Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm low pressostat  (läst 7251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ståhlis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm low pressostat
« Svar #15 skrivet: 29 oktober 2016, 19:16:26 »
Hej igen.
Börjar med att kolla om nollan finns på plinten till motorn, OK.
lägger spänning på plinten till motorn, motorn startar på både hel och halv fart.
Återställer larmet (low pressostat) fläkten startar, kompressorn startar och går i flera minuter,
men det skummar i glaset. Sedan stannar det hela på high pressostat, så här har det inte varit tidigare,
det var första gången som det larmet kommit.
Nästa steg får bli att läck söka och fylla på köld medium.
Ã…terkommer.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Larm low pressostat
« Svar #16 skrivet: 29 oktober 2016, 20:26:37 »
Hp larm, i första läge dåligt flöde på laddpump (I-III). Men jag skulle börja med att byta säkringar till VP(kanske lite långsökt?), verkar konstigt att du får fram olika problem. Bubblor i siktglaset ska försvinna efter kort stund.
Jiri 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm low pressostat
« Svar #17 skrivet: 10 november 2016, 11:37:15 »
Hej,
Jag lånar denna tråd lite...
Jag har nämligen också problem med att min EcoAir larmar med Pressostat Lågtryck.
Den senaste tiden har den larmat (och således helt stannat) 5-6 gånger per dygn. I tisdags kväll hade jag en servicetekniker ute som installerade ett reparationskit från CTC - en ny Pressostat.
Efter det gick VP utan avbrott fram till i går eftermiddag då den började larma igen. Alltså mindre än ett dygn. Sedan dess har sen stannat 4-5 gånger. Senast i morse, då den efter att ha startat om stannade igen efter 10 minuter. Jag har pratat med serviceteknikern men han vet inte vad som är fel. Han misstänker att det "är något med gasen". Det låter dyrt tänker jag... Dessutom hade min servicetekniker (som var auktoriserad CTC-tekniker) inte gasbehörighet och kan inte felsöka vidare om det har med gas att göra. Istället ska han ta med sig en, som jag förstod det, CTC anställd tekniker hem till mig i nästa vecka....

Jag behöver lite guidning här känner jag. Detta är första luft/vattenvärmesystemet jag ägt då jag tidigare bara bott i lägenhet.
Finns det något jag kan föreslå att de tittar på först innan de börjar mecka med gasen? VP är installerad 2009 och borde hålla ett tag till tycker jag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Larm low pressostat
« Svar #18 skrivet: 10 november 2016, 11:48:47 »
Kolla att fläkten går som den ska och att det inte är onormalt mycket is på förångaren. Om startkondensatorn till fläkten är dålig kanske den inte orkar igång vid varje start. Kolla att den varvar igång direkt när den startar och inte smyger igång...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Larm low pressostat
« Svar #19 skrivet: 10 november 2016, 19:19:10 »
Hej,
Jag lånar denna tråd lite...
Jag har nämligen också problem med att min EcoAir larmar med Pressostat Lågtryck.
Den senaste tiden har den larmat (och således helt stannat) 5-6 gånger per dygn. I tisdags kväll hade jag en servicetekniker ute som installerade ett reparationskit från CTC - en ny Pressostat.
Efter det gick VP utan avbrott fram till i går eftermiddag då den började larma igen. Alltså mindre än ett dygn. Sedan dess har sen stannat 4-5 gånger. Senast i morse, då den efter att ha startat om stannade igen efter 10 minuter. Jag har pratat med serviceteknikern men han vet inte vad som är fel. Han misstänker att det "är något med gasen". Det låter dyrt tänker jag... Dessutom hade min servicetekniker (som var auktoriserad CTC-tekniker) inte gasbehörighet och kan inte felsöka vidare om det har med gas att göra. Istället ska han ta med sig en, som jag förstod det, CTC anställd tekniker hem till mig i nästa vecka....

Jag behöver lite guidning här känner jag. Detta är första luft/vattenvärmesystemet jag ägt då jag tidigare bara bott i lägenhet.
Finns det något jag kan föreslå att de tittar på först innan de börjar mecka med gasen? VP är installerad 2009 och borde hålla ett tag till tycker jag.
Inget ovanligt med att köldmedia läcker ut när man använder serviceventil(schraderventil) med manick med LP(lågtryckspresostat) till utbyte och inte kollar läckage. Kolla uppmätt vikt på kvarvarande köldmedia och påfyllnings mängd.
I efterhand tillkommer tömning av systemet, utbyte av torkfilter, tryckprovning, vakuumsugning,  pÃ¥fyllning av nytt köldmedia, sniffprov, igÃ¥ngsättning.
Jiri
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad EmilTinebo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm low pressostat
« Svar #20 skrivet: 10 november 2016, 20:05:31 »
Inget ovanligt med att köldmedia läcker ut när man använder serviceventil(schraderventil) med manick med LP(lågtryckspresostat) till utbyte och inte kollar läckage. Kolla uppmätt vikt på kvarvarande köldmedia och påfyllnings mängd.
I efterhand tillkommer tömning av systemet, utbyte av torkfilter, tryckprovning, vakuumsugning,  pÃ¥fyllning av nytt köldmedia, sniffprov, igÃ¥ngsättning.
Jiri
 

Tömning av systemet, utbyte av torkfilter, tryckprovning, vakuumsugning,  pÃ¥fyllning av nytt köldmedia, sniffprov, igÃ¥ngsättning... det där lÃ¥ter som det min servicetekniker sa att man inte ville göra (det var dyrt och tidsödande) för att byta pressostat. Därav monterades servicekitet istället...

Dum fråga; köldmedium pratas det om lite här och var i l/v-pump sammanhang. Vad är det? Är det som typ kylarvätska i en bil? Vatten och glykol eller är det något annat?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm low pressostat
« Svar #21 skrivet: 10 november 2016, 21:44:05 »
Köldmedium är mer miljövänlig ersättare till vad som förr var freon. CTC använder R407C, andra kanske kända namn är R134, R410, R600, R290. Finns måååånga fler..

Med tanke på vädret senaste veckan är igenisad förångare en lågoddsare om vi ska gissa. Fram till och med 2009 sitter det ett elektromekaniskt avfrostningsur i EcoAir och det är svårt att se konditionen på det.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!