Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klasskillnad!  (läst 2422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Klasskillnad!
« skrivet: 07 februari 2005, 17:03:18 »
När olika lösningar diskuteras brukar det  framhÃ¥llas att olika luft-installationer är billigare än vatten-installationer. Detta ifrÃ¥gasätts inte. Dock bör det ocksÃ¥ pÃ¥pekas att det är klasskillnad mellan olika lösningar.
Klass 1: Berg/mark - vatten VP.
Klass 2: Berg/mark - luft VP (i den mån detta är aktuellt).
Klass 2: Luft - vatten VP.
Klass 3: Luft - luft VP
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Klasskillnad!
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2005, 17:15:52 »
Hmmm.... kan du utveckla det där lite? Förstår att du är ute efter skillnaden men i vilket avseende?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Klasskillnad!
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2005, 17:30:39 »
Jag skulle vilja nyansera det hela litegrann, genom att ge ett par exempel.

I skåne, uppvärmningsbehov... traktorgarage 100 m2 öppen planlösning, ej krav på full värme årets kallaste dag - då är luft/luftvärmepumpen överlägsen, låg investeringskostnad, låga driftskostnade, skaplig COP över året.

I norrlands inland, stor hus med hög energiförbrukning, kallhål, befintligt radiatorsystem med rejäla volymer finns, dessutom plats för att anlägga ytjordvärme på närliggande åker. Här är markvärmepumpen överlägsen.

Södra delarna av landet, område med mycket långt till berggrunden, hus med "sluten" planlösning, befintligt vattenburet system finns.
Här är en luft/vatten den bästa lösningen, låg investeringskostnad, stor energitäckning, och bra distribution av värmen.

Södra sverige, nära till bergrunden, sten/putshus av äldre modell, stor byggnadsyta, hög energiförbrukning, ingen plats för markslinga, här är bergvärmen överlägsen, relativt dyrt men med överlägsen besparing.

Likaså finns det naturligtvis hus där pelletsanläggningar passar bättre/får billigare kalkyler, men det får avhandlas i ett annat forum...

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Klasskillnad!
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2005, 17:30:58 »
Jag antar att han menar installationskostnaden, dvs han har rangordnat pumparna i olika prisklasser...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Klasskillnad!
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2005, 17:31:34 »
Vatten ger högre komfort. Det är tyst och dragfritt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Klasskillnad!
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2005, 17:33:59 »
Jag tror han rangordnat efter besparing 1 högst besparing!
Ja i kallhelvete fÃ¥rstÃ¥s kan va liiite annorlunda i SkÃ¥ne, men inte vet jag....  ej besökt SkÃ¥ne pÃ¥ vintern  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bobben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SWE
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klasskillnad!
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2005, 21:01:53 »
Jag tror han rangordnat efter besparing 1 högst besparing!
Ja i kallhelvete fårstås kan va liiite annorlunda i Skåne, men inte vet jag....  ej besökt Skåne på vintern  ;)

Skåne på vinter är regnigt och blåsigt vilket ställer höga krav på god isolering.
Det är väldigt svårt att få en bra lösning i ett hus som det blir dragit vid en vindriktning typ NV som är vanligt i skåne kanske 0-1+ och 10 sekundmeter.
Brrrr :)
//Bobben
Ytjordvärme IVT HT+C7 och 400 meter kolektor slang
Huset byggt 1937 renovert -84 med tegelfasad
Jobbar som svets&reperatör på ett service företag.Gift 2 barn och katt. 41 år gammal

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!