Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV  (läst 2086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« skrivet: 27 januari 2014, 14:24:24 »
Jag tycker att VV-tempen sjunker relativt fort i mitt system trots att det inte sker något VV-uttag. Kan det vara så att växelventilen inte tätar helt?
Om man känner på VV-röret från VP till husets ledning är det alltid varmt oavsett om det sker något uttag av varmvatten i huset (vid värmning av VB alltså).

Ventilen sitter så dumt till att jag inte kan ta bort motorenheten (den tar i hetgasröret?) Men det finns en liten arm som jag antar är till för manuell motionering av ventilen, den studsar tillbaka fint om man trycker ned den...
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2014, 14:41:56 »
Hur ofta gör den varmvatten? Vilka inställningar har du för stopp och start av varmvattenproduktion?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2014, 14:56:29 »
Om man känner på VV-röret från VP till husets ledning är det alltid varmt oavsett om det sker något uttag av varmvatten i huset (vid värmning av VB alltså).
Varmvattenröret från VP borde svalna ju längre bort från VP du känner på det om det inte går flöde genom röret. Gör det det? (ifall du kan komma åt och känna på det).

En (tråkig) förklaring kunde vara att det läcker varmvatten någonstans i huset. Då blir ju röret varmt och det går varmvatten fast du inte använder det.

(Edit: såvida du inte har varmvattencirkulation (vvc) i huset (med cirkulationspump för varmvatten), då är ju rören alltid varma och det blir förluster hela tiden och mitt svar häjlper inte).
« Senast ändrad: 27 januari 2014, 14:58:29 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2014, 14:59:15 »
Start 40°C, stopp kan jag inte ställa då den styrs via någon intern tempvakt.
Svårt att uppskatta hur ofta den gör varmvatten, men jag tycker att tempen sjunker relativt snabbt. Det bör tilläggas att VP står i ett rum i källaren som inte är uppvärmt, så det är relativt kallt där 16-17°C typ.
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2014, 15:01:31 »
Varmvattenröret från VP borde svalna ju längre bort från VP du känner på det om det inte går flöde genom röret. Gör det det? (ifall du kan komma åt och känna på det).

En (tråkig) förklaring kunde vara att det läcker varmvatten någonstans i huset. Då blir ju röret varmt och det går varmvatten fast du inte använder det.

(Edit: såvida du inte har varmvattencirkulation (vvc) i huset (med cirkulationspump för varmvatten), då är ju rören alltid varma och det blir förluster hela tiden och mitt svar häjlper inte).

OK, nej jag har inte VVC. Jag har bara känt på röret från VP till "stamledning" ca: 40cm från VP, sedan är röret isolerat. Ska kolla vid vv-förbrukarna efter jobbet.

Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2014, 15:04:20 »
Blandningsventilen?

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2014, 17:33:36 »
På min VP känns VV-röret lite ljummet upp till en meter från VP. Så har det alltid varit.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2014, 19:26:52 »
Nu har jag känt efter på VV-ledning runt om i huset, de är kalla. Så det verkar inte vara någon läcka. Frågan är om det kan läcka igenom i växelventilen? Den känns ju ok om man motionerar den via vippan... Men det betyder ju inte att den tätar... Hur kan man kolla detta på bästa sätt?
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2014, 22:03:51 »
Vet ej om det är till någon hjälp men för mig går vv-tillverkning igång ungefär var 12:e timme om inget eller relativt lite uttag sker av varmvatten. Se min logg nedan på vb-temp.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmt VV-rör när VP ej producerar VV
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2014, 10:43:40 »
Växelventilen växlar mellan värmesystemet och beredarens mantel. Den påverkar inte själva tappvattenledningen.
Att röret blir väl varmt en bit beror helt enkelt på att värme leds dit från beredaren. Koppar leder värme bra...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!