Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kompensation reglering med termostat kontra reglering med innegivare  (läst 1162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ingbje

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
 ;)Nibe har ingen reklam betr reglerings möjlighter av innetemperaturen.

Jag kan förstå detta eftersom ingen av metoderna kan rekommenderas. Den termostat reglering de erbjuder har en hysteresis om c:a 1C. Detta innebär att.
innetemperaturen kommer att variera med minst 1C och det anse jag vara alldeles för mycket.

Den andra metoden att reglera på innetemperaturen har en reglerkrets som är helt värdelös. Teoretiskt är reglerkretsen elegant men praktiskt helt oduglig. Anta att temperaturen inne sjunker .1 C.
Den maximala ökningen av framledningstemperaturen blir 1C. Först när temperaturen sjunkit .5 C ökar framledningstemperaturen med 5 C. Innetemperaturen i detta fall kommer även att variera med minst 1C. I system med långa död tider (kompressorn står stilla) är det ej vidare smart att använda proportional reglering.

 Min slutsats är att bÃ¥da Nibes metoder ej fyller de krav som kan  ställas pÃ¥ ett reglersystem.

Det finns metoder att reglera som är bättre anpassade till Nibe systemet. För närvarande styr jag systemet från dator men kan också styra från en elektronisk termostat med hystersis .4 C.


ingbje

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!