Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike  (läst 2700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #15 skrivet: 29 november 2015, 19:37:09 »
varför skulle en värmeväxlare påverka tillståndet?

Behövs inget tillstånd för att gräva ner vattenledningar.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #16 skrivet: 29 november 2015, 20:00:05 »
Ska man även värma pool på sommaren så bör risken för permafrost vara större men kanske liten i alla fall i vanliga fall vilar ju marken i bra många månader.

Nu skall jag värma poolen med ett ventilationsbatteri inne, så marken och berget kommer få vila 6 månader och även återladdas.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #17 skrivet: 29 november 2015, 21:40:41 »
Det är nog värt krånglet med att söka tillstånd så du slipper växlare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Optimalt utnyttjande av litet slinkydike
« Svar #18 skrivet: 29 november 2015, 23:02:42 »
Det är nog värt krånglet med att söka tillstånd så du slipper växlare.

Nej tack. Hör att du inte bor på områdets vattenskyddsområde. Behöver tillstånd både från Länsstyrelsen och kommunen. Båda tillstånden har sedan samfälligheten och grannar lov att överklaga. Människorna häromkring är antingen livrädda att något skall förgifta vårat dricksvatten eller så är dom av typen "får inte jag skall inte du heller få". Andra som fått avslag på deras borrhål protesterade att jag skulle få mitt godkänt.

Dessutom slipper jag kostnad för tillståndet samt köldbärarspriten. Växlaren hade nog ändå införskaffats för att koppla mot min tänkta kb-tank.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!