Hej,
tydligen inte bara jag som har lite problem med avfrostningarna..
Precis som Anders hade jag problemet att min Atria 10:a avfrostade för ofta, i mitt fall var 11:e minut! vid några minsugrader.
om jag kör avfrostningskurva -8 så fungerar det till det blir ett par minsugrader. Då börjar is att växa på batteriet efter varje avrfrostning då den inte avfrostar bort all is, nedre delen är fortfarande isig. Sänker jag kurvan till lätt säg -6 grader uppstår fenomenet med täta avfrostningar vid minusgrader.
Vad jag har gjort är att satt avfrostningskurvan på i mitt fall -8 och höjt returtempen vid avfrostningar till 12 grader, alltså pumpen kör ut 15 gradigt vatten och slutar när returen blir 12grader. (Standard är 11 tror jag).
Får se när det blir varmare om det fungerar...
Vidare så ha även jag ett ganska kraftigt porlande på sugledningen på brinen, speciellt efter filter och ventil koppel. Har ringt VVS firman som installerade och dom kommer hit i nästa vecka och kör brine-sidan med öppen tunna för att få bort luft.
Porlande är inte alltid luft men om nivån i expansions kärlet är OK och inga strypningar finns(skitigt filter) ska det vara knäpptyst! Förutsätter att inte kavitation kan ske eftersom det då är en rejäl miss vid konstruktionen med för stor pump, klena ledningar, för stort tryckfall över batteri osv.
Dock kan porlandet tillta vid låga temperaturer då etylenglykolen blir något mer trögflytande men det är fortfarande något fel. Jag har även märkt att i tex mitt fall så är det omöjligt att avlufta brine sidan på batteriet och expansionstanken sitter lägre(vilket inte är så bra) så att köta med öppen tunna för att få bort luft är enda alternativet....
Annars är jag väl ganska nöjd med förbrukningen, 1h steg 1 med en natt på minus 13, 19,5grader inne och värmekurva 38. (A1:99,A2:990 hysteres VP=13 tills.=17)
/Daniel