Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besviken pÃ¥ Atellan......  (läst 3967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Besviken på Atellan......
« skrivet: 20 mars 2010, 13:54:22 »
När jag skulle köpa värmepumpen så trodde jag att det skulle fungera smärtfritt, men jag har blivit grymt besviken istället.

Jag blev intresserad att köpa en vp till min befintliga panna. Jag var inne på CTC, Nibe, men så kom Thermia med Atellan, då jag hört att Thermia var ett bra märke så fastnade jag för Atellan, köpte den och kopplade in den. Jag kopplade framledningen i toppen på pannan och returen i botten och trodde att detta skulle funka någorlunda, men jag blev besviken för jag vill ju ha så mycket värme som jag kan få i pannan, då jag har beredare i den.
Det började krångla nästan direkt. När temperaturen var -7 ute ville tillsatsvärmen hoppa igång, där har vi pelletsbrännare ist f elpatron. Jag trodde att Atellan var gjord för att docka direkt i pannan, annars kunde jag ju lika gärna köpt en annan. Ibland funkar vp när det varit -10 o ibland funkar det inte ens när det varit -3.Den varierar hela tiden..

Nu när det är +6 ute så har jag ingen värme alls i pannan, knappt 34 gr, o det är ju inte så skönt att duscha i precis. Hade jag vetat från början så hade jag nog aldrig satt in nån utan fortsatt med vår pellets.
Skriver upp lite diagram som ni kan titta på, ni som förstår. Ni kan jämföra o se om den funkar bra eller inte.

Ute  -3                                                                                                                       
Framled 45(54)                                                                                                                     
Returl 36 (52)                                                                                                                     
Integral -860                                                                                                     
Köld1 -17                                                                                                                                                                                                                                         
köld 2 - 18
Panntemp 39

Ute  -3
Framled 55
Returl 45
Integral  47
Köld 1 -10
köld 2  -9
Panntemp 48

Ute  -8
Framled 58
Returl 51
Integral  4
Köld 1 -10
köld 2   -8
Panntemp 58

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2010, 13:59:20 »
Vart bor du? Hur stort hus , hur stor VP etc. Så mkt info du kan. Kör du fat kondensering? ( håller pannan mellan 2 tempar typ 45 och 50 grader) eller har du flytande kondensering.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2010, 14:05:09 »
Hm..har du verkligen rätt luftflöde genom värmeväxlaren ute ?
bara 1 ºC i DeltaT samt mycket hög differans mot utetempen  Sc:,h
kan tyda på igenfryst utedel.

I övrigt kan man bara säga att ingen VP är bättre en de förutsättningar den jobbar mot... och en startklar pelletspanna med självdrag är nog värsta tänkbara förutsättning.  har du högtempsystem ocksÃ¥, blir det ännu värre.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2010, 14:08:10 »
Skulle nog vilja säga att Thermia är ett bra märke, dock är installation och injustering som alltid viktig för att få det att fungera. Är det en Thermia installatör som sålt in denna till dig, som gjort installation och i så fall, har du fört fram synpunkterna till dem?
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Lasse63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2010, 14:28:03 »
Den jag köpte VP av har varit här och tittat på den, han tyckte att jag skulle ha inkopplingen som jag hade och jag har haft kontroll på värderna och dom har jag skickat till han men har inte hört något ifrån han.
Huset är på 247 Kvadrat och VP är 10 KW, Finns ingen isbildning på VP.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2010, 15:49:47 »
Mer uppgifter sÃ¥ kan jag räkna lite. Som av en händelse har jag Thermias program. Vill veta vart du bor och när huset är byggt. Jag la in 247 kvm i stockholm med 55kw/kvm och kommer fram till att en Atella ska ha tillsats frÃ¥n c.a 0 grader.  Mer info bättre kalkyl

Utloggad Lasse63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2010, 16:42:15 »
Hej! VP ORAKLET 

jag bor i Karlsborg i Västra götaland och huset är byggt 1970 och det finns nya fönster i huset.
Värmen i huset har jag inga problem med för jag shuntar bara upp 30 ºC och temperaturen i huset ligger pÃ¥ 22-23  ºC, utan problemet är att jag mÃ¥ste fÃ¥ mer värme till själva pannan sÃ¥ jag fÃ¥r mer varmvatten till beredaren i pannan sÃ¥ jag kan fÃ¥ duschvatten, om jag vill att den ska ge 54 ºC i pannan, sÃ¥ ju mer plusgrader det blir ute sÃ¥ minskar graderna pÃ¥ framledningen som tex

Ute 6+
Framledning: 38 (43)
Retur: 36 (53)
Integralen -17
köld 1: 17
köld 2: 9
panntemperaturen va på 34 ºC och då räcker ju inte varmvattnet till duschning mm när det inte blir varmare i pannan.

Jag ska väl inte behöva köra med pelletsbrännaren mitt i sommaren för att få varmvatten till duschen?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2010, 17:07:16 »
Jag hade fortsatt att köra flytande...och köpt en VV-beredare som jag kopplat i serie med TVV efter pannan.
Det kostar inte mÃ¥nga kronor att höja frÃ¥n 38 ºC till 60 ºC med en modern välisolerad VV-beredare  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2010, 17:42:34 »
Där ser man. Jag bor i Mariestad och vet mkt väl vart Karlsborg ligger Thumbsup Antingen gör du som ACE säger eller så köper du en Thermia beredare av typen MBH och låter pumpen göra VV via en växelventil. Det är smartare i längden att fortsätta köra flytande kondensering. Men det enklaste och kortsiktigt billigaste är att välja fast kondensering. Jag postar senare om hur du gör det. måste greja lite först :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2010, 22:29:20 »
Det är lite pyssel att fixa fast kondensering,detta kan din inst hjälpa dig med. Det absolut enklaste sättet att fÃ¥ till det är att sätta den i drift varmvatten. DÃ¥ mÃ¥ste du ha en startgivare och sedan aktivera VV funktionen och välja drift VV. Nackdelen med detta är att du kommer inte fÃ¥ ngn tillsats om du skulle behöva det. Om du inte eldar själv.Det bästa är om du kontaktar din inst sÃ¥ fixar han det och om han inte fixar det sÃ¥ kontaktar du mig, jag ska precis dra igÃ¥ng en filial i Mariestad ;) ;D  Men du borde skaffa en separar VVB antingen som ACE sa eller en MBH

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Besviken på Atellan......
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2010, 08:49:44 »
Man vet aldrig ;D  Nä men grabbarna växer upp och kan man fÃ¥ lite mer tid hemma vid sÃ¥ är det ju inte av ondo direkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!