Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???  (läst 2997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thilo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, jag försökar lära mig hur min värmepump funkar och upptäckte att "kb fr." visar 79°C mot "kb till" 3°C. Det verkar så att tempgivaren inte funkar eller hur? Kan det vara anledningen att värmepumpen blockeras? För det är för kallt i huset.

Tack för hjälpen.
Thilo

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2010, 21:24:33 »
Nä på den modellen styr inget på kalla sidan pumpen... om den är nyare kan det finnas min temp kb till för att inte det ska frysa.
Det kan stoppa pumpen om tempen blir riktigt kall...det går justera i styren om du har det.

Givarna pajar rätt ofta... på min fasr är båda paj men den tuffar och går...

Står kompressorn?
går elpatronen?
Vad står integralen på?'
Är radiatorerna kalla?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Thilo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2010, 23:30:29 »
Tack Bertil,

kompressorn sätter i gång då och då
elpatronen verkar också funkar - det syns i alla fall på manöverpanelen ibland
Men Integralen står jämt på runt -680Min
Radiatorerna är varma på bottenvåningen men ganska kalla på övre våningen

Jag satte kurvan på 45 för att det ska bli lite varmare - men det verkar inte att ha nån påverkan
Är det nåt mer som jag kan göra?

Thilo

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 08:00:05 »
Berätta sÃ¥ mkt du kan komma pÃ¥. Om man kör en för hög kurva mot vad som behövs, sÃ¥ fÃ¥r man tillbaka för varmt och pumpen blir nöjd.  Berätta vad som  stÃ¥r i fönstret,Framledning , retur ,ute temp drift läge, berätta om huset etc etc . SÃ¥ ska vi nog kamma till rätta med problemet.

Utloggad Thilo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2010, 11:59:51 »
...ok här kommer allt som jag vet ;o)

Huset är byggt 1973 med 1 plan i souterräng och 1 bottenplan med var ca. 140m2, med grundmur i betong och trä/lättbetong stomme.
11 radiatorer på nedre plan och 10 på övre plan med golvvärme i badrumet på övre plan.
Fönstren är rätt gamla men ändå ganska tät.
Värmepump: Thermia Villa Classic 105, installerad 2002, borrdjup140m, utan rumsgivare.
Vi tog över huset förra året och har ingen erfarenhet med VP (likaså som förra ägaren).

Värden på VP är följande:
Rumbör: 22
Drift: Auto
Ute: -5
Kurva: 45
Rumsänk: 2
Kurva min: 10°C
Kurva max: 70°C
Kurva 5: 4
Kurva 0: 4
Kurva -5: 4
FL: 37(60) innan VP och TS sätter igång
FL: 62(60) när VP och TS kör tillsammans (ca. 10 min)
FL: 60(60) bara VP igång (+ca. 20 min, sedan stannar VP)
FL: 55(60) bara TS sätter igång och FL ökar till 56 innan det går ner igen till 49...sedan startar VP & TS om som ovan
RL: 37(51) innan VP och TS sätter igång
RL: 49(51) när VP har gått ett tag
DT VP: 24847h
DT TS: 1688h
Integral: mellan -660°min och -690°min

Det känns så att radiatorerna har blivit lite varmare på övre våningen efter jag höjde kurvan från 42 till 45 igår, men vissa radiatorer är forfarande rätt kalla (jag har luftat alla).

Hur borde jag justera parametrarna för att ha det lagom varmt i huset?
Tack för tippsen!
Thilo



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2010, 13:31:43 »
Du borde strypa de radisar som är varma och öppna de som är kalla. Nu snackar jag om att strypa pÃ¥ returen,inte pÃ¥ tillopp. Sedan kan du sänka kurvan till 40,sÃ¥ börjar vi där. Sänk även kurva -5,  +5  och 0 till 0. Om man som du gör talar om för VP att köra ut sÃ¥ mkt när det inte gÃ¥r Ã¥t, sÃ¥ kommer det till baka och pumpen bryter pÃ¥ högretur och blir en elpanna.  Om vi kör en lägre kurva "stannar" värmen i huset och det kommer kallt vatten tillbaka. VP känner att den mÃ¥ste kämpa pÃ¥ och du fÃ¥r varmt i huset. Först mÃ¥ste vi fÃ¥ ordning pÃ¥ dina element, det gör vi pÃ¥ det sätt jag beskrev först. MKT möjligt att du mÃ¥ste köra en högre kurva än 40.  Men kurva 45 och rumbör 22 och kurva -5 4  lÃ¥ter lite galet,föra att säga det pÃ¥ ett snyggt sätt. Hade jag känt dig skulle jag sagt -va%%(¤#¤% hÃ¥ller du pÃ¥ med. Skämt Ã¥sido, börja med strypning sÃ¥ fÃ¥r vi se.  Thumbsup

Utloggad Thilo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2010, 15:14:48 »
Tack VP Oraklet!

AngÃ¥ende "strypa returen" är jag inte säkert pÃ¥ vad du menar. Jag kan ju bara stänga termostaten pÃ¥ radiatorn eller hur? - det har jag gjort nu och hoppas att de andra blir varma nu...  Jag tänkte mig väl att det var fel inställningar pÃ¥ parametrar, men det kom frÃ¥n föredetta ägaren och därför sökte jag detta forum  :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2010, 16:18:33 »
När och om pumpen står vill vi även veta om det finns nåt meddelande på displayen tex hög retur, inget värmebehov mm
Osså just innan den stannar kan det va bra att veta om du har minusmuter på integralen och om dom finns kvar när pumpen stannat!??

Det verkar som om din anläggning går för varm när kompressor och elpatron går samtidigt!!

Står kompressorn samtidigt som elpatronen går har du allvarliga problem med driften. Det blir dyrt helt i onödan!!

Citera
RL: 49(51) när VP har gått ett tag
  SÃ¥ fort 51 grader nÃ¥s med enbart kompressor eller även med elpatron dÃ¥ stannar kompressorn direkt pga av hög returtemp. Det fÃ¥r INTE ske!!

Om du inte är borta längre tid testa med att stänga av elpatronen, låt kompressorn gå i timmar höj ev värmekurvan... se till att han inte när hög returtemp... Du kanske måste öppna radiatorer... känn i botten dom ska varma även där men säg 5-8 grader kallare i botten. Är nån/några kalla i botten så ger det lätt dom problem du har...
Vanligt att äldre termostater kärvar det finns beskrivet här på forumet. Det brukar gå få dom att funka igen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Villa Classic 105: Temp utg. köldbärare temp. 79°C???
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2010, 16:36:04 »
Jag vill att du ska ha dina termostater helt öppna. PÃ¥ returen sitter det säker ett lock, öppna detta, där i finns en skruv eller insex. Stryp med denna.  Sitter det ngn ventil pÃ¥ retur innan VP?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!