Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor variation pÃ¥ tryck i expansionskärl.  (läst 1609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Stor variation på tryck i expansionskärl.
« skrivet: 30 oktober 2016, 12:43:39 »
Hejsan. Jag har en liten fråga angående tryck i exp.kärlet. Jag vet att det finns många bra beskrivningar här på hur man fastställer ett korrekt mottryck i blåsan så de ska jag använda mig av snart, men jag har bara en liten fundering som kanske någon har en ide' om. Hos mig varierar trycket mellan 0 vid en panntemp på ca: 42 grader till uppemot 1,5 ( säkerhetsventilen lättar lite på trycket ) vid en 55 graders körning vilket landar vid ca: 53-54 grader i pannan. Kan man utifrån dessa uppgifter dra någon slutsats om mottrycket i blåsan är för högt eller för lågt ?
Mvh Conny.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor variation på tryck i expansionskärl.
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2016, 15:47:40 »
Med sådan variation i trycket är det ingen eller nästintill ingen luftvolym i expansionskärlet som kan ta hand om vattnets expansion vid temperaturhöjning.

Knackar du ovanpå expansionskärlet ska det vara klang i det. Är det dovt ljud helt utan klang är det ingen luft i expansionskärlet.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!