Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Automatisk ändring av hastigheten pÃ¥ cirk. pump  (läst 4368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Hej,

när man är inne på forumet så dyker nya ideér hela tiden upp. Skulle man kunna tänka sig följande lösning:
När vp genererar värme så går cirk. pumpen på sin ordinarie hastighet för att hålla rätt delta på radiatorsidan. När vp stannar så behöver väl cirk. pumpen egentligen inte gå med samma hastighet utan man skulle kanske kunna sänka hastigheten till lägsta. Nu funkar det ju givetvis inte att göra detta manuellt utan frågan är hur man får till en sådan lösning. Man får ju "lyfta ut" hastighetsregleringen från pumpen och göra en växling där, kanske med en växlande kontakt som i dragläget styr pumpen till den höga hastigheten och i icke dragläge styr pumpen mot den lägre hastigheten. Lite meck men nog skulle det gå att få till? Frågan är vad händer men vp/styr? Eftersomvattnet cirkulerar långsammare i radiatorslingan så kommer väl gradminuterna att påverkas osv.
Kom med feedback!

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2009, 09:19:12 »
MÃ¥nga nya värmepumpar styr VB cirkulationspumpen just pÃ¥ det sättet.  Om man skall efterefterhärma detta beteende pÃ¥ en redan existerande pump sÃ¥ fÃ¥r man antagligen byta ut cirkulationspumpen mot en varvtalsreglerad pump med extern styringÃ¥ng.  Sedan är det tämligen enkelt att ta en styrspänning till t.ex. kompressokontaktorn för att styra cirkulationspumpen ocksÃ¥ sÃ¥ att det blir en MIN varvtal när kompressorn inte gÃ¥r.

T.ex. Grundfos Magna med bus-kort klarar av detta.  Wilo Stratos Eco BMS skulle ocksÃ¥ funka.  Vet inte om Grundfos Alpha2 har detta eller har nÃ¥got extrakort för detta.

Det pÃ¥verkar inte själva styren och gradminuterräkningen i nÃ¥gon nämnvärd grad.  Man fÃ¥r ju se till att min-flödet är sÃ¥pass att vattnet i radiatorerna byts ut i en vettig takt, men det räcker nog med ett väldigt lÃ¥gt flöde för detta.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2009, 09:48:23 »
Följdfråga då:

Är det någon vinst i det?

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2009, 09:51:13 »
Som feedback kan jag säga att Thermias varvtalsstyrda CP går med 7% fart när pumpen inte tillverkar värme eller varmvatten. Den drar då 8W, en standard CP drar mellan 35 och 65W.
Så det finns "lite" att tjäna på att få ner farten på CP:n vid "tomgång". Plus att man alltid ha rätt deltaT inte skadar.

En pump med 10V styrning borde fungera och så har jag sett billiga styrningar som håller deltaT. Tomgångshastigheten borde inte vara några problem, när VP:n stannar så försvinner ju deltaT:t och då borde styren sänka hastigheten på CP:n. Bara man då kan ha en lägsta hastighet inställd så den inte stannar helt.

<Ridax>Dom här extrakorten du pratar om är det för att de skall kunna ta emot en styrsignal eller är det för att de skall fixa deltaT:t på egen hand med två temp-givare?

Wilo Stratos Eco som sitter i Thermia har 10V-styrningen inbyggd i CP:n i alla fall...

Du får nog räkna med 3-4000:- och det är nog svårt att räkna hem...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2009, 10:22:13 »
Extrakorten är för att fÃ¥ extern styringÃ¥ng.  Wilo Stratos Eco har INTE extern ingÃ¥ng, däremot Wilo Stratos Eco BMS (BMS = Building Management System eller nÃ¥got sÃ¥dant). Jag har själv en Wilo Stratos Eco i min Nibe 1210 och hade gärna styrt den med en extern ingÃ¥ng.  Däremot har Stratos Eco en "nattsänkningsfunktion" som skulle kunna vara lite spännande.  I princip fungerar den sÃ¥ att när temperaturen genom pumpen sjunker enligt ett speciellt mönster, sÃ¥ tolkar den det som nattsänkning och sänker varvtalet till minimum.  När temperaturen sedan höjs igen sÃ¥ gÃ¥r den upp till förinställt varvtal.  Skulle fungera nästan rakt av mot en värmepump, men jag ringde Wilo och frÃ¥gade om parametrarna för nattsänkningen och har bestämt för mig att det stupade pÃ¥ att dessa inte passade för att trigga pÃ¥ av/pÃ¥-slag av kompressorn.  Det gäller ju ocksÃ¥ att pumpen reagerar tillräckligt snabbt pÃ¥ pÃ¥slag sÃ¥ att man inte hinner fÃ¥ Hp-larm.

Kan hända att Thermia har nÃ¥gon specialvariant och att Wilo inte orkat byta etikett?  ;)

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2009, 10:40:08 »
Jag ville minnas att de hette Wilo stratos eco(och då säkert BMS som tillägg) i min pump, men osäker som jag var så skruvade jag bort fronten och då hette de Wilo Stratos Para och de har 10V-ingång utan extra-kort.

Men Thermia har bytt båda mina CP pga problem med varvtalsstyrningen så om de bytte modell då också vet jag inte.

Jag vet bara att när VP:n var nyinstallerad så försökte jag hitta info om CP:na som satt i då men hittade dessa ingenstans...måste ha varit en modell som var väldigt ny eller som inte såldes på den öppna marknaden, vad vet jag.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2009, 10:43:29 »
Hittade en gammal powerpoint-fil jag fÃ¥tt av Wilo om deras nattsäkning.  De skrev ocksÃ¥ att fördröjningen är 45 minuter pÃ¥ nattsänkningen.  Jag förstÃ¥r inte riktigt diagrammet pÃ¥ sid 3.  Vilken graf är framledningstemperaturen?  Den svarta?  Där ser det ju ut som varvtalet följer temperaturen tämligen direkt.  Vet inte om de gula fälten skall motsvara dagtemp och de menar att det tar ca 45 minuter innan framledningstempen sjunker?  NÃ¥gon som kan förklara diagrammet?

Nästan sugen pÃ¥ att prova att aktivera nattsänkningen pÃ¥ pumpen som sitter i Nibe 1210 för att se hur det funkar...  Ã„r Hp-larm skadliga?

Powerpoint Wilo nattsänkning

Wilo Stratos Para är en variant som de säljer till just värmepumpstillverkare.  Tror knappt den säljs pÃ¥ öppna marknaden.  Den är som Eco fast med 0-10V ingÃ¥ng.  Precis vad jag skulle vilja ha...
« Senast ändrad: 07 oktober 2009, 10:47:45 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2009, 22:01:25 »
Köp en Thermia Optimum sÃ¥ fÃ¥r du tvÃ¥  ;D
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2009, 22:04:35 »
Kan inte du montera ur din Vb-pump och sedan ringa Thermia och säga, konstigt vattnet läcker ut ur radiatorkretsen hela tiden, sÃ¥ fÃ¥r Thermia komma dit och upptäcka att de glömt montera in Vb-pumpen?   :D

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2009, 00:57:32 »
Du fixar det ganska lätt...

med en programerbar frekvensomriktare. Dom finns till salu på Tradera ibland för vettiga pengar

http://www.tradera.com/Frekvensomvandlare-telemecanique-altivar-11-0-18kW-auktion_98754743

Den har ingångar för val av 6 valfritt ställbara hastigheter/frekvenser, och en hastighet som kan styras glidande från en analog ingång. Tex Rikards värmemängdsmätare

Varvtalsökningen (från tex Ecoair) kan göras styrd av fläkmotorn, som går igång cirka en halv minut innan kompressorstart. Fläkten har låg och hög hastighet och man skulle ju kunna varva upp CP till 50Hz på den lägre och ge en extra skjuts till 60Hz på den högre.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2009, 13:48:34 »
Kul ide, en vartalstyrning för fläktar, finns på Clas olhsson för ett par hundringar.
Originalpumpen ställs på max, när kompressorn går kopplas varvtalsstyrningen förbi.
Jag tror det blir svårt att mäta resultat, men jag gillar iden, mer sånt ;-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2009, 15:05:35 »
Nästan sugen pÃ¥ att prova att aktivera nattsänkningen pÃ¥ pumpen som sitter i Nibe 1210 för att se hur det funkar...  Ã„r Hp-larm skadliga?
Nibe har monterat cirkulationspumpen pÃ¥ returledningen (i alla fall pÃ¥ Nibe 1210), sÃ¥ det stöp pÃ¥ det...  tar ju jättelÃ¥ng tid innan cp märker nÃ¥gon höjning av returen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2009, 07:26:20 »
Det är väl det enda rätta att montera pumpen på returen, allt för att den skall få arbeta med så låga temperaturer som möjligt och därmed få längre livslängd.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Automatisk ändring av hastigheten på cirk. pump
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2009, 07:28:46 »
Nu har ju inte VPn speciellt hög temperatur oavsett, men det lÃ¥g ingen värdering i det jag skrev.  Bara konstaterade att det inte skulle fungera att använda nattsänkningen för att varva upp när kompressorn var igÃ¥ng, för pumpen ligger pÃ¥ returen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!