Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: markvärme + acktank + kökspanna ??  (läst 4956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
markvärme + acktank + kökspanna ??
« skrivet: 28 mars 2012, 11:17:18 »
Hej!
skapade en profil här eftersom jag är i startgroparna med att installera en jordvärmepump

huset är 2 plan ca 200m2 och byggt i slutet av 1800-talet vidbyggt garage om ca 50m2 med planer på ytterligare 50m2

golvvärme kommer installeras på hela nedre planet samt halva övre planet

jag har en vattenmantlad kökspanna på kanske 8-10kw som jag vill kunna elda i för att hjälpa värmepumpen under den kalla årstiden.

min tanke är at sätta in en 10kw värmepump med inbyggd vvberedare och med 600meter kollektorslang (2x300m) nedgrävd på tomten
montera en acktank på 500 liter som värmepumpen konstant håller på säg 40 grader eller det golvvärmen kräver.
acktanken skall även innehålla slingor för att förvärma tappvarmvattnet innan det kommer till VP:ns vvberedare samt kanske en slinga för solvärme i framtiden...

kökspannan skall kopplas in med någon sorts laddomat mot acktanken

detta borde väl gå?
men nu har jag haft värmepumpsförsäljare hemma hos mig och de säger att det är bättre att ha laddomaten mellan VP och acktank så VP:n inte håller acktanken varm hela tiden utan den endast värms upp när jag eldar i kökspannan. nu är frågan om detta verkligen är bättre?

jag håller inte med dem och tycker att det vore bättre att VP:n jobbar mot acktanken konstant, det borde innebära längre driftstider = färre start/stopp för vp:n
när man eldar i kökspannan måste man ju även värma upp 500 liter vatten från 20 grader till 40 grader innan den börjar ge effekt ut på värmesystemet? samt att förvärmningen av tappvarmvatten borde inverka positivt på VP:N
den enda nackdelen är som jag ser det är spillvärmen från acktanken ?

jag klarar mig i dagsläget med en VP på 8kw men har tänkt mig en 10kw för att inte begränsa mig för eventuell utbyggnad, finns det några nackdelar med det?

övriga synpunker?

MVH/T
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2012, 11:26:35 »
Säljarna är (som de oftast är) ute och seglar i det blå. Värmepumpen ska gå mot acktanken, den får en större volym att jobba mot och den frå precis som du är inne på färre start/stopp och dessutom som du funderar på att överdimensionera lite (10kw) så blir det än mer viktigt med den extra volymen.

Men det finns egentligen ingen anledning att ha vvb i vp'n. Gör det i ackumulatortanken istället. VP'n blir dessutom billigare på köpet.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2012, 11:33:50 »
även i detta forum svarar du mexitegel, härligt!  tänkte att man kanske kan fÃ¥ fler inputs i detta forum än byggahus....

tycker ändå att jag fått ett bra pris av säljarn på värmepump komplett med acktank och med laddomat så han har egentligen ingen anledning eller förtjänst att göra på föreslå det inkopplingssätt han nu gjort.

men om acktanken bara är 40 grader räcker detta inte till varmvattnet?

pumparna jag funderar på är ctc eller nibe, hugget som stucket antar jag?

125000:- efter rotavdrag med pump 10kw, grävning + slang 600m, acktank 500 liter samt laddomat. jag tycker det låter rätt okej jag?

MVH/T 

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2012, 15:06:03 »
Det finns ju mer än ett alternativ.

Du kan köra med fast kondensering mot acktanken som du är inne på, men med golvvärme är det inte effektivast.

Du kan köra flytande mot acktanken så att den bara håller temperaturen så pass varm som behövs för golvvärmen, detta ger bra COP men problemet är då du ska elda, då behövs en shunt som håller nere temperaturen till golvet. Men om du har nån form av shuntautomatik så ska det säkert kunna funka.

Varmvattnet kan förvärmas i acktanken i båda fallen, i det senare blir det inte så mycket förvärmt när du inte eldar men det gör ju lite grand.

Men väljer du CTC så finns ytterligare alternativ,CTC har inbyggd shunt så då behöver du ingen extra shunt till acktanken. CTC har ju en inbyggd panna som kan dockas mot en acktank, i så fall jobbar inte VP:n mot acktanken utan direkt mot golvvärmen (via den inbyggda shunten) och pannan får värma acktanken själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2012, 16:49:57 »
nu ska vi se, fast kondensering är alltså att VP värmer acktanken till en bestämd temperatur som jag ställer in, tex 40grader?
flytande kondensering måste då innebära att VP tror att acktanken är en del av golvvärmesystemet och att när det är kallare ute ökar temperaturen på golvvärmen och i detta fall även acktanken, alltså att VP ger en ut-temperatur till golvvärme/radiator beroende på yttertemperaturen och detta ställer man in med någon kurva i VP istället för ett fast gradtal. eller fattar jag fel?
och i detta fallet med golvvärme är alltså flytande att föredra för det ger bäst verkningsgrad?

jag måste få veta om jag uppfattat detta korrekt så jag kan ställa följdfrågorna rätt ;)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2012, 16:57:04 »
Ja du har fattat rätt. Tror även Nibe har funktion för att styra uttempen med en shunt i sin reglerdator.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2012, 22:24:05 »
tack för dessa svar då är jag på rätt väg=) man måste ju lixom förstå hur det fungerar å=)

jag väljer lite mellan nibe och ctc som värmepump, kan båda fungera i detta system? kan båda jobba mot flytande kondensering?
och jag antar även att de är så pass smart så de slutar att arbeta när den känner att acktanken är varmare pga eldning?

men nu är jag enbart inne pÃ¥ att lÃ¥ta VP jobba mot acktank, om vi vänder pÃ¥ frÃ¥geställningen vilka fördelar finns det att lÃ¥ta acktanken endast värmas upp av kökspannan? vad jag kan komma pÃ¥ är att acktanken ger ifrÃ¥n sig värme, att det blir mer värmeförluster men hur mycket kan detta göra pÃ¥ ett Ã¥r? nÃ¥gra hundra?  tanken stÃ¥r ju även inomhus sÃ¥ värmen hamnar inom uppvärmd yta
nån som har fler fördelar att räkna upp om man låter acktanken jobba kall eller vad man ska kalla det?

//T
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2012, 07:23:09 »
CTC har ju en egen speciallösning, jag kallar den halvflytande eftersom själva värmepumpen jobbar mot en inbyggd "panna" och vatten shuntas från den.
Lösningen bygger på att shunten i huvudsak tar vatten från nedre delen av CTC:s panna och att kompressorn kan antingen värma bara nederdelen av pannan eller hela pannan (vid VV-behov) och att vattnet då temperaturskiktar sig.
Jag tror att denna lösning funkar bäst om man värmer med radiatorer, den finns en nedre gräns för hur låga temperaturer som kompressorn på CTC kan jobba med och golvvärme har normalt lägre temperatur än så.
Fördelen med CTC är att det är enkelt att docka CTC-pannan mot en acktank men denna acktank kommer då bara värmas av vedpannan, när acktanken sen är varm kan den i sin tur värma CTC-pannan. Att koppla acktanken efter CTC:s shunt ser jag ingen mening med.

Nibe har ingen tank och värmer värmesystemet direkt med kompressorn, det innebär att kompressorn kan jobba med just den temperatur som krävs för golvvärmesystemet. Nackdelen är att golvvärme oftast har så lite vatten att kompressorn då startar och stoppar hela tiden, vilket kan avhjälpas genom att ha en acktank emellan värmepumpen och golvvärmen. Om man då väljer att köra VP:n mot acktanken och låta temperaturen i denna flyta så sätter man framledningsgivaren på tanken så att VP:n även känner av då det eldas.

Men med den sistnämnda lösningen så behöver du nån shuntautomatik mellan acktank och golvvärme som ser till att golven håller rätt temperatur då du eldar.
« Senast ändrad: 29 mars 2012, 07:26:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2012, 07:43:29 »
Tack Carl N för ett utförligt och tydligt svar

eftersom det i huvudsak kommer vara golvvärme överallt så kan jag nästan stryka CTC:n låter det som?
jag kommer köra så låg temperatur det bara går mot golvvärmen, kanske 40 grader som mest och jag kommer troligen inte elda särskilt ofta, kanske då temperaturen kryper ned mot -15-20 grader. så då låter det som att det är ganska dumt att välja den CTC pumpen?

jag har införskaffat danfoss golvvärmefördelare och det finns ju även en shuntstyrning att köpa till den men jag har avvaktat eftersom jag inte vet vilken sorts lösning det blir för värmepumpen

jag har nu en ganska klar bild av hur värmesystemet ska kopplas, 

VP med flytande kondensering mot acktank
kökspanna som jobbar mot acktanken på samma inkopplingsställen i själva acktanken som VP:n men via en laddomat (jag har även funderat på ESVE:s shuntventiler för några 100:- )

min golvvärmefördelare är placerad ca 8 meter från där VP:n och acktanken kommer stå och ca 1,5 meters höjdskillnad (fördelaren sitter på övervåningen) hur får jag fram vattnet till fördelaren? om jag köper danfoss shuntstyrning som har en inbyggd cirkpump kommer den då "suga" varmvatten från acktanken eller behöver jag en till cirkpump vid själva acktanken som "trycker" varmvatten upp till golvvärmefördelaren?

om jag väljer tex. nibe 1245-10kw som har inbyggd vv-beredare är det då bäst att förvärma tappvarmvatten genom 2 slingor i acktanken eller vilket system för tappvarmvatten är bäst?
eller finns det bättre lösningar för tappvarmvatten?

MVH/T
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2012, 07:56:32 »
Hej!
Det finns ju andra fördelar med CTC, men vill man ha ut max COP till golvvärme så tror jag mer på en VP med helflytande kondensering som t ex Nibe. 40 °C ut till golven har du troligen bara då det är riktigt svinkallt ute, räkna med att framledningstemperaturen kommer ligga lägre större delen av tiden.

Om du skaffar en golvvärmeshunt med inbyggd CP så ska denna räcka för att få snurr på vattnet från acktanken.

Ett par slingor i acktanken för att förvärma varmvattnet kommer säkert funka bra. Man bör kanske även ha en blandningsventil efter så att varmvattnet inte blir skållhett då du eldar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2012, 10:22:30 »
vilka andra fördelar finns med CTC?

vad händer om VP får in tex 80 gradigt vatten till vvberedaren? att sätta en 60 gradig blandningsventil är ju en bra lösning ändå kanske

det finns ju VP med slingor för varmvatten istället för en beredartank, kan det vara ett alternativ?

//T
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2012, 11:48:17 »
Med en CTC så behöver du ingen extra shunt eller CP, VP:n kan kopplas direkt mot golvvärmefördelaren.

Jag tror att VVB:n klarar 80 °C vatten, värre är det då med skållningsrisken vid tappställena.
En blandningsventil inställd på t ex 60 °C efter acktankens VV-slingor är nog en bra idé.

CTC har slingberedare, men fördelen med förrådsberedare är att de oftast klarar störttappning av t ex ett badkar bättre. Sen kan du skaffa en VP utan inbyggd VVB som dockas mot en VVB med slingberedare, men de flesta andra märken med inbyggd VVB har förrådsberedare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2012, 07:44:09 »
men om jag nu kör mot en acktank behöver jag väl ändå en till shunt/CP?

som sagt vilken modell av varmvattentillverkning bör jag välja? jag har ännu inte köpt nåra delar (läs VP i första hand) så är jag är ganska flexibel än så länge, är det värt att lägga 5000:- extra på en acktank med förvärmningsslingor i?
jag kommer troligen sätta in ett badkar modell större (hörnbadkar) så när man vill använda det så blir det störttappning antar jag?

MVH/T
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #13 skrivet: 01 april 2012, 21:14:14 »
men om jag nu kör mot en acktank behöver jag väl ändå en till shunt/CP?

Jepp, om du väljer en VP med "riktig" flytande kondensering som inte har nån inbyggd shunt.
De flesta såna värmepumpar har idag utgång för att styra en shunt men själva shunten och CP:n behövs.

Fördelen med att kunna förvärma varmvattnet i acktanken är att du blir mer flexibel.
Du kanske kommer på att du vill köpa till solpaneler och koppla mot acktanken och då har du i princip gratis varmvatten hela sommaren.
Man kan ju tycka att 5000:- extra är mycket pengar och det kan kännas svårt att räkna hem, men i slutänden har man igen det tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: markvärme + acktank + kökspanna ??
« Svar #14 skrivet: 01 april 2012, 21:48:24 »
det lutar just nu åt en nibe 1245-10 med en 500 liters strömsnästank
i denna tank är det 2 slingor för varmvatten och man kan även få med en solvärmeslinga i botten.

när man funderar fram och tillbaka har jag kommit fram till att tappvarmvatten med förvärming i acktanken är det bästa, eventuellt med en blandningsventil på 60 grader så det inte blir för varmt in i VP om man eldat
även när man inte eldat borde det vara fördelaktigt att vattnet ökar från 0 grader till kanske 30 grader innan det kommer in i VP:ns vvberedare.

inga andra som har några synpunkter? är nibe 1245-10 ett bra val?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!