Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa  (läst 9675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Villa
« Svar #30 skrivet: 14 mars 2010, 19:58:55 »
Enkelt...Det är snitttempen på radiatorn som avgör hur mycket värme(effekt) som avges.
Säg att du har så låg temp så radiatorn är kall i underkant då kommer mindre energi att avges då stiger framledningstempen vid drift mot radiatorerna.

Har man ett delta på två grader kan det aldrig gå strypa utan att få kavitationsljud (oljud), pumphastigheten måste sänkas....
Jag är nog så dum så jag skulle börja med allt ostrypt och justera pumpen. Det som kan hända (men sällan i en villa) är att radiatorer "långt" bort får för dåligt flöde. Men då bör man strypa enskilda radiatorer inte strypa hela grupper.

Men är VP gammal är det inte lika kinkigt heller med ett visst delta, det kan va ett äldre köldmedia som inte har egenskaper som kräver ett visst delta för att fullkondensera.
Nu var det länge sen vi diskuterade det där pÃ¥ djupet sÃ¥ jag minns inte ens hur och vad o när  :-[

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #31 skrivet: 14 mars 2010, 20:12:18 »
R404a

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Thermia Villa
« Svar #32 skrivet: 18 mars 2010, 14:42:16 »
Att framledningstemp. ökar från 42 till 51 grader med minskat flöde är
begripligt om VP hela tiden försökt göra minst 51 grader framledning och
det höga flödet lyckats transportera bort så mycket energi att VP-effekten
inte räckte för att hålla temp. uppe.

Att returen också ökar i temperatur är dock helt obegripligt om nu alla radiatorer
har blivit kallare i botten p.g.a. det lägre flödet. Vad är det man mäter egentligen?
Returen kan ju inte bli varmare än vad den varmaste radiatorn har i returtemp...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Villa
« Svar #33 skrivet: 18 mars 2010, 18:05:29 »
om den nu inte orkat komma upp i temp så borde pumpen gå dygnet runt när det är kallt men den den stänger av även vid sträng kyla och eltillskottet har bara gått 52tim under 4år med dessa inställningar.

Om jag därimot skulle kört cirkpumpen på läge 2 så lär ju elen hoppa in redan vid några få minusgrader, var endast -3 då den ville ha framledning på 51grader.

ska försöka mäta brinetempen på rören till helgen så jag vet om givarna stämmer, tycker det verkar lite märkligt
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!