Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ETT forum med alla trÃ¥dar här pÃ¥ forumet.  (läst 13444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
ETT forum med alla trådar här på forumet.
« skrivet: 08 augusti 2010, 21:24:42 »
Som det låter. Hade varit skönt att slippa gå in i underkategorier var gång man kommer in på sajten. Hade det inte varit fint att få upp alla trådar oavsett inriktning?

Typ som www.byggahus.se

Kanske är nån inställning jag missat isåfall lås tråden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2010, 21:52:11 »
Nej, det är inget du missat, men när du vant dig med detta upplägg så kommer du inte att reagera på skillnaden, vanans makt är stor, och skulle jag göra alla tavlor till tavlor på förstasidan så skulle den bli typ 2 meter lång, och ingen skulle vilja scrolla så långt.

Titta istället på menyvalen i den horisontella menyn, nya svar och nya inlägg, om du klickar på dem får du upp alla inlägg som skrivits sedan du sist var inne.
Tittar du bara in då och då och söker efter specifik info, använd sökfunktionen, det finns över 250 000 inlägg i forumet, och att hitta de rätta inläggen genom att läsa rubriker är inte lätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2010, 22:05:04 »
Personligen tycker jag att du har tokfel då jag omöjligen kan gå in på alla undermenyer varje gång jag surfar in här.
Om jag skulle vilja förmedla nåt jag vet i nån för mig ovanlig kategori måste jag ju som sagt gå in i alla underkategorier?? Hedenhös enligt mig. Hänger en del på andra forum och inget har denna lösning

Åtminstånde att man kan få se alla trådar inom Luftvärmepumpar t ex. Idag måste man ju gå in på alla olika märken.

Som sagt, värdelöst enligt mig, men jag är inte chef här.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2010, 22:14:18 »
Har du bara en enda mapp på din hårddisk, med alla program, alla bilder, all musik o.s.v. i samma mapp?

Jag har försökt bygga upp forumet som en hårddiskstruktur, visst, det tar en stund att lära sig vart allt finns, men sedan du lärt dig, och förstått tanken bakom, så kommer det att vara lätt att förstå.

Det tar inte längre tid att klicka sig in i en undertavla än att scrolla 2 meter och leta efter en specifik rubrik bland 200 andra rubriker.

Byggahus struktur gör att besökarna bara läser de senaste inläggen, allt annat förvinner fort till typ sidan 13 av inlägg i den delen av forumet, mitt sätt att strukturera forumet gör att när du väl hittat tavlan om Panasonic luft/luft-värmepumpar - då är mer eller mindre alla inlägg relevanta att läsa igenom, om du funderar på att köpa en sån värmepump alltså.

Hade forumet innhållet färre "tavlor" så hade jag mer än gärna haft en enda lång förstasida, men som det nu är så går det inte.

Frågan är om inte alla andra forum är hedenhös, och att jag är föregångare.
Det finns inte ett enda ämne som ligger mer än två klick från startsidan i detta forum, två klick går lika fort som att scrolla 2 meter, och mycket fortare än att leta en specifik rubrik bland 200 rubriker i en lång lista av rubriker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2010, 22:22:13 »
Det är väl en vanesak även jag häckar på några andra forum och visst är uppläggen lite olika. Men för mig fungerar det alldeles utmärkt, det beror säkert på att jag är inne rätt ofta och tittar då på "Nya svar" och "Nya inlägg". där ser omedelbart om det tillkommit några svar/inlägg i dom trådar där jag har nått intresse. Tycker inte att Byggahus har nått som för mig fungerar bättre utan ungefär likvärdigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2010, 22:32:27 »
Ja, det kanske är jag som är hedenhös.

 Men varför inte om man lÃ¥t säga väljer en under kategori under värmepumpar, kunna fÃ¥ upp alla trÃ¥dar under just den kategori som man valt OCH kunna välja sig in i specifika underkategorier?

Jag tycker att det är jobbigt att behöva gå igenom alla märkesspecifika undermenyer. Speciellt om man är ny på forumet och vill söka bra eller dåliga saker med olika märken.

Visst, byggahus.se t ex är det rätt bra med trafik på, dessutom delar jag i viss mån er uppfattning om att det får scrollas lite, men, chansen att hjälpa till i en tråd är väl sisådär 200% större då man kanske fastnar i nån tråd som man inte trodde man skulle besöka.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2010, 22:45:01 »
Du behöver inte klicka dig i i "Värmepumpar", utan du kan klicka direkt på den finstilta länken "Luft/luft-värmepumpar" och direkt få upp alla underrubriker.

Klickar du på "Nya inlägg" i horisontella menyn får du upp alla trådar där det är aktivitet, och du kan lätt hitta en tråd som du inte trodde att du var intresserad av.

Jag försår att det kan upplevas jobbigt med mitt upplägg, men jag vill ändå tro att jag har ett upplägg som efter viss tillvänjning gör det rätt lätt att hitta den avdelning och det ämne man är intresserad av.

Kanske skulle man kunna renodla det lite bättre, så att man inte hade undertavlor inuti undertavlor, för det blir ett extra klick från förstasidan, med enbart en nivå av undertavlor kommer man åt alla tavlor från förstasidan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2010, 22:49:08 »
Skulle det inte gå att kombinera?

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2010, 22:51:17 »
Jag kräver ingenting, och är det massa jobb kanske det inte är värt det. Men för att forumet skulle bli ännu bättre kanske det hade varit en ide.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2010, 22:57:03 »
Det är inte mycket jobb för mig, däremot för de 25 000 medlemmarna som mÃ¥ste lära om, bara för att du klagat.  ;)
Förstår inte riktigt vad du menar med att kombinera?

Det jag lutar mest åt är att strukturera om så att det bara finns en nivå med undertavlor, då blir alla rubriker klickbara från förstasidan, men man behöver inte scrolla så mycket mer trots detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2010, 23:03:54 »
Om jag klickar på "Värmepumpar och installationsfrågor, hade det inte varit ide att under alla nya kategorier som kommer fram, ha alla trådarna som det skrivits i uppradade? I ordning som dom skrivits i. Då kan ju alla 25000 medlemmarna göra som dom vill? Välja en underkategori, eller kolla av alla trådar om det ser intressant ut?

Om du tycker jag tjatar så är det bara för att jag tvekar på om du förstår mig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2010, 23:37:16 »
OK, då förstår jag hur du menar.
Den funktionen finns tyvärr inte, inläggen som ligger nedanför undertavlorna är inlägg som kanske inte passar under någon av underrubrikerna, men som trots allt passar i den avdelningen.

Helst hade jag velat ta bort möjligheten att skriva "utanför" undertavlorna (istället kunde man ha en undertavla som hette "Övriga frågor") när det lätt blir lite förvirrat, men inte heller det går att göra.

Du har alltså till vissa delar rätt i din kritik, att det går att göra bättre, även om jag inte tycker att ditt ursprungsförslag var bra.
Jag får nog ta mig en riktig funderare på hur jag på bästa sätt kan göra det enkare för både nya och gamla medlemmar att hitta rätt i forumet, och sedan göra en test.
Det tar inte många timmar att ändra på upplägget, blir det inte bra är det bara att ändra tillbaka.

Det som brukar vara svårast för nya medlemmar är att hitta var de skall klicka för att kunna skriva ett inlägg i forumet, och det ser jag som ett större problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2010, 08:18:10 »
OK, då förstår jag hur du menar.
Den funktionen finns tyvärr inte, inläggen som ligger nedanför undertavlorna är inlägg som kanske inte passar under någon av underrubrikerna, men som trots allt passar i den avdelningen.

Helst hade jag velat ta bort möjligheten att skriva "utanför" undertavlorna (istället kunde man ha en undertavla som hette "Övriga frågor") när det lätt blir lite förvirrat, men inte heller det går att göra.

Du har alltså till vissa delar rätt i din kritik, att det går att göra bättre, även om jag inte tycker att ditt ursprungsförslag var bra.
Jag får nog ta mig en riktig funderare på hur jag på bästa sätt kan göra det enkare för både nya och gamla medlemmar att hitta rätt i forumet, och sedan göra en test.
Det tar inte många timmar att ändra på upplägget, blir det inte bra är det bara att ändra tillbaka.

Det som brukar vara svårast för nya medlemmar är att hitta var de skall klicka för att kunna skriva ett inlägg i forumet, och det ser jag som ett större problem.

Ställ frågan till SMF. Jag vet iofs inte hur 'agila' dom är, men det verkar finnas en ganska stor community. Är det vettiga funktioner/förslag man vill ha in, som dessutom kanske fler har funderat över, så brukar det alltid finnas nån som har tid att ända koden (eller nån som redan har gjort det)...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2010, 08:26:29 »
Mmm, sitter just och håller på att installera en modifikation som ordnar undertavlor i kolumner, med ikoner, och "nytt inlägg" vid undertavlor där det skrivits nya inlägg.
Hinner dock inte göra det klart just nu, finns inte mycket sånt översatt till Svenska, så jag måste bena ut det först.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ETT forum med alla trådar här på forumet.
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2010, 08:40:18 »
Nu är det tydligare undertavlor.
Kör så här idag, så får ni kommentera, jag måste naturligvis korta ned rubrikerna lite för att det skall se snyggt ut även på små bildskärmar, men i övrigt tycker jag att det blev tydligare.
Mitt mål är att det inte skall bli konstiga radbyten, krav på sidoscrollning o.dyl ens om man kör med 1024 px horisontell upplösning
Kommer även på något sätt att försöka modifiera forumet så att jag bara har en nivå med undertavlor, då blir alla tavlor lätt åtkomliga från forumets startsida.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!