Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT C5  (läst 1150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat hälften brunnit!!
Problem med IVT C5
« skrivet: 18 december 2005, 01:58:27 »
 huvuddunk

Fan vad roligt kom hem i kväll (lördag) tyckte det var lite kallt i hallen, tänkte inte mer på det.
Gick och satte mig vid datorn, efter en stund så gick jag in på (loggnings datorn) och kollade läget på värmepumpen och så då att något inte stod rätt till så det blev till att traska ner i källaren där min IVT C5 står (2år och 1månad).
Den var totalt död öppnade och såg att säkringen löst ut återställde och väntade på att den skulle starta, när den väl gjorde det så gick den bara en liten stund och sedan löste den för hög pressostat.
Det var bara till att börja felsöka, det visade sig att värmebärarpumpen givit upp och som om inte det skulle räcka så visade det sig att det är något fel på kontaktorn till det första steget på elpatronen.
Där var spänning på spolen men den drog inte när den kalla på tillskott, men inte nog med det även om den inte kalla på tillskottet så var där spänning på spolen till  kontaktorn.
Om jag inte har fel för mig så är det rego 600:an som styr kontaktorerna till tillskottsvärmen så antagligen är det något fel på den också, rätta mig om jag har fel.
Någon som har varit med om någotliknande med rego:n?
Brrrrrrrr!



Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Problem med IVT C5
« Svar #1 skrivet: 18 december 2005, 10:52:14 »
Har inte varit med om att regon betett sig så, men mycket annat märkligt.

Regon styr kontaktorerna men det kan ju vara att spolen i kontaktorn är paj också.
Kan vara kraftkortet som har brunnit upp, allt går ju via den.

Inte så mycket man kan göra själv desvärre.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Problem med IVT C5
« Svar #2 skrivet: 20 december 2005, 03:32:46 »
Är du säker pÃ¥ att spolen inte bara hade spänning men ingen ström?  MÃ¥nga styr ju pÃ¥ nollan sÃ¥ om du mäter bara spänningen pÃ¥ spolen, sÃ¥ hjälper inte det.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!