Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro S1332  (läst 57491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro S1332
« Svar #90 skrivet: 14 december 2013, 16:18:08 »
Prova att sätta den på läge underhållsvärme FP först, kanske klarar den att värma då. Annars sätt dit att par elfläktar som höjer temperaturen till +15 °C eller liknande, då kan den köra med fläkten på hela tiden sedan (om värmepumpen är rätt dimensionerad och utetemperaturen normal). Ett nerkylt garage med halvdan isolering kräver stora mängder värmeenergi i förhållande till ytan för att det ska bli varmt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Zibro S1332
« Svar #91 skrivet: 14 december 2013, 17:29:20 »
Jag har precis köpt en zibro på jula till garaget..
Men efter en natt på 30gr full fläkt så är det bara ljummet
I garaget o då var det bara typ -2 under natten.
Samtidigt står den och höjer o sänker fläkten hela tiden ?
Kan det vara så att jag fått en som har dåligt med kylmedium ??
Normal oppførsel. Det er så enkel logikk på den som gjør at den går i lås når det blir kaldere enn omlag 15 grader.
To måter, varm opp rommet til 15 av annen varmekilde, eller dekk til med et dekke omlag 60-75% av innedelen så den begynner å varme seg selv. (Høyre del der temperaturfølere sitter).
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad ErOg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro S1332
« Svar #92 skrivet: 22 januari 2014, 10:37:17 »
Skulle det räcka med ett litet element (radiator) som sitter rakt under innerdelen och då "lurar" tempgivaren att hela rummet är varmt? Bara för att få igång pumpen..?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro S1332
« Svar #93 skrivet: 22 januari 2014, 10:56:38 »
Det beror på. Om fläkten står still så skulle den nog kunna luras genom att bara värma området runt innedelen, men så fort fläkten går igång så kommer luften i rummet att röras om så att den drar i sig kalluft.
Men, det är ju bara att testa. Enklast är kanske att värma innedelen med en hårfön eller liknande...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro S1332
« Svar #94 skrivet: 22 februari 2014, 04:15:08 »
Nu har jag iofs inte läst hela tråden, och kanske missuppfattar problemet, men sitter inte tempgivaren i fjärrkontrollen på sc1332?


Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Zibro S1332
« Svar #95 skrivet: 07 mars 2014, 16:43:09 »
Nu har jag iofs inte läst hela tråden, och kanske missuppfattar problemet, men sitter inte tempgivaren i fjärrkontrollen på sc1332?

Vanlig missuppfattning, eftersom fjärren ser lite ut som om den hanterar både är- och börvärde. Dock, är-värdet läses av en sensor i innedelen. Det är därför den "öppnar vingarna" när den är i standby, för att sensorn skall kunna känna.
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro S1332
« Svar #96 skrivet: 08 mars 2014, 23:20:32 »
Att fjärren ser ut att hantera bÃ¥de är- och börvärde.. har den dubbla tempsiffror? LÃ¥ter jobbigt att använda - Ã¥tminstone en lördagskväll ;) Jag har den dyrare SC3637 (Jula 417048) och den har tempgivare ocksÃ¥ i fjärren som man kan aktivera med en knapp. DÃ¥ gäller det att placera fjärren sÃ¥ det är fri sikt till innedelen. Den skickar tempinfo till innedelen ca var 5:e min.  Visar bara det valda börvärdet. Hat testat nÃ¥gon gÃ¥ng men tycker det är en onödig funktion.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Zibro S1332
« Svar #97 skrivet: 06 augusti 2014, 09:59:41 »
Hur gör man när man skall montera ned en ZIBRO S1332 ?
Jag skall få min utbytt eftersom läge 'heat' inte fungerar.
Nåja det är ju en med snabbkoppling så det är väl OK.
« Senast ändrad: 06 augusti 2014, 10:05:29 av eplrwm »
Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro S1332
« Svar #98 skrivet: 06 augusti 2014, 10:59:09 »
Är det snabbkopplingar så är det bara att koppla isär. Kopplingen stänger åt båda hållen, så inget skall kunna läcka ut.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #99 skrivet: 07 augusti 2014, 16:08:41 »
Är det inte bäst att köra lite kyla först? Så att gasen samlas i utedele?

Bara undrar.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro S1332
« Svar #100 skrivet: 08 augusti 2014, 10:07:51 »
Skall man ta ner både inne och utedel för att dom inte funkar så spelar det ingen roll. Inte heller om man skall ta ner dom för att flytta dom och sen koppla ihop samma prylar igen.
Enda gången det kan vara intressant är väl om man skall byta bara inne- eller utedelen, men då bör man helst suga ur all kylmedia och fylla i nytt i rätt mängd. Eftersom både inne- och utedelen är förfyllda så man vet inte riktigt hur mycket det blir totalt annars.

Det gäller alltså om det är snabbkoplingar mellan inne- och utedelen. Annars får man följa de anvisningar som finns om hur man suger tillbaks kylmediat till utedelen och kranar av den innan man kapar rören.
« Senast ändrad: 08 augusti 2014, 10:14:43 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Zibro S1332
« Svar #101 skrivet: 08 augusti 2014, 11:30:39 »
En zibro S1332 har INGA snabbkopplingar.

Sök i forumet på tex. "Tömma värmepump"

Om jag inte minns fel är det
1. Kör ac läge minst 5min
2. Känn på rören vid utedelen och stäng ventilen för det kalla röret
3. Kör i ca5min och stäng sedan ventilen på det andra röret
4. Demontera

Men som sagt sök
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Zibro S1332
« Svar #102 skrivet: 08 augusti 2014, 14:28:20 »
Tack för svaren.
Pumpen hade snabbkopplingar och jag har nu demonterat den och returnerat den till Jula. Det var ju en SC1332.
Den funkade ej i läge 'heat'. Fick tillbaka pengarna jag betalat för den.  :)
Precis innan 2-års garantin gick ut. ( inte för att heat behövs just nu )
« Senast ändrad: 08 augusti 2014, 14:30:19 av eplrwm »
Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!