Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm LP - stort problem?  (läst 5329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mappe74pett

  • Gäst
mappe74pett
Larm LP - stort problem?
« skrivet: 11 december 2011, 08:51:29 »
Hej
JAg har en Thermia Eco som är ca 10 år nu.
Igår så märkte vi att varmvattnet tog slut ganska fort, och efterso mvi har en stor separat varmvattenbehållare så gick jag ner o tittade. Då lyste den röda lampan på värmepumpsdisplayen och det stod; LARM LP.Enligt manal så är det lågpressostaten och något med den. JAg märkte också att köldmedietanken hade fyllts upp till nästan fullt, och normalt är det halvfullt där.
En omstart av systemet hjälpte inte och idag inget varmvatten..
Någon som har haft samma problem eller erfarenhet av detta? JAg ska ringa VVS-firman imorgon men vill veta vad jag kan vänta mig..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2011, 09:35:39 »
Försök och kolla om cirkpumpen pÃ¥ den kalla sidan gÃ¥r när du ska starta om pumpen. Hat pumpen en stor "skruv" pÃ¥ ena sidan kan du skruva bort den och med en mejsel känna om axeln sitter fast. Om det är sÃ¥ kan det räcka med att vrida runt axeln för att fÃ¥ pumpen att starta. Det kommer  att rinna lite vatten när du tar bort pluggen men det blir inga större mängder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2011, 21:05:55 »
Skvalpar det i rören till brine när pumpen går? Låter som det är luft i brinen när nivån stiger. I så fall kan det vara packningen på brinepumpens anslutning som deformerats och luft sugs in vid start av bp. Inte helt ovanligt på dessa äldre pumpar med planpackning.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

mappe74pett

  • Gäst
mappe74pett
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2012, 18:47:26 »
Hej
Tack för era svar
Dock så fegade jag ur och vågade inte prova själv...Ringde VVS-aren, som kom efter tre veckor med TS-körning..Tipsade mig lite om att kolla efter luft i systemet och genom att öppna kulventilen vid köldmediebehållaren när pumpen gick så pös det luft och bubblade så visst är det luft i systemet..Efter ett par luftningar så kunde den gå utan att larma LP. Problemet är bara att den vill gå konstant.

Han var här och felsökte och hittade inget direkt...Det som är nu att pumpen går hela tiden igen..Har någon råkat ut för detta?
Markus

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2012, 19:10:33 »
När det är under 14 grader kallt går min pump oftast hela tiden (samt tillskott till och från), för är det så kallt måste den gå hela tiden för att "orka med". Hur det är med din pump och vilket behov ditt hus har vet vi inget om, så därför är det svårt att veta om det är nått fel eller ej.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

mappe74pett

  • Gäst
mappe74pett
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2012, 19:42:28 »
Det är ju en mild vinter och det har knappt gått under nollan, så det borde inte behöva köras konstant. Förra året gick den mer regelbundet med start och stopp om än med TS då det var så kallt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2012, 21:02:09 »
Den ska inte stanna om den behöver tillskott, om den startar och stoppar samtidigt som den kräver TS så är nått fel med inställningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2012, 21:07:45 »
Kanske är det ytterligare en hysteres VP.  Om vp gÃ¥r och vill ha typ 40 grader fram  hur mkt över detta blir framledningen?   

Utloggad Prof Kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2012, 18:27:56 »
Har samma problem med vår Thermia Classic 75 från 2002 och har haft det några år. Vi får ibland LP larm när pumpen går konstant i en längre period och temperaturen krymper ner mot -15. Nivån i vårt expansionskärl varierar också kraftigt med hur kallt det är ute, högre nivå när pumpen går ofta eller konstant. Har fått nivådifferensen förklarad av en installatör att det har med foderröret att göra. Installatören sa att troligtvis är foderrröret fyllt med vatten som fryser när pumpen går konstant. Isen i foderröret pressar sedan ihop slangen och pumpen tappar trycket. Om detta är sant vet jag inte.
Vi har en temperatur på 0-1 grad upp från hålet, ibland när pumpen har gått konstant -1C. Vad pumpen skickar ner i borrhålet vet jag inte för den temperaturgivaren är trasig.
Har länge tänkt ringa hit en servieman för att se över den snart 10år gamla värmepumpen.
Thermia Villa Classic 75 (installerad april 2002). Borrhål 130m (112m aktivt)
Nedervåning på 87kvm med golvvärme, övervåning på 43kvm med golvvärme och källare på 90kvm med radiatorer.
Nya fönster och om-/tilläggsisolerad övervåning.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Larm LP - stort problem?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2012, 20:02:26 »
Har själv precis samma problem. Min servicekille säger att tjälen kan ha gått ner och fått rören från hålet in till huset att frysa till och det blir att gräva upp det hela till våren för att tilläggsisolera. Men detta problem är inte kul då man tyvärr får lov att köra på dyr el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!