Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar VP i urgammalt system?  (läst 11293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2010, 18:41:14 »
Thumbsup Tack Carl N. Det man tillägga också är att förmodligen inom några år finns ännu effektivare system och förhoppningsvis enkla också. Då kan en investering på 100K kännas lite förtretligt om man inte måste investera så mycket.
Anser att frågeställaren inte behöver investera så mycket. Inte jag heller för all del och det gjorde jag inte.... *vinkar*
Det lär ju alltid komma något som är billigare och bättre om man väntar tillräckligt länge. Finns det anledning att tro att det är något revolutionerande på gång? Fysikens lagar lär ju inte ändras, men det är klart att verkningsgraden alltid kan förbättras.

I rätt ögonblick....Kolla den nya tråden...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30098.new;boardseen#new

Du kan få råd av den killen förhoppningsvis. Bortse nu från tempproblemen han har.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 18:46:27 av hulta »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2010, 22:21:40 »
Jag har varit supernöjd med fast kond under de 5 år jag kört L/V men den här vintern har det inte funkat något vidare.
Nu när det varit riktigt kallt och jag behövt ha elpatronen pÃ¥ för att fÃ¥ tillräcklig framlednings temp sÃ¥ kan jag inte kräma pÃ¥ elpatronernerna för att jag har sÃ¥ dÃ¥lig skiktning.   Ställer jag elpatronerna pÃ¥ 55 sÃ¥ har jag typ 52 i botten och sÃ¥ stannar vp.....
När hela familjen har dushat sÃ¥ faller tanktempen enormt.  Springa ner och sätta pÃ¥ elpatronerna   huvuddunk huvuddunk   kör jag pÃ¥ balanstempen sÃ¥ gÃ¥r elpatronen onödigt mycket trots att det är varmt i huset.  Vp klarar sig utmärkt ner till-10 men blir det kallare börjar problemet.     
Det är en billig lösning som ger stor besparing   men vill man ha komfort och alldrig behöva tänka pÃ¥ grejerna   sÃ¥ skall man ha elpannan som är till för vp.  /eller ecologic/smo 10
Själv kommer jag nog installera en vvm 300 till sommarn
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2010, 22:50:38 »
Jag har varit supernöjd med fast kond under de 5 år jag kört L/V men den här vintern har det inte funkat något vidare.
Nu när det varit riktigt kallt och jag behövt ha elpatronen pÃ¥ för att fÃ¥ tillräcklig framlednings temp sÃ¥ kan jag inte kräma pÃ¥ elpatronernerna för att jag har sÃ¥ dÃ¥lig skiktning.   Ställer jag elpatronerna pÃ¥ 55 sÃ¥ har jag typ 52 i botten och sÃ¥ stannar vp.....
När hela familjen har dushat sÃ¥ faller tanktempen enormt.  Springa ner och sätta pÃ¥ elpatronerna   huvuddunk huvuddunk   kör jag pÃ¥ balanstempen sÃ¥ gÃ¥r elpatronen onödigt mycket trots att det är varmt i huset.  Vp klarar sig utmärkt ner till-10 men blir det kallare börjar problemet.     
Det är en billig lösning som ger stor besparing   men vill man ha komfort och alldrig behöva tänka pÃ¥ grejerna   sÃ¥ skall man ha elpannan som är till för vp.  /eller ecologic/smo 10
Själv kommer jag nog installera en vvm 300 till sommarn

Hur är pumpen dockad mot pannan? Vvx, slinga, direkt? Vilken höjd i tanken är den dockad på? Vilken höjd sitter elpatronerna på? Frågvis? Ja, men det beror på att jag själv står inför valet att docka en LVVP mot en 'urgammal' panna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2010, 23:05:53 »
Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.

Det är nog sant tyvärr. Det är nackdelen med det hela. Men herregud bara att läsa forumen om helt nya installationer som inte fungerar och ingen hjälp......
Så det skiter sig oavsett nyinstallation eller dockning på gammal utrustning.

Jag har inte kännt detta problemet. Min installatör har varit oerhört lyhörd för allt. Vill ni ha namnet PMa mig för jag tror inte att man får göra reklam här. OBS jobbar INTE där men jag jobbar med folk som turistbusschaufför och hade jag bara varit hälften så tillmötesgående som min installatör så hade det varit för vänligt mot mina gäster :) och jag är oerhört trevlig för jag leder tackbrevsligan på jobb ;)
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 23:08:52 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #34 skrivet: 21 januari 2010, 09:05:24 »
Installatörer tjänar på att byta så mycket som möjligt därför säger de att det inte "går" med den "gamla"....

Instalatörer vill även slippa åka på jobb under garantitid som beror på fel i gammal befintlig utrustning.
Detta medför en stor omkostnad när det nästan alltid blir tjafs om betalning.

Det är nog sant tyvärr. Det är nackdelen med det hela. Men herregud bara att läsa forumen om helt nya installationer som inte fungerar och ingen hjälp......
Så det skiter sig oavsett nyinstallation eller dockning på gammal utrustning.

Jag har inte kännt detta problemet. Min installatör har varit oerhört lyhörd för allt. Vill ni ha namnet PMa mig för jag tror inte att man får göra reklam här. OBS jobbar INTE där men jag jobbar med folk som turistbusschaufför och hade jag bara varit hälften så tillmötesgående som min installatör så hade det varit för vänligt mot mina gäster :) och jag är oerhört trevlig för jag leder tackbrevsligan på jobb ;)

Ja ja vi ska inte anklaga alla installatörer givetvis. Mina rader bygger på generell uppfattning och egen erfarenhet via bekantskapet. Det är synd att många förstör för de verkligt duktiga seriösa folket. Men så är det inom alla branscher även inom radio tv branschen under min verksamma tid som tv-tekniker.

Mycket viktigt att framföra beröm gentemot personer som gjort bra jobb.
Fick sällan beröm direkt utan bara via rykten...Däremot skit fick man höra direkt.... :)

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #35 skrivet: 21 januari 2010, 09:44:33 »

Hur är pumpen dockad mot pannan? Vvx, slinga, direkt? Vilken höjd i tanken är den dockad på? Vilken höjd sitter elpatronerna på? Frågvis? Ja, men det beror på att jag själv står inför valet att docka en LVVP mot en 'urgammal' panna...


Du kan docka en Ved/Pellets/El/Olje-panna enligt bifogad bild, om du gillar CTC Eco Air och köper en CTC EcoLogic.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fungerar VP i urgammalt system?
« Svar #36 skrivet: 21 januari 2010, 20:50:03 »
Jag har varit supernöjd med fast kond under de 5 år jag kört L/V men den här vintern har det inte funkat något vidare.
Nu när det varit riktigt kallt och jag behövt ha elpatronen pÃ¥ för att fÃ¥ tillräcklig framlednings temp sÃ¥ kan jag inte kräma pÃ¥ elpatronernerna för att jag har sÃ¥ dÃ¥lig skiktning.   Ställer jag elpatronerna pÃ¥ 55 sÃ¥ har jag typ 52 i botten och sÃ¥ stannar vp.....
När hela familjen har dushat sÃ¥ faller tanktempen enormt.  Springa ner och sätta pÃ¥ elpatronerna   huvuddunk huvuddunk   kör jag pÃ¥ balanstempen sÃ¥ gÃ¥r elpatronen onödigt mycket trots att det är varmt i huset.  Vp klarar sig utmärkt ner till-10 men blir det kallare börjar problemet.     
Det är en billig lösning som ger stor besparing   men vill man ha komfort och alldrig behöva tänka pÃ¥ grejerna   sÃ¥ skall man ha elpannan som är till för vp.  /eller ecologic/smo 10
Själv kommer jag nog installera en vvm 300 till sommarn
Hur är pumpen dockad mot pannan? Vvx, slinga, direkt? Vilken höjd i tanken är den dockad på? Vilken höjd sitter elpatronerna på? Frågvis? Ja, men det beror på att jag själv står inför valet att docka en LVVP mot en 'urgammal' panna...

Har en gammal diom kombipanna som jag dockat på, från 88
ut till pumpen genom het vatten returen nästan i botten och så matar jag in i topppen i en expansonsutgång.
därför suger den vattnet från topp genom elpatronerna till botten. Desutom om vp har 50 ºC i framledningstemperatur har jag nog bara 45 ºC på framledningen efter shunten. Returen från elementen sugs upp till shunten så det blandar sig också.

Skall det funka bra så skall man ha ingången under elpatronerna och returen från elementen ända ner i botten
men det funkar kanon så länge vp klarar uppvärmningen ensam
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 430
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!