Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räcker vÃ¥r tomt till markvärme?  (läst 3443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Räcker vår tomt till markvärme?
« skrivet: 01 augusti 2007, 11:35:54 »
Då vissa förordar markvärme måste man ju i detta forum fråga om

1. Räcker min tomt till markvärme?
2. Vad kostar en material sats för markvärme?
Pump 50000:-
Slangar att lägga ned ??
Annat ???
Arbetskostnaden måste hållas nere. => Gör det mesta själv.
Grannen som jobbar som VVS installatör kan hjälpa mig med
det mesta av rördragnigen.

Jorden är kompakt brunlera 30cm ned.
Kanske kan jag använda viss del av marken utanför tomten vid 20M texten som är kommunal gräsmatta...som jag klipper !...
Det kan jag väl få som tack för att jag sköter den grönytan...tycker man
/Fredrik

« Senast ändrad: 01 augusti 2007, 11:43:39 av XRV Freddan »
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2007, 17:25:18 »
En Nibe 1225-6 kostar ca 41000 kr, en 1235-6 kostar ca 47000 kr (Priser från VVS-GDS)

Slang och sprit kostar ca 20-30 kr/meter, lite beroende på var och av vem du köper den.
Grävningen kostar väl ca 1000 kr/timme och ditt arbete borde inte kräva mer än en arbetsdag, alltså under 10 000 kr. (Kan bli mycket billigare om du känner någon med grävare...)
Radiatorer finns att se priserna på i t.ex. rinkaby rör eller lenhovda http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display.asp?apid=83, men räkna med i snitt ca 1700 kr/radiator inkl radiatorkoppel + rör och rördelar nästan lika mycket, totalt runt 3000 kr/radiator och då är allt material till hela installationen inräknat.

Jag har gjort en kalkyl baserad på:

Fast lerjord 2.6 W/mK
Grävdjup 1 meter
Avstånd mellan slangarna 1 meter
Inkommande brinetemp medel= 0°C
Din energiförbrukning för värme och tappvarmvatten, brutto 18 000 kWh/år.

Kalkylen visar att du bör klara dig med 220 meter kollektor, det borde gå få in på er tomt, men hör gärna med kommunen. (Men tag gärna 250 meter)
Om möjligt lägg kollektorn så att du har plats för både altan och poolbygge i söder/väster om det skulle bli aktuellt framöver.
(Det kostar ändå så lite att värma en pool om du har värmepump...)

Du kan även välja en värmepump utan inbyggd beredare (lite billigare) och komplettera med acktank med tappvarmvattenslingor och solslinga.

Fördelar:

Lång livslängd
Maximal komfort
Möjlighet att komplettera med frikyla
82% effekttäckning (bara 36 kWh eltillskott/år)
Höjer husets värde betydligt mer än om du "mixtrar" med en mängd olika uppvärmningsalternativ.


Nackdelar:

Dyrt
Besvärligt att gräva upp och återställa gräsmattan
Mycket arbete innan allt jobb är klart

Räknar du med 50 års avskrivning på radiatorsystem och kollektor så tror jag nog att denna kalkyl slår dina andra alternativ med hästlängder. ;)

« Senast ändrad: 01 augusti 2007, 17:32:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2007, 23:42:01 »
Tackar för all hjälp Rickard.
Det är en massa jobb i början med jordvärme men sedan sitter man i sin pool och njuter  ;)
I morgon skall jag ut med cykeldatorn och provmäta lite i trädgården.
Man får inte utesluta saker i förtid.

Frugan var dock inte pigg på att gräva upp gräsmattan igen....
Vi renoverade den för 2 Ã¥r sedan men vad gör man inte för att hÃ¥lla igÃ¥ng äktenskapet  >:D
/Fredrik



Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2007, 10:22:03 »
Total projektkostnad blir ca 100 - 110 000 kr.

Om du skriver av värmepumpen på tio år och kollektor/radiatorer på femtio år (lån med ränta 5% på hela summan) så blir kalkylen ungefär så här:

Ã…r 1

Värmepump 356 kr/månad (Lån 41 000 kr, löptid 10 år)
Radiatorer/kollektor 112 kr/månad (Lån 64000 löptid 50 år)

(Jag vet att jag är kass på att räkna, men det borde i vart fall inte bli dyrare än vad jag kommit fram till)

Besparing drygt 12 000 kWh/år = ~12 000 kr/år = 1000 kr/månad

Besparing Netto = 532 kr/månad

Köper du två luftvärmepumpar tror jag du får vara väldigt nöjd om du når 10 års livslängd.
Jordvärmepumpen bör kunna fungera i minst 10 år och kanske upp emot 20 år enligt vad som skrivits i forumet tidigare.

Räkna också med bättre försäkringsskydd när det gäller jordvärmepumpen, speciellt om du tänkt installera luftvärmepumparna på egen hand...

Men som sagt, det är ett rejält projekt sÃ¥ räkna med en "bortkastad sommar" - sÃ¥nt kan ocksÃ¥ värderas i pengar.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2007, 19:14:54 »
Om tomtytan är i minsta laget kan en FML30 faktiskt vara en bra idé, den fixar ventilation och avlastar kollektorn. Normalt så rekommenderar jag inte en FLM men ditt fall är väl undantaget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2007, 21:55:16 »
Glömde jag nämna att husets värde rimligen stiger med minst 50 000 kr om du bor i ett någorlunda eftertraktat område, förmodligen mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2007, 23:40:23 »
Om 4 Ã¥r blir nog huset mer värt när vi fÃ¥tt den efterlÃ¥ngtade motorvägen till Göteborg  Thumbsup

Just nu klassas Sjuntorp där vi bor som landet.... Snart blir vi förort till Göteborg.

Markvärme med frånluftspump är egentligen en grym lösning.
Såg att en FLM30 bara kostade en ca 15000:- och givk att docka direkt med några jordvärme
pumpar.
Det löser alla mina problem med dålig inneluft och uppvärmning.
Inga problem med överhettning eller andra konstiga saker som solvärmen kan få för sig.
Det är dock en dyr och jobbig sak att få till.,,fast det blir ju väldigt bra när det är klart.

Ännu en bra lösning att fundera över.... huvuddunk
Snart är det dags att skörda!


Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2007, 07:01:02 »
Om du funderar på frånluftsmodul, varför inte en ComfortZone, den ger nästan samma uteffekt som en Nibe 1225-6 och bör räcka till rätt bra för er. Kostar lite drygt 60 000 + ventilationsrör, du slipper gräva upp gräsmattan och får uppskattningsvis en besparing som bara är max 1000 kWh/år högre, om ens det.
Den totala projektkostnaden blir ungefär densamma men du slipper som sagt omaket med kollektorn och gräsmattan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räcker vår tomt till markvärme?
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2007, 08:42:29 »
Markvärme med frånluftspump är egentligen en grym lösning.
Såg att en FLM30 bara kostade en ca 15000:- och givk att docka direkt med några jordvärme
pumpar.

9125:-

http://www.varmepump.biz/shop/show_category.asp?category=26&subcategory=0&subcategory2=0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!