det inte skulle damma.  Thumbsup
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur gör du?
« Svar #7 skrivet: 13 september 2011, 16:56:39 »
Skulle bötfälla alla som eldar plast eller laminat eller annat som luktar APA!
Ren trä och papper och möjligen diesel för att starta upp det.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur gör du?
« Svar #8 skrivet: 15 september 2011, 18:53:55 »
På tal om det så ...

Men det var väl på den gamla goda tiden då det varken var skadligt att röka eller farligt att åka obältad i bilen, det var tajder det ;)

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur gör du?
« Svar #9 skrivet: 15 september 2011, 22:29:45 »
Det var inte farlig att dö med. Eller ?  ;D
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur gör du?
« Svar #10 skrivet: 15 september 2011, 22:48:37 »
Ren ved i pannan o braskaminen. Plast, gummi o annat skall eldas i pannor avsedda för detta, de har även dosering av tillsatsmedel för att neutralisera/omvandla samt rening av rökgaserna.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!