Författare Ämne: Första försök med brinevärmning! Cop-ökning!  (läst 5096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första försök med brinevärmning! Cop-ökning!
« Svar #15 skrivet: 14 november 2008, 11:10:28 »
Citera
Denna skillnad på COP och effektivitet för du gärna fördjupa, själva defintionen av COP är väl just det som du påstår det inte är.
Har jag COP 3 och stoppar in en kWh i värmepumpen får jag ut 3 på värmesystemet och stoppar jag in 2 får jag ut 6 osv...

När du stoppar 1 kwh i vp från elverket kann vp levera x 3 till värmesystemet.
Men den kann inte levera energi, den inte har upptaket.
Därför måste den minst ta upp 2 kwh från berget, och då har du: 1+2 kw upptaken ger 1 från elverket och 3 ut = cop 3.
Detta skulle betyda, att du har en effektivitet på 100% = all upptaken energi går mot värmesystemet.

Men vp förbrukar energi på att en motor måste drivas, ett display måste lysa, en dator beräkna, en ventil måste rotera, värmeförlust från interna rör osv. Tidigare hade värmepumperne en effektivitet på ca 50%, - vad den är nå, vet jag inte. (Skulle vara kul om en producent kunna skriva mer om detta! Eller kanske någon här på forummet kann hitta siffror nånstans).

Det låter inte av mycket, men en bilmotor har en mycket lägra effektivitet, helt ner kring 20-25%, tror jag. En el-bil kann ha en effektivitet på 80% och därför är det mycket bättre för miljön!

En olje-panna kann ha en effektivitet på 80%, - den har jo inte mycket, som förbrukar energi: en cirkulationspumpe, en blåsare och ett relä. Det kräver mycket energi till vp att komprimera.

Det ofattbart lyckliga vid värmepumpen, är att det meste av energien är producerat av naturen! *roflmao*.

Hoppas detta ger nån mening... ::)
Jag tror du har fel här, interna värmeläckage, komprimering osv blir till värme som jag har nytta av.
Energi kan ju inte försvinna så när den väl är inne i huset så har jag glädje av alla displayer, cirkpumpar osv eftersom dessa producerar värme(till COP 1).
Oljepannans 80% beror väl på förluster via skorsten , både värme samt att förbränningen ej är 100%.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Första försök med brinevärmning! Cop-ökning!
« Svar #16 skrivet: 14 november 2008, 12:00:50 »
Det där kan man vända och vrida på många sätt.
Har du 30° i pannrummet kommer du inte dra nytta av all spillvärme. tex energi som läcker ut genom källarväggarna. För hög temp i ett rum som inte behöver värmas upp ger förluster.
80% förluster genom skorstenen... Men större delen av skostenen är ju inne i huset? Osv
Det enda som är riktigt säkert är att energi inte förstörs utan bara omvandlas.
mvh
ps Danskeren, blanda inte ihop kW och kWh ;)
« Senast ändrad: 14 november 2008, 12:02:51 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första försök med brinevärmning! Cop-ökning!
« Svar #17 skrivet: 14 november 2008, 12:30:02 »
Det där kan man vända och vrida på många sätt.
Har du 30° i pannrummet kommer du inte dra nytta av all spillvärme. tex energi som läcker ut genom källarväggarna. För hög temp i ett rum som inte behöver värmas upp ger förluster.
80% förluster genom skorstenen... Men större delen av skostenen är ju inne i huset? Osv
Det enda som är riktigt säkert är att energi inte förstörs utan bara omvandlas.
mvh
ps Danskeren, blanda inte ihop kW och kWh ;)

Visst är det så hänsyn taget till detta (förutom CP i vissa fall) när COP anges så jag förstår fortfarande inte hur effektivitet!=COP (<> för er som programmerar sådant).
För den ofullständiga förbränningen spelar det ingen roll var du har skorstenen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Första försök med brinevärmning! Cop-ökning!
« Svar #18 skrivet: 14 november 2008, 18:30:28 »
Citera
ps Danskeren, blanda inte ihop kW och kWh Wink
Tack! *vinkar*
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!