Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem, löser ut på hög hetgastemperatur/pressostat högtryck  (läst 8010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nickeee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej,

Har problem med min CTC-bergvärmepump (Ecoheat 4,7 i displayen 5,0 på kompressormodulen) som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Började i Januari med ett läckage av kylmedia in till värmeväxlaren för brine-sidan. Efter kylteknikern lagade läckan gick pumpen utan problem i ca 2 månader, därefter läckage på samma ställe ”kall-lödning”. Efter lagning #2 har pumpen bara krånglat, löser ut på hög hetgastemperatur eller pressostat (högtryck). När man kollar hetgastemperaturen stiger den sakta hela tiden när den jobbar enbart mot tanken (den orkar precis med 52 C, då är hetgasen 120-125 C). Däremot lägger man last mot elementen går den konstant på 83-84 C tills returen kommer upp i temperatur (från 19 C till 25 C), då började hetgastemperaturen klättra igen. Hade vid tillfälle bara 2-3 grader skillnad på från/till värmepumpen i retur från elementen. Jag kör alla cirkulationspumpar på 3’an, var inställt så när jag köpte huset 2008.  Har bara givar på brine’et från pumpen, men när jag har mätt manuellt ligger skillnaden till/från borrhålet på ca 2-3 C. Manuellt uppmätt skillnad på vattnet före och efter värmeväxlaren för hetgasen är ca 2-3 C.
Kylteknikern sa att han trodde att kompressorn började bli dålig, pumpen installerades 2002 och gick 1 år enbart på el tills det blev borrat (enligt förra ägaren) så man tycker att den borde hålla några år till. Har ingen större kunskap om kompressorer men känns lite konstigt att den skulle vara trasig när den ger för mycket värme. Har det att gör med att flödet av kylmedia är för lite genom kompressorn?  Kan tillfällig kylmedelsbrist göra att kompressorn ger upp i förtid? Om det är någon som håller med kylteknikern får ni gärna skriva några rader och förklara för en okunnig hur det hänger ihop.  Sc:,h

Det jag har provar: Bytt cirkulationspump hetgas-sidan. Bak-spola värmeväxlaren hetgas-sidan. Rensat filtret till brine. Kontrollerat att temperaturgivarna för tanken och hetgasen ger rätt temperatur. Har tyvärr inga ventiler till brine’et så det är lite jobbigt att kolla cirkulationspumpen till brine’et, men den snurrar i alla fall. Kylteknikern kollade expansionsventilen och säger att den är OK.

Hoppas att det är någon som kan hjälp mig.   :'(
/Niclas

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det kan mycket väl vara så att kompressorn behöver bytas. Jag har fått min bytt nu efter 5 år.
Det är inte hetgastemperaturen som lämnar värme till huset, det är ångbildningsvärmet som frigörs när gasen kondenseras till vätska, som värmer ditt hus. Hetgastemperaturen ska ligga mellan 70-100 grader normalt.

erp
« Senast ändrad: 20 april 2011, 09:35:17 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle börja med att ställa ner farten på värmebärarpumpen som cirkulerar vatten mellan tanken och kondensorn. Det är den inbyggda som sitter under tanken bakom till vänster tror jag. Prova läge 1.

Sen är inte hetgasgivaren den mest pålitliga tempgivaren, den kanske behöver bytas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
 Om det nu är HP den stannar för så kan det vara okondenserbara gaser i "kylsidan". Ett prov kan vara att pumpa ur köldmediet, ( alltså gasen), göra ordentlig vacuumsugning och därefter fylla på NYTT köldmedia till 4 grader underkylning.
« Senast ändrad: 20 april 2011, 14:33:19 av lödläckan »

Utloggad nickeee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej,

Tack för svaren.  :)

Provade alla kombinationer av inställningarna på värmebärarpumpen och brinepumpen under helgen, tyvärr ingen större skillnad.  :-\
Mätte hetgastemperaturen med två givare parallellt, dom följdes åt (med en fast skillnad på 10 C). Provade att flytta pumpens givare till ett läge båda givarna visade samma temperatur, men då löste pressostaten ut på högtryck vid 120 C (inte tillförlitlig uppmätt).
Kylteknikern kommer Torsdag eller Fredag och ska kolla tempgivarna. Om han inte hittar några fel på givarna tänkte jag be honom att kolla expansionsventilen och sen bytta kylmedia igen. Är det någon som har fler idéer, skriv gärna en rad.

”erp”

Håller med, hade nog huvudet under armen när jag skrev det påståendet om hetgastemperaturen.  :)
Kan det vara ett tecken på att kompressorn är OK men får för lite kylmedia att jobba med, eller är det mer troligt att kylmediat inte kondenserar riktigt i kondensorn, eller är jag ute och cyklar igen?
Hur märkte du av att kompressorn var dålig?

/Niclas

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag reagerade på att hetgastempen var alldeles för hög, tråkigt nog en aning för sent. Jag tog hem en kyltekniker, som justerade expansionsventilen, men han trodde att kompressorn behövde bytas.
När det fortfarande inte blev bättre tog jag kontakt med en värmeservicefirma som representerar CTC här i trakten, och dom sa direkt att det enda att göra var att byta kompressorn.

Dom bytte kompressor och torkfilter samt sög rent och fyllde ny gas, och sedan justerade de in expansionsventilen, och nu funkar allt igen. Hetgasen går inte över 100º nu och ligger mellan 70-90 grader för det mesta.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!